در دوران بارداری چه سونوگرافی هایی انجام می شود؟

سونوگرافی-آنومالی

سونوگرافی-آنومالی


 

نه ماه انتظار به دنیا آمدن نوزاد خود را دارید و برایتان مهم است که خودتان و فرزندتان در سلامتی کامل باشید . به همین دلیل نیاز به اقدامات مراقبتی می باشید تا علاوه بر اطمینان از سلامت جنین ، از بروز مشکلات و ناهنجاری ها جلوگیری کنید. به همین جهت نیاز به روش های تشخیصی می باشد که مهم ترین آن انجام سونوگرافی می باشد. حال سوال اینجاست در دوران بارداری چه سونوگرافی هایی باید انجام داد؟ با ما در ادامه همراه باشید تا به این موضوع بپردازیم.

 

چرا در دوران بارداری باید سونوگرافی انجام داد؟

 

سونوگرافی هایی برای کنترل سلامت مادر و جنین در نظر می گیرند؛ سونوگرافی هایی که در این دوران انجام می‌شود معمولاً شامل سونو های معمولی هستند اما گاهی سونوگرافی های تشخیصی و سونوگرافی های تکمیلی نیز مکمل آن می باشد و در مواقع خاص تجویز می گردد. این سونوگرافی ها به منظور کنترل روند بارداری و رشد جنین و همچنین غربالگری هایی که نقص های جنینی را مشخص می‌کند انجام می گردد. تعداد سونوگرافی ها معمولی چهار عدد می باشد که گاهی نیز تعداد آن بیشتر می‌شود که در ادامه به توضیح آنها می پردازیم.

 

سونوگرافی های معمول دوران بارداری

 

به طور معمول در دوران بارداری و برای کنترل بارداری بانوان، یکسری سونوی معمولی صورت می‌پذیرد که شامل سونوگرافی تشخیص حاملگی ساک حاملگی، سونوگرافی ان تی، سونوگرافی آنومالی و آخرین سونوگرافی تشخیصی، می شود.

سونوگرافی ساک حاملگی

در ابتدای تشخیص بارداری با آزمایش، دکتر برای مادر یک سونوگرافی می نویسد که هدف آن تشخیص ساک حاملگی و بررسی احتمالی حاملگی خارج از رحم یا حاملگی مولار می باشد. این سونو معمولاً در هفته دوم یا سوم بارداری انجام میشود که پزشک در آن به تشخیص شکل گیری ساک حاملگی و ضربان قلب او می پردازد.

ساک--حاملگی
ساک–حاملگی

سونوگرافی NT ان تی

هفته های ۱۱ تا ۱۳ بارداری زمان انجام این سونو است و به عنوان قسمتی از غربالگری اول بارداری در نظر گرفته می شود. در سونوی ان تی میزان مایع پشت گردن جنین اندازه گیری می گردد. نتیجه سونوگرافی ان تی، اختلالات کروموزومی مانند سندروم داون و تریزومی ۱۸ را تعیین میکند.

سونوگرافی-nt
سونوگرافی-nt

سونوگرافی آنومالی

در سه ماهه ی دوم بارداری و هفته های ۱۶ تا ۱۸، با هدف تشخیص نقص ساختاری و مشکل رشد جنین صورت میگیرد. در این سونو تمام اجزای بدن نوزاد بررسی می گردد و وجود مشکلات احتمالی در قلب، شکم، ستون فقرات، صورت و سایر بخش های بدن جنین و جنسیت آن نیز مورد بررسی قرار می گیرد.

*آخرین سونوگرافی معمولی که در هفته ۲۸ بارداری به منظور بررسی رشد جنین، طول استخوان ها، اندازه ی دور سر، ران، دور شکم جنین و… را تخمین می زنند.

 

سونوگرافی-آنومالی
سونوگرافی-آنومالی

سونوگرافی های تکمیلی و تشخیصی دوران بارداری 

 

گاهی با توجه به شرایط مادر و جنین، نیاز به بررسی بیشتر میباشد که در این صورت سونوگرافی های بیشتری برای مادر در نظر گرفته می شود.

سونوگرافی داپلر

در هر مرحله از بارداری اگر پزشک مشکلی در قلب و یا جریان خون نوزاد احساس کند، برای بررسی دقیق تری  این سونوگرافی را تجویز میکند. همچنین در سونوگرافی داپلر، مواردی مثل چندقلویی، رشد غیر طبیعی جنین و بررسی عملکرد جفت، تولید آنتی بادی rh منفی خون مادر و … مورد بررسی قرار می‌گیرد.

دکتر نفیسه موید نیا متخصص زنان در رشت  ،بورد تخصصی جراحی های زیبایی زنان ، زایمان و نازایی از بهترین روش های جدید تخصصی ، ابداعی و ترکیبی جهان برای درمان بیماری های زنان و جراحی های زیبایی استفاده می کند. برای مشاوره و نوبت با شماره های ۰۹۹۱۰۵۳۵۸۶۹ و ۰۱۳۳۲۱۳۵۹۳۳ تماس بگیرید.برای ارتباط با دکتر به پیج اینستاگرام  مراجعه کنید.

 

اکوکاردیوگرافی

اکوکاردیوگرافی قلب یا اکوی قلب جنین، به دنبال تشخیص مشکل در قلب جنین صورت میگیرد. در این سونوگرافی سرخرگ ها و سیاهرگ های جنین به طور دقیق مورد بررسی قرار می گیرد. همچنین در اکوی قلب، مشکلات قلبی جنین مثل وجود حفره در قلب و مشکل در شرایط های خونی قابل تشخیص است.

پروفیل بیوفیزیکال

این سونو یک آزمون آخر بارداری به حساب میاید. در مادرانی که بارداری‌های پرخطر دارند یا با فشار خون بالا، دیابت بارداری، عدم رشد جنین و… روبرو هستند، انجام میشود. در این صورت پزشک متخصص این سونوگرافی را برای شما تجویز خواهد کرد.

سونوگرافی سه بعدی و چهاربعدی

این گونه از سونوگرافی ها، اغلب برای دیدن چهره از جنین یا دیدن یک فیلم از او انجام می گیرد و جزئیات بیشتری را از او در اختیار پزشک قرار بگیرد، تا برای تولد بهترین برنامه ریزی را انجام دهد. البته بهتر است این سونوگرافی حتماً با تجویز پزشک متخصص انجام گیرد و یهوده جنین خود را در معرض پرتوهای سونوگرافی قرار ندهید.

 

حرف آخر

انجام سونوگرافی ها در دوران بارداری از اهمیت بسیاری برخوردار است و باید حتماً طبق نظر پزشک متخصص انجام و مورد بررسی قرار گیرد، تا از وجود هرگونه خطرات احتمالی برای برای مادر و یا جنین جلوگیری شود.

به این مقاله چند ستاره می دهید؟
بدون دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *