لاپاراسکوپی

لاپاراسکوپی چیست؟

لاپاراسکوپی ، که به عنوان لاپاراسکوپی تشخیصی نیز شناخته می شود ، یک روش تشخیصی جراحی است که برای بررسی اندام های داخل شکم استفاده می شود. این یک روش کم خطر و کم تهاجمی است که فقط به برش های کوچک نیاز دارد.

لاپاراسکوپی از ابزاری به نام لاپاراسکوپ برای بررسی اندام های شکمی استفاده می کند. لاپاراسکوپ یک لوله باریک و بلند است که دارای نور با شدت بالا و در جلو یک دوربین با وضوح بالا است. این ابزار از طریق یک برش در دیواره شکم وارد می شود. در حین حرکت ، دوربین تصاویر را به مانیتور ویدئو ارسال می کند.

لاپاراسکوپی به پزشک اجازه می دهد تا بدون جراحی باز ، در داخل بدن شما را در زمان واقعی ببیند. دکتر شما همچنین می تواند نمونه های بیوپسی را در طی این روش بدست آورد.

چرا لاپاراسکوپی انجام می شود؟

لاپاراسکوپی اغلب برای شناسایی و تشخیص منبع درد لگن یا شکم استفاده می شود. این معمولاً هنگامی انجام می شود که روشهای غیرتهاجمی نتوانند در تشخیص کمک کنند.

در بسیاری از موارد ، مشکلات شکمی را می توان با روش های تصویربرداری مانند موارد زیر نیز تشخیص داد:

• سونوگرافی ، که از امواج صوتی با فرکانس بالا برای ایجاد تصاویر از بدن استفاده می کند

• سی تی اسکن که مجموعه ای از اشعه ایکس ویژه است و تصاویر مقطعی از بدن را می گیرد

• اسکن MRI ، که از آهن ربا و امواج رادیویی برای تولید تصاویر از بدن استفاده می کند

لاپاراسکوپی زمانی انجام می شود که این آزمایشات اطلاعات کافی یا بینشی را برای تشخیص فراهم نکند. این روش همچنین ممکن است برای گرفتن نمونه برداری از بافت از اندام خاصی در شکم انجام شود.

پزشک شما ممکن است لاپاراسکوپی را برای بررسی اندام های زیر توصیه کند:

• کیسه صفرا

• کبد

• لوزالمعده

• روده کوچک و روده بزرگ (روده بزرگ)

• طحال

• معده

• اندام های لگن یا تولید مثل

با مشاهده این مناطق با لاپاراسکوپ ، پزشک می تواند موارد زیر را تشخیص دهد:

• یک توده شکمی یا تومور

• مایع در حفره شکم

• بیماری کبد

• اثر بخشی روشهای درمانی خاص

• درجه پیشرفت یک سرطان خاص

همچنین ، پزشک شما ممکن است بلافاصله پس از تشخیص بتواند مداخله ای برای درمان بیماری شما انجام دهد.

خطرات لاپاراسکوپی چیست؟

رایج ترین خطرات مرتبط با لاپاراسکوپی خونریزی ، عفونت و آسیب به اندام های شکم شما است. با این حال ، این موارد نادر است.

بعد از عمل ، مهم است که علائم عفونت را بررسی کنید. در صورت تجربه با پزشک خود تماس بگیرید:

• تب یا لرز

• درد شکمی که با گذشت زمان شدیدتر می شود

• قرمزی ، تورم ، خونریزی یا تخلیه در محل های برش

• حالت تهوع یا استفراغ مداوم

• سرفه مداوم

• ناتوانی در ادرار کردن

• سبکی سر

لاپاراسکوپی چگونه انجام می شود؟

لاپاراسکوپی معمولاً به صورت سرپایی انجام می شود. این بدان معنی است که شما می توانید همان روز جراحی خود به خانه بروید. این ممکن است در بیمارستان یا مرکز جراحی سرپایی انجام شود.

برای این نوع جراحی احتمالاً به شما بیهوشی عمومی داده می شود. این بدان معناست که شما در این روش خواب خواهید دید و دردی احساس نمی کنید

در بعضی موارد به جای آن از بی حسی موضعی استفاده می شود. یک بی حس کننده موضعی منطقه را بی حس می کند ، بنابراین حتی اگر در حین جراحی بیدار باشید ، دردی احساس نخواهید کرد.

در حین لاپاراسکوپی ، جراح برشی زیر شکم شما ایجاد می کند ، و سپس یک لوله کوچک به نام کانول فرو می کند. از کانول برای تورم شکم شما با گاز دی اکسید کربن استفاده می شود. این گاز به شما اجازه می دهد تا اعضای شکم شما را با وضوح بیشتری ببیند.

به محض تورم شکم ، جراح لاپاراسکوپ را از طریق برش وارد می کند. دوربین متصل به لاپاراسکوپ تصاویر را بر روی صفحه نمایش می دهد و اجازه می دهد اعضای بدن شما در زمان واقعی مشاهده شوند.

تعداد و اندازه برش ها بستگی به این دارد که جراح شما در تلاش تایید یا رد بیماری های خاص است. به طور کلی ، شما از یک تا چهار برش می گیرید که طول هر یک بین 1 تا 2 سانتی متر است. این برش ها امکان قرار دادن ابزارهای دیگر را فراهم می کند. به عنوان مثال ، ممکن است جراح شما نیاز به استفاده از ابزار جراحی دیگری برای انجام نمونه برداری داشته باشد. در طی بیوپسی ، آنها نمونه کوچکی از بافت را از عضوی می گیرند تا ارزیابی شود.

پس از انجام مراحل ، ابزارها برداشته می شوند. برش های شما سپس با بخیه یا نوار جراحی بسته می شود. ممکن است باندها را بر روی برش ها قرار دهید.

اگر شما هم دچار این علائم هستید و از ان رنج می برید برای مشاوره در این زمینه به مطب دکتر نفیسه مویدنیا جراح و متخصص زنان و زایمان در رشت مراجعه کنید .جهت کسب اطلاعات بیشتر و رزرو نوبت با شماره ۰۱۳۳۲۱۳۵۹۳۳ تماس حاصل فرمائید .

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.