خانم دکتر نفیسه مویدنیا

جراح و متخصص بیماری های زنان،زایمان ، نازایی ، زیبایی و لیزر
دارای بورد تخصصی

لطفا ابتدا سوالات متداول را مطالعه ، درصورتی که قبلا سوال شما مطرح نشده بود، سوال جدید خود را از طریق مشاوره انلاین بپرسید. ما در اسرع وقت پاسخگوی شما خواهیم بود.

به طور کلی ، فیبروم از بافت متراکم تشکیل شده و فقط در رحم به وجود میاید ، در حالی که کیست ها روی تخمدان ها تشکیل می شوند و پر از مایع هستند

علت ایجاد فیبروم مشخص نیست، اما نظریه های متعددی در مورد نحوه تشکیل فیبروم ها وجود دارندبه نظر می رسد فیبروم ها تحت تأثیر استروژن و پروژسترون رشد می کننددر بارداری ، سطح استروژن و پروژسترون بیشتر است و ممکن است فیبروم بیشتررشد کرده و بزرگتر شوندزنانی که ازنظر سابقه خانوادگی مادر یا خواهرشان مبتلا به فیبروم هستند ممکن است در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به کیست و فیبروم باشندسایر عوامل خطر شامل وزن بدن و نژاد و سن بالای ۳۰سال میباشد.

بیشتر کیست های تخمدان از تخمک گذاری ناشی می شوند و به عنوان کیست های عملکردی یا فیزیولوژیک شناخته می شونددر طی چرخه قاعدگی ، یک سری هورمون ها فولیکول ها یا تخمکهای موجود در هر تخمدان را برای رشد و تولید استروژن تحریک می کنندو در نهایت یک فولیکول غالب ترین یا بزرگترین خواهد شددر طی تخمک گذاری ، این فولیکول پاره می شود تا تخمک آزاد شوداگر این فولیکول باقی بماند می تواند از مایع یا خون پر شده و کیست ایجاد کنداین کیست های عملکردی معمولاً پس از یک یا دو چرخه قاعدگی به خودی خود برطرف می شوند.

انواع دیگر کیست تخمدان شامل تومورها استاین تومورهای تخمدان می توانند خوش خیم یا بدخیم باشندنمونه های خوش خیم شامل کیست شکلاتی و کیست درموئید استتومورهای بدخیم شامل سرطان های اپیتلیال تخمدان یا تومورهای سلول های زایا هستند.

فیبروم ها می توانند طیف وسیعی از علائم از جمله پریودهای سنگین وحجیم یا دردناک، درد لگن یا کمر، علائم ادراری یا روده ای را ایجاد کنندفیبروم هایی که بر پوشش رحم تأثیر می گذارند نیز می توانند باعث نازایی یا سقط جنین شونداگر زنی هر یک از این علائم را داشته باشد ، ممکن است نیاز به درمان داشته باشداگر فیبروم سریع رشد کند یا بزرگ باشد ، ممکن است درمان سریع لازم داشته باشد.

با این حال ، در برخی موارد ، زنان مبتلا به فیبروم یا کیست ممکن است هیچ علائمی نداشته باشنداین موارد معمولاً فقط در مواردی یافت می شود که خانمی سونوگرافی ، سی تی یا ام آر آی انجام دهدکه اگر کوچک باشند و درد شکم یا خونریزی شدید وجود نداشته باشد ، می توان فیبروم یا کیست را در فواصل منظم توسط یک متخصص زنان مشاهده و پیگیری کرد .

اگر فیبروم درمان نشود، علائم می توانند ادامه داشته باشنداگر زنی پریود شدیدی داشته باشد ، می تواند منجر به کم خونی شودخبر خوب این است که فیبروم ها کمتر از یک درصد احتمال خطر سرطان دارندزنان مبتلا به کیست تخمدان می توانند درد شکم یا دوره های دردناکی داشته باشنددرد شکم همچنین ممکن است در هنگام پیچ خوردگی ، پارگی یا خونریزی در کیست اتفاق بیفتداین علائم جراحی کیست را ضروری می کند.

کیست های عملکردی/فیزیولوژیکی تخمدان که بزرگ نیستند و هیچ علائمی ایجاد نمی کنند، می توانند برای مدتی کنترل شوند تا از برطرف شدن آنها اطمینان حاصل شود.

کیست های غیر عملکردی که کوچک یا فاقد هرگونه علائم هستند نیز قابل پیگیری استبا این حال اگر رشد کنند یا بعداً علائم ایجاد کنند، احتمالاً نیاز به درمان دارندبرداشتن یا بیوپسی کیست همچنین امکان بررسی پاتولوژیک کیست را فراهم می کند تا بدخیمی را از بین ببرد.

اقدامات زیادی برای درمان فیبروم یا کیست تخمدان وجود دارد که میتواند برای شماصورت گیرداگر هرگونه سوال در مورد فیبروم های رحمی و سندرم تخمدان پلی کیستیک و استفاده از داروها و مکمل ها و درمان آن دارید میتوانید با دکتر مویدنیا، متخصص وجراح زنان و زایمان صحبت کنید.جهت اطلاع از ساعات کاری مطب می توانید با شماره ۰۱۳۳۲۱۳۵۹۳۳ تماس حاصل نمایید.

اگر فیبروم بزرگ باشد یا در مکانهای خاصی از رحم باشد، می تواند بر احتمال موفقیت در بارداری تأثیر بگذاردعلاوه بر این ، برخی از کیست های تخمدان بسته به نوع آن می توانند با ناباروری همراه باشندکیست های اندومتریوتیک نیز ممکن است با ناباروری نیز همراه باشد.

سندرم تخمدان پلی کیستیک وضعیتی است که کیست های کوچک در تخمدان ها، قاعدگی های نامنظم و عدم تعادل هورمونی وجود دارداین وضعیت نیز ممکن است روی باروری تأثیر بگذارد.

انواع دیگر کیست ها مانند کیست های فیزیولوژیکی، که معمولاً در چند چرخه قاعدگی بعدی زنان از بین می روند، معمولاً بر باروری تأثیر نمی گذارند، مگر اینکه بزرگ شوند.

حفظ وزن سالم و خوب غذا خوردن ممکن است خطر ابتلا به فیبروم در زن را کاهش دهد و داشتن زندگی با سبک سالم بسیار تاثیرگذار میباشد در مورد کیست های تخمدان عملکردی، اغلب می توان با استفاده از قرص های جلوگیری از بارداری، سرکوب تخمک گذاری، از این موارد جلوگیری کردبا این حال، اقدامات پیشگیرانه موثر اثبات شده ای برای کیست های غیر عملکردی و فیبروم وجود ندارد.

آدرس: رشت، چهار راه گلسار، روبروی داروخانه شبانه روزی گلسار، بن بست حق شناس، ساختمان پزشکان آبان، طبقه پنجم

شماره تماس: ۰۹۹۱۰۵۳۵۸۶۹ و ۰۱۳۳۲۱۳۵۹۳۳