حاملگی خارج از رحم

حاملگی خارج رحم چیست؟

حاملگی خارج رحم :

در بارداری طبیعی یکی از دو تخمدان، یک تخمک درون رحم آزاد می کند و در صورتی که این تخمک، در درون رحم با یک اسپرم لقاح پیدا کند، زیگوت یا یک سلول تخم ایجاد می شود. پس از این، سلول تخم برای رشد و نمو به سمت رحم حرکت می کند تا به مدت 9 ماه به تکامل خود در رحم بپردازد.

اما حاملگی خارج رحمی زمانی اتفاق می افتد که تخمک بارور شده در خارج از رحم، معمولاً در یکی از لوله های رحمی لانه گزینی میکند. این یعنی اینکه اگر فالوپ ها آسیب دیده باشند یا مشکلی برای آن ها ایجاد شده باشد، سلول تخم لقاح یافته امکان ورود به رحم را ندارد. بنابراین باروری خارج رحمی در بیرون رحم اتفاق می افتد.

به نقل از ویکی پدیا :

حاملگی خارج رحمی (Ectopic pregnancy) زمانی رخ می‌دهد که تخمک بارور در جایی به‌جز دیواره رحم کاشته شود.

گاهی تخمک بارور شده به سوی رحم نمی‌رود و در بین راه، مثلاً درون لوله فالوپ (لوله رحم) لانه گزینی نموده و آغاز به رشد می‌کند یا حتی اصلاً وارد لولهٔ فالوپ نمی‌شود و در لگن یا داخل حفره صفاقی آغاز به رشد می‌کند، که به این حالت‌ها حاملگی نابجا می‌گویند.

حاملگی نابجا اصولاً به زایمان طبیعی نوزاد زنده نمی‌انجامد و به محض تشخیص باید جنین خارج شود در صورت تأخیر در تشخیص و درمان احتمال شوک و مرگ مادر وجود دارد.

 

لوله های رحمی لوله هایی هستند که تخمدان ها را به رحم متصل می کنند. اگر تخمک در آنها گیر کند ، به نوزاد تبدیل نمی شود و در صورت ادامه بارداری ممکن است سلامتی شخص در معرض خطر باشد.

متأسفانه ادامه بارداری در چنین مواردی امکان پذیر نیست و معمولاً باید با استفاده از دارو یا عمل جراحی درمان می شود.

از هر 90 بارداری ، حدود 1 مورد حاملگی خارج رحمی می باشد . این تعداد حدودا یازده هزار بارداری در سال می باشد. خانم دکتر مؤیدنیا متخصص جراحی های درمانی و بارداری و زایمان می توانند به شما کمک کنند تا بارداری سالم تری را تجربه کنید.  در این مقاله موارد زیر را با هم بررسی خواهیم کرد:

 

  • چرا حاملگی خارج رحم اتفاق می افتد؟
  • از کجا بفهمیم بارداری خارج از رحم است؟

 

چرا حاملگی خارج رحم اتفاق می افتد؟

بارداری و حاملگی خارج رحم دلایل متفاوتی دارد و ممکن است در طول زندگی هر خانمی برای او اتفاق بیفتد. اما عمده ترین دلایل حاملگی خارج از رحم عبارت است از:

جراحی لوله های فالوپ: اصلی ترین دلیل ایجاد مشکل حاملگی خارج  رحم، جراحی لوله های فالوپ است. در صورتی که قبلاً شما برای از بین بردن اختلالات لوله های فالوپ، یا بازکردن لوله های رحمی یا حتی سزارین و …. جراحی کرده باشید، احتمال ایجاد خطر و بروز بارداری خارج از رحم برای شما وجود دارد. بنابراین در اینجا لزوم سلامت رحم و زایمان های طبیعی، خود را بیشتر نشان می دهند.

 

شکل نامناسب لوله های فالوپ: در صورتی که لوله های فالوپ از شکل طبیعی خود خارج باشند، این عارضه می تواند باعث بروز بارداری های خارج رحمی شود. شکل نامناسب لوله های فالوپ معمولاً در صورتی که بارداری خارج از رحم اتفاق بیفتد چک می شود و البته ناگفته نماند که این، یک مورد کاملاً ارثی است و به عملکرد شخص هیچ ربطی ندارد.

 

سابقه قبلی: دلیل بعدی که بسیار شایع است، داشتن سابقه قبلی در بارداری های خارج رحمی است. در صورتی که شما قبلاً یک زایمان خارج از رحم داشته اید، در بارداری بعدی احتمال بارداری خارج از رحمی مجدد، 1 به 10 است. این یعنی اینکه در بارداری بعدی، از هر 10 بانو، احتمال بارداری خارج از رحم یکی از آن ها وجود دارد. همچنین اگر به تعداد 2 یا بیشتر دفعات حاملگی خارج رحم را تجربه کرده باشید، این احتمال به 1 نفر از هر 4 نفر می رسد که این واقعاً نگران کننده خواهد بود.

 

بیماری های التهابی لگن: بیماری های التهابی لگن نیز از دسته مواردی است که می تواند باعث بروز بارداری های خارج رحمی شوند. در این گونه موارد، قسمت انتهایی لگن دچار عفونت های مقاربتی مثل سوزاک یا کلامیدیا یا سایر عفونت ها است. وقتی لگن دچار بیماری های التهابی و عفونی باشد، بارداری های خارج رحمی شایع ترند. این مسئله لزوم بارداری های کنترل شده را افزایش می دهد. همواره قبل از بارداری به پزشک متخصص زنان مراجعه کنید تا از سلامت رحم و لگن خود اطمینان پیدا کنید. همچنین بدون انجام چکاپ های لازم، اقدام به بارداری ننمایید.

 

داشتن شرکای جنسی متعدد: داشتن شرکای جنسی متعدد می تواند خطر بروز بیماری های مقاربتی و عفونی و التهابی لگن را افزایش داده و در نتیجه باعث بروز حاملگی خارج رحم شود.

 

مصرف سیگار و مواد مخدر: مصرف دخانیات و مواد مخدر می تواند سلامت رحم را به خطر انداخته و باعث بروز اختلال در سیستم تناسلی بانوان شود.

 

آندومتریوز: هنگامی که جایی از دست شما دچار زخم عمیقی می شود، لایه ای زخیم تر از قبل، روی آن را خواهد پوشاند. در سایر قسمت های بدن و رحم روند بهبودی نیز به همین صورت است. در صورتی که حفره داخلی رحم شما به نام آندومتر، دچار زخم در لوله های فالوپ شده باشد، به دلیل تشکیل بافت خارج از رحمی، احتمال بروز بارداری خارج از رحم بسیار شایع است. بنابراین چکاپ رحم و وجود هرگونه زخم یا بیماری دهانه رحم، بسیار اهمیت خواهد داشت.

 

بارداری در سنین بالا: در بارداری در سنین بالای 35 سال احتمال بروز بارداری خارج از رحم بسیار شایع است. در این سن، رحم رفته رفته عملکرد صحیح خود را از دست می دهد. توصیه می شود در صورتی که تصمیم به بارداری در این سنین دارید، حتماً با پزشک متخصص زنان و زایمان مشورت کنید تا زایمان بهتری را تجربه کنید.

در زیر روند صحیح نحوه تکامل تخمک را مشاهده می کنید:

 

حاملگی خارج از رحم

 

از کجا بفهمیم بارداری خارج از رحم است؟

بارداری خارج رحمی همیشه علائمی ایجاد نمی کند و ممکن است فقط در طی سونوگرافی معمول بارداری تشخیص داده شود. باید بدانید که اگر چنین علائمی دارید ،حاملگی خارج از رحمی در بین هفته 4 تا 12 بارداری ایجاد می شود. این علائم می تواند ترکیبی از موارد زیر باشد:

  1. تاخیر عادت ماهیانه
  2. علایم ادراری
  3. درد قسمت پایین شکم
  4. خونریزی واژینال یا ترشحات آبکی قهوه ای
  5. درد در  شانه
  6. ناراحتی هنگام ادرار کردن

باید بدانید که این علائم لزوماً نشانه یک مشکل جدی نیست. بعضی اوقات می تواند به دلیل مشکلات دیگری مانند بیماری معده ایجاد شود.

 

چه  زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر ترکیبی از علائم فوق را دارید و ممکن است باردار باشید با پزشک زنان خود مراجعه نمایید. حاملگی خارج رحم می تواند جدی باشد ، بنابراین مهم است که فوراً مشاوره پزشکی بگیرید. پزشک  زنان از شمادر مورد علائم سوال می کند و شما معمولاً باید آزمایش بارداری انجام دهید تا مشخص شود آیا بارداری خارج رحمی دارید یا نه. در این صورت ممکن است درمان دارویی یا جراحی برای شما طبق صلاح دید پزشک صورت بگیرد.

چنانچه هریک از علایم حاملگی خارج رحم را داشتید برای بررسی و درمان این عارضه میتوانید به مطب دکتر مؤیدنیا جراح و متخصص زنان، بارداری و  زایمان  و جراحی های درمانی مراجعه کنید. خانم دکتر مؤیدنیا متخصص زنان در رشت می توانند به شما کمک کنند تا مشکل شما ظرف مدت کوتاه با موفقیت درمان شود.شماره تماس جهت دریافت هرگونه راهنمایی 01332135933 می باشد.

 

مطالب مرتبط
یک پاسخ
  1. خانم دکتر مویدنیا، طی پرس و جوهایی که از بیمارستان داشتم توسط چندتا مامای اونجا به من معرفی شدند و خیلی ازشون تعریف کردند. ایشون مثل یک فرشته هستند. خیلی با حوصله و صبور هستند. واقعا کنارشون احساس آرامش دارم. در کارشون هم خیلی خیلی وارد هستند. خانم دکتر عزیزم خیلی خیلی دوستتون دارم. ممنونم که علاوه بر مطب در سایت هم از وقت استراحتتون می زنید و همیشه دل نگرانی های ما را رفع میکنید. در ضمن ممنونم که اجازه می دهید همسر هم در سالن انتظارمطب حضور داشته باشند و تجربه شیرین بارداری رو پدر و مادر در کنار هم بگذرونند. بینهایت ممنونم خانوم‌دکتر عزیز و دوست داشتنی????

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *