حقایق بی حسی موضعی بعد از سزارین

مقدمه

بی حسی موضعی عبارت است از، از دست دادن حساسیت نسبت به تحرکات دردناک که بعلت قطع جریان محیطی در طول یک عصب به صورت گذرا بوجود می آید.

استفاده صرف از بی حسی نخاعی

در این حالت بیمار در زمان جراحی بیدار خواهد بود و می‌تواند تمام اتفاقات اتاق عمل را متوجه شود، با این وجود فرد هیچ دردی احساس نمی‌کند. در این حالت ممکن است فرد حسی از حرکت یا فشار داشته باشد، این موضوع مسئله‌ای کاملا طبیعی است. در این حالت از یک صفحه برای جلوگیری از دید بیمار استفاده می‌شود تا وی نتواند عملی که بر روی بدنش انجام می‌شود را ببیند.

مزایای بی حسی اسپاینال

بیماری‌هایی وجود دارند که بی هوشی کامل را برای افراد خطرناک می‌کنند. برای مثال افرادی که مشکلات تنفسی دارند با خطراتی در زمان بی هوشی کامل روبرو هستند. به طور معمول پیش از انجام جراحی، متخصص بی هوشی گزینه‌های فرد را با وی مطرح می‌کند و به انتخاب روش مناسب جراحی وی کمک می‌کند. موارد بعدی نیز مزیت‌هایی هستند که استفاده از بی حسی نخاعی به همراه دارد:

خطر کمتر عفونت سینه پس از انجام جراحی

این بی حسی هیچ اثر مخربی برای ریه‌ها و تنفس فرد به همراه ندارد.

کاهش درد قابل توجه بعد از عمل جراحی

کاهش نیاز به مسکن‌های قوی که می‌توانند احساس بد حالی (نظیر حالت تهوع)، گیجی و یبوست به همراه داشته باشند.

هیچ اثر خماری مانند بی هوشی کامل وجود ندارد.

خطر گیجی بعد از جراحی خصوصا در بیماران مسن کاهش پیدا می‌کند.

حالت تهوع و استفراغ کمتر، این مشکلات معمولا به واسطه داروهای بی هوشی عمومی ایجاد می‌شوند.

بازگشت زودتر توانایی غذا خوردن و نوشیدن مایعات

عوارض جانبی بی حسی از کمر

حساسیت به داروی بی حسی نخاعی

بعضی از داروهایی که در بی حسی نخاعی استفاده می‌شوند باعث ایجاد خارش در بدن فرد می‌شوند.

افت و کاهش فشار خون

بی حسی نخاعی می‌تواند باعث کاهش فشار خون فرد شود. اگر این مشکل رخ دهد، متخصص بی هوشی به تزریق مایعات و دارو در آنژیوکت می‌پردازد تا بدین ترتیب فشار خون فرد به حالت عادی باز گردد.

مشکل در ادرار بعد از بی حسی از کمر

فرد ممکن است پس از عمل در زمان ادرار دچار مشکل شود. این موضوع خصوصا در مردان شایع است. اگر این موضوع رخ دهد ممکن است تا زمانی که اثر بی حسی نخاعی از بین می‌رود به لوله ادرار نیاز باشد.

سردرد بعد از بیحسی اسپاینال

فرد ممکن است پس از عمل احساس سردرد بدی داشته باشد. این موضوع در یک بیمار از سیصد بیمار زن جوان در حال زایمان رخ می‌دهد، اما احتمال این رخداد در افراد مسن تر کمتر است. این مشکل معمولا با استراحت، نوشیدن مایعات و استفاده از مسکن‌های معمولی از بین می‌رود.

در موارد بسیار نادر، فرد ممکن است به عمل دیگری مشابه تزریق بی حسی نخاعی نیاز داشته باشد تا سردردها برطرف شوند. اگر فرد بعد از این که مرخص شد به سردرد بدی دچار شد، مراجعه به پزشک معالج و یا حضور در بیمارستان ضرورت پیدا می‌کند.

روش های تسکین درد بعد سزارین

حمام گرم

حمام گرم تسکین بسیار خوبی برای کمر درد است. مقداری نمک به آب حمام اضافه کنید و اجازه بدهید خوب حل شود؛ حمام آب نمک، باعث ایجاد احساس راحتی و انرژی مجدد است.

ورزش

برخی تمرینات ورزشی می‌توانند بدن شما را تقویت کنند. ورزش پیلاتس از این نظر بسیار توصیه می‌شود، زیرا مستقیما روی عضلات شکم کار می‌کند. قبل از شروع هر ورزشی، پزشک خود را مطلع کنید، زیرا برخی از تمرینات ممکن است باعث پارگی بخیه و منجر به عوارض بعدی شود. تمرینات سادۀ یوگا یا تمرینات تنفسی نیز می‌تواند به ایجاد آرامش در بدن شما کمک کنند.

کمپرس متناوب سرد و گرم

این کار  به آرامش عضلات و تقویت گردش خون در ناحیۀ آسیب‌دیده کمک می‌کند.

شما هممی توانید از تخصص و مهارت خانم دکتر نفیسه مویدنیا جراح و متخصص زنان و زایمان رشت در این زمینه بهره مند شوید .

جهت کسب اطلاعات بیشتر و رزرو نوبت با شماره ۰۱۳۳۲۱۳۵۹۳۳ تماس حاصل فرمائید .

.