کیست های تخمدان

کیست تخمدان چیست؟

کیست تخمدان چیست؟ (Ovarian Cysts) کیستهایی مملو از مایع است که معمولاً در تخمدان ها مشاهده می شود. کیست ها می توانند از نظر اندازه متفاوت باشند و از چند میلی متر تا دهها سانتی متر متغیر باشند. بسیاری از کیست های تخمدان بدون علامت هستند اما برخی از آنها علائمی مانند درد ایجاد می کنند. تخمک در تخمدان ها رشد کرده و بالغ می شود. طی سال هایی که یک زن توانایی فرزند آوری دارد، این تخمک ها در سیکل های ماهیانه آزاد می شوند. همه خانم ها در دورانی از زندگی شان کیست تخمدان داشته اند. در ادامه مقاله کیست تخمدان چیست؟ در سایت جراح زیبایی زنان رشت خانوم دکتر نفیسه مویدنیا به برسی هرچه بهتر کیست تخمدان چیست؟ و انواع کیست ها را به شما توضیح خواهیم داد.

کیست تخمدان چقدر شایع است؟

کیست تخمدان بسیار متداول است و احتمالاً بیشتر خانمها در برخی از مراحل زندگی آنها را دارند.

انواع رایج کیست تخمدان چیست و چه عواملی باعث ایجاد آنها می شود؟

سه نوع رایج کیست تخمدان وجود دارد:

کیست تخمدان عملکردی: این کیست ها به عنوان کیست فولیکولار نیز شناخته می شوند و در زنان جوان رایج است. عملکرد تخمدان ها تولید تخمک در هر ماه است و ماندن  و بزرگ شدن این تخمک ها غیر معمول نیست. این کیست ها غالباً محدود شونده و قابل کنترل هستند. معمولاً این کیست ها بدون هیچگونه درمانی بطور خودبخود برطرف می شوند.

کیست خوش خیم تخمدان: این کیست ها سرطانی نیستند اما به طور خود به خود برطرف نمی شوند. سطح خونی تومور مارکر(CA125) معمولاً طبیعی است و جراحی را می توان با متد (لاپاروسکوپی) انجام داد. کیست درموئید یا تراتوما یک کیست خوش خیم تخمدان است.

کیست های بدخیم تخمدان (سرطان تخمدان): این کیست ها اغلب در زنان مسن دیده می شود و ممکن است سطح تومور مارکر (CA125) افزایش یابد. حتی ممکن است سرطان تخمدان  در آزمایشات مشکوک باشد ، اما پس از برداشتن و تجزیه و تحلیل  پاتولوژی  تأیید می شود. درمان اغلب (اما نه همیشه) با جراحی باز انجام می شود. در برخی موارد از سرطان تخمدان پیشرفته ، ممکن است بعد از عمل  شیمی درمانی به درمان به عنوان درمان کمکی نیاز باشد.

علائم کیست تخمدان چیست؟

بسیاری از کیست های تخمدان بدون علامت هستند اما برخی ممکن است باعث علائمی مانند درد شکم ، احساس پر شدگی در شکم ، توده و گاهی درد شدید شوند. درد شدید می تواند علامتی از عارضه مانند پیچ ​​خوردگی ، خونریزی یا پارگی باشد.

کیست تخمدان سرطانی در مراحل اولیه ممکن است به هیچ وجه علائمی ایجاد نکند یا علائم آن مبهم باشد یا نامربوط به نظر برسد. علاوه‌بر علائم فوق ، ممكن است نفخ شکم ، سوء هاضمه ، با كیست بدخیم تخمدان همراه باشد. بروز جدید درد لگن پس از سن 50 سالگی نیز یک علامت قابل توجه است. این علائم غالباً از سندرم روده تحریک پذیر (IBS) تقلید می کنند و اگر بالای 50 سال سن دارید واین علائم را داشته باشید ، باید فوراً پزشک معالج خود را ببینید.

کیست چگونه تشخیص داده می شود؟

برای تشخیص از سونوگرافی (واژینال یا شکم) استفاده می شود. ممکن است به اسکن MRI توصیه شود که اطلاعات بیشتری در مورد ماهیت کیست تخمدان بدست آورید. آزمایش خون CA125 (همچنین به عنوان تست تومور مارکر شناخته می شود) ممکن است انجام شود. این آزمایش اغلب در کیست های سرطانی مطرح می شود اما ممکن است در سایر شرایط خوش خیم مانند اندومتریوز ، فیبروم ، عفونت ، در دوره ماهانه و بعد از عمل نیز مطرح شود.

آیا کیست تخمدان همیشه نیاز به برداشتن دارد؟

همه کیست های تخمدان نیاز به برداشتن ندارند. کیست های عملکردی (فولیکولی) اغلب خودبخود برطرف می شوند. در صورت ماندگاری کیست یا وجود علائم دارد ممکن است به جراحی احتیاج پیدا کنید (به بالا مراجعه کنید). در صورت وجود علایم مشکوک به سرطان ، عمل جراحی فوری برای تشخیص و همچنین به عنوان معالجه انجام می شود.

کیست چگونه درمان می شود؟

بسیاری از کیست های تخمدان می توانند با ( عمل لاپاروسکوپی ) برداشته شوند. سه یا چهار برش کوچک (5-10 میلی متر) بر روی دیواره شکم ایجاد میشود. سپس دوربین و ابزار جراحی مخصوصی برای از بین بردن کیست  وارد شده و بافت تخمدان سالم حفظ می شود. سپس کیست در کیسه پلاستیکی قرار داده می شود ، فشرده شده و بدون ریختن داخل شکم برداشته می شود. عمل جراحی لاپاروسکوپی از لزوم برش بزرگ جلوگیری می کند و از مزایای آن کاهش اقامت در بیمارستان و بهبودی سریع و بازگشت سریع به زندگی عادی است.

آیا تخمدان خود را از دست می دهم؟

تخمدان های حاوی کیست نیازی به برداشتن ندارند مگر آنکه  کیست مشکوک  به سرطان یا خیلی بزرگ باشد. اگر گمان می رود کیست سرطانی باشد ، ممکن است تخمدان برداشته شود تا از پارگی ناخواسته و ریختن محتویات جلوگیری شود. در شرایط دیگر تخمدان تقریباً همیشه می تواند حفظ شود.

چگونه می توانید از بروز کیست های مکرر تخمدان جلوگیری کنید؟

پیشگیری از کیست تخمدان همیشه امكان پذیر نیست، اما با مصرف قرص ضد بارداری ممكن است از ایجاد کیست تا حدودی جلوگیری شود

اگر کیست شما بزرگ است باید به پزشک مراجعه کنید تا با برشی بزرگ بر روی شکمتان بتواند آن را از شکمتان خارج سازد. سپس از کیست نمونه برداری شود. اگر کیست سرطان زا تشخیص داده شود ممکن است عمل هیستروکتومی انجام شود که طی آن رحم و تخمدات ها را در بر می گیرد.

در سایت جراح زیبایی زنان دکتر نفیسه مویدنیا به برسی کیست تخمدان چیست؟ پرداختیم. امیدواریم نظرات خودتان را با ما به اشتراک بگذارید.