کیست بارتولن چیست و چگونه درمان میشود؟

کیست-بارتولن

آناتومی غدد بارتولن

غدد بارتولن دو غده لبیومینورها (در قسمت ورودی واژن زیر پوست) قراردارند که وظیفه آنها با ایجاد ترشحات لغزنده ای خود باعث لزج کردن ورودی واژن می شود.که این موضع در هنگام مقاربت ترشحات با بیشترین حجم به داخل واژن رها می شود و همین امر موجب می شود که هنگام رابطه جنسی درد نداشته باشید.

عکس-غدد-بارتولن

کیست بارتولن چیست؟

دهانه این دو غده بسیار نازک و ظریف می باشد و در صورتی که بنا به دلایلی بسته شود، ترشحات پشت واژن تجمع پیدا کرده و نمی تواند خارج شود . در نتیجه کیست بارتولن ایجاد می شود.

مجاری غدد به دلایلی از جمله کج شدن غدد در اثر پوشیدن لباس های خیلی تنگ، موقعیت های خاص نشستن یا ایستادن یا لباس زیر تنگ، مقارمت مکرر و زیاد ممکن است مسدود شود.

عکس-واقعی-کیست-بارتولن

روش تشخیص کیست بارتولن

با معاینه خود احساس می کند توده ای در ورودی واژن دارد بدون اینکه احساس درد کند.

آیا کیست بارتولن خطرناک است؟

همان طور که اشاره کردیم در صورتی که توده ای بدون درد باشد خطرناک نیست اما طبق آخرین مطالعات پزشکی بهتر است همه کیست ها از بدن بیمار خارج شود.

علل خارج کردن کیست بارتولن

• ایجاد مشکل و ناراحتی در هنگام مقاربت
  • برای بررسی و رولات بدخیمی کیست باید خارج شود.
  • برخی کیست به همراه باکتری وارد بدن می شود و باعث آبسه و عفونت می شود.
  • ظاهر واژن را نازیبا می کند.

درمان خانگی کیست بارتولن

در این حالت تنها انسداد در مجاری وجود دارد که با روش های ساده ای از جمله نشستن در لگن آب ولرم برطرف می شود.

درد-کیست-بارتولن

علائم کیست بارتون شدید

در برخی مواقع انسداد دردناک می شود. بدین معنی که توده ای بزرگی را در ورودی واژن احساس می کنید که درد بسیاری دارد به گونه ای که در انجام کارهای روزمره دچار مشکل می شوید. در این شرایط بیمار دچار آبسه غدد بارتولن شده است. آبسه به معنی وجود عفونت می باشد.

درمان کیست بارتون با جراحی

در این وضعیت حتما به پزشک متخصص زنان مراجعه کنید. پزشک برای درمان از روش درناژ استفاده می کند. در این روش کیست را سوراخ کرده و  عفونت یا چرک را تخلیه می کند. در صورت امکان نیز کیست را خارج می کند. این درمان بدون درد و به صورت سرپایی در مطب قابل انجام است.

مراقبت بعد از جراحی کیست بارتولن

دوره نقاهت خاصی بعد از جراحی کیست بارتولن وجود ندارد. فقط توصیه می شود  بیمار مراقبت هایی به شرح ذیل را داشته باشد:

• تا یک ماه ورزش و شنا انجام ندهید.
  • رابطه جنسی تا یک ماه نداشته باشید.
  • محل زخم را با صابون بشورید.

امکان عود بعد از درمان کیست بارتولن وجود دارد؟

بعد از فرآیند درمان التهاب غدد بارتولن ممکن است مجدد بیماری عود کند. بعد از چند ماه مجاری دوباره مسدود شود. در این موارد، از دستگاه لیزر استفاده می شود. قسمت مجاری و کف غده را با استفاده از لیزر سوزانده می شود. این فرآیند درمان در مطب به صورت سرپایی انجام می شود. البته باید توسط متخصص مجرب انجام می شود. یا در بیمارستان در اتاق عمل کیست به صورت کامل برداشته شود. که در این صورت نیازمند بستری در بیمارستان و مراقبت های خاص خواهد بود.

آیا غدد بارتولن با تخلیه از بین می رود؟

بسیاری تصور می کنند با خارج کردن کیست بارتولن، غدد این قسمت را از دست می دهند. در پاسخ باید گفت کیست در اثر تجمع ترشحات غدد بارتولن ایجاد می شود و با خارج کردن آن از بدن آسیبی به غدد وارد نمی شود.

آیا جراحی کیست بارتولن مشکل است؟

خیر این جراحی هم می توان به صورت سرپایی در مطب با بی حسی انجام داد و هم با بیهوشی عمومی در بیمارستان انجام داد.

آیا می توان همزمان با جراحی کیست بارتولن لابیاپلاستی کرد؟

دکتر نفیسه مویدنیا توصیه به انجام همزمان جراحی کیست بارتولن و لابیاپلاستی نمی کند. چون کیست باعث کشیدگی، تغییر آناتومیک لبیا می شود. در صورتی که لابیاپلاستی همزمان با این جراحی شود، نتیجه خوبی در آینده نخواهد داشت. زیرا شکل لابیا بعد از جراحی کیست بارتولن تغییر پیدا میکند.

در مطب دکتر نفیسه موید نیا متخصص زنان رشت ، دارای بورد تخصصی جراحی های زیبایی زنان ، زایمان و نازایی  درمان کیست بارتولن به صورت سرپایی با بی حسی انجام می شود. ثبت نام در دوره ها با شماره های ۰۹۹۱۰۵۳۵۸۶۹ و ۰۱۳۳۲۱۳۵۹۳۳ تماس بگیرید.مشاهده مطالب بیشتر می توانید به پیج اینستاگرام مراجعه کنید.