تست پاپ اسمیر غیر طبیعی

پاپ اسمیر غیر طبیعی چیست؟

تست پاپ اسمیر غیر طبیعی چه چیزی را نشان می دهد؟ اگر پاپ اسمیر شما غیرطبیعی بود ، اضطراب و نگرانی شدیدی تجربه خواهید کرد. با این حال ، یک پاپ اسمیر غیر طبیعی تقریباً همیشه به  این معنی است که یک مشکل جزئی (تغییر قبل از سرطانی) تشخیص داده شده است و چیز جدی (مانند سرطان دهانه رحم) نیست. این بدان معناست که آزمایش پاپ اسمیر شما کار خود را انجام داده است و این مشکل جزئی اکنون قابل حل است. داشتن یک اسمیر غیر طبیعی (یک مورد در دوازده مورد اسمیر غیر طبیعی است) بسیار رایج است ، اما در کل، سرطان بسیار نادر است. خانم دکتر نفیسه مؤیدنیا دکتر متخصص جراحی های درمانی و بیماری های زنان می تواند به شما کمک کند تا مشکل غیرطبیعی بودن پاپ اسمیر خود را درمان کنید. در ادامه موارد زیر را با هم بررسی می کنیم:

  • مشکوک بودن تست پاپسمیر یعنی چه؟
  • چه عواملی باعث ایجاد یک پاپ اسمیر غیرطبیعی می شوند؟
  • با غیرطبیعی بودن جواب آزمایش پاپ اسمیر چه کنیم؟
  • کولپوسکوپی چیست؟
  • درمان کونیزیشن شامل چه مواردی است؟
  • پاپ اسمیر غیرطبیعی و درمان با لیزر

مشکوک بودن تست پاپسمیر یعنی چه؟

ناهنجاری پاپ اسمیر می تواند خفیف ، متوسط ​​یا شدید باشد. اصطلاح پزشکی که برای توصیف پاپ اسمیر غیر طبیعی استفاده می شود ، dyskaryosis است. پاپ اسمیر دیسکاریوز شدید ، معمولاً 5-10 سال قبل از سرطان دهانه رحم رخ می دهد. اسمیرهای درجه پایین (خفیف و مرزی) اغلب بدون هیچگونه درمانی به حالت عادی برمی گردند. در حالی که ، اسمیرهای درجه بالا (متوسط ​​و شدید) اغلب نیاز به درمان دارند. کولپوسکوپی اغلب برای بررسی هر درجه از اختلال خواهد توصیه می شود.

 

به نقل از ویکی پدیا :

آزمایش پاپ اسمیر یا آزمایش اسمیر جزء آزمایش‌های غربال‌گری است که برای تشخیص سرطان یا عواملی که منجر به سرطان گردن رحم خواهند شد، با نمونه برداری و آزمایش سلول‌شناسی گردن رحم دستگاه تولید مثلی زنان انجام می‌گیرد. توصیه می‌شود این آزمایش به صورت مرتب (اغلب سالانه) برای زنان انجام شود.

در ایالات متحده آمریکا‌، آزمایش اسمیر برای زنان ۲۱ ساله تا ۶۵ ساله توصیه می‌شود.

 

چه عواملی باعث ایجاد یک پاپ اسمیر غیرطبیعی می شوند؟

اسمیرهای غیر طبیعی غالباً نشان دهنده ناهنجاری قبل از سرطان در دهانه رحم است. این ناهنجاری های پیش سرطانی ناشی از ویروس ویروس پاپیلوما انسان (ویروس HPV یا Wart) است. این یک عفونت بسیار شایع است و 60 تا 70 درصد از زنان (و آقایان) آن را در برخی از مراحل زندگی مبتلا می کند. اکثر زنان (95٪) این بیماری را از طریق مصونیت خود از بین می برند ، اما در بعضی از خانم ها ممکن است باعث لک بینی و خونریزی غیر طبیعی شود.

 

با غیرطبیعی بودن جواب آزمایش پاپ اسمیر چه کنیم؟

با تغییرات درجه پایین (دیسکاریوز خفیف و تغییر مرزها) ، یا به شما توصیه می شود که یک اسمیر مکرر انجام دهید یا ممکن است برای بررسی بیشتر و کولپوسکوپی به متخصص زنان مراجعه کنید. اگر تأیید شود که تغییرات کولپوسکوپی خفیف است ، معمولاً یک روش محافظه کارانه دنبال می شود زیرابه احتمال بالا خود به خود خوب می شود. با این حال شما بایدجهت بررسی مطابق دستورالعمل به پزشک متخصص زنان مراجعه کنید. با تغییرات درجه بالا (دیسکاریوز متوسط ​​و شدید) برای انجام کولپوسکوپی و درمان احتمالی به پزشک متخصص زنان مراجعه می کنید. اگر این تغییرات درمان نشوند ، آنها خطر پیشرفت به سرطان در طی 5 تا 10 سال را دارند.

 

کولپوسکوپی چیست؟

کولپوسکوپی یک روش ساده در مطب است و به عنوان یک شیوه بسیار شبیه به انجام یک آزمایش اسمیر انجام می شود. دهانه رحم با استفاده از یک اسپکولوم دیده می شود و برای اثبات تغییرات درجه پایین / بالا تحت بزرگنمایی بررسی می شود. دو بررسی روی دهانه رحم (اسید استیک و ید) اعمال می شود که در صورت وجود  ، ناهنجاری ها را برجسته می کند.

 

درمان کونیزیشن شامل چه مواردی است؟

متداول ترین نوع درمان LLETZ و LEEP هستند. این روشها معمولاً در مطب تحت بی حسی موضعی انجام می شود. پس از بی حس کردن دهانه رحم با بی حسی موضعی ، از یک حلقه سیم برای از بین بردن سلولهای غیر طبیعی استفاده می شود. این یک عمل سریع و آسان است و در برخی ازموارد درد کم وجود دارد ، اما درد شدید وجود ندارد.

پس از درمان، بیمار به مدت سه هفته نباید هیچ رابطه جنسی ای داشته باشد. کونیزیشن مثل هر روش درمانی دیگری عوارضی را می تواند به همراه داشته باشد. اولین خطر کونیزیشن، خطرات بیهوشی است. بیهوشی ها می توانند مشکلاتی مثل سردرد را برای همه ی بیماران بوجود بیاورند. بعد از آن، خونریزی بعد از عمل جراحی شایع ترین آن هاست. در واقع با برداشتن سلول های مشکوک، این خونریزی اتفاق می افتد و احتمال اینکه بعد از جراحی نیز دچار خونریزی شوید وجود دارد و این یک امر طبیعی است. کونیزیشن ممکن است علاوه بر این احتمال ناباروری در آینده را برای شما داشته باشد. برای اینکه مطمئن شوید که می توانید در آینده باردار شوید یا خیر، بهتر است با پزشک خود صحبت کنید.

پاپ اسمیر غیر طبیعی و درمان با لیزر:

لیزر و لیزر تراپی، یکی دیگر از روش های درمان و از بین سلول های سرطانی دهانه رحم است. درمان سلول های سرطانی دهانه رحم با لیزر، بسیار دردناک است. به همین دلیل همواره توصیه می شود که در صورت انتخاب این روش برای درمان، از بیهوشی کامل استفاده شود. لیزر مانند تیغ جراحی عمل می کند و سلول های سرطانی را به راحتی تا عمق مورد نیاز از بین می برد. بنابراین بهتر است برای انجام لیزر تراپی، از یک پزشک ماهر کمک بگیرید. باید به این نکته اشاره کنم که لیزر تراپی یکی از روش های درمانی بسیار پر هزینه است. اما خوبی این روش این است که جای زخم کمتری در رحم شما باقی خواهد گذاشت و دوره نقاهت کمتری را طی خواهید کرد.

 

نتیجه گیری:

در این مقاله از سایت خانم دکتر مویدنیا متخصص بیماری های زنان و زایمان در رشت، مواردی مثل «مشکوک بودن تست پاپسمیر یعنی چه؟»، «چه عواملی باعث ایجاد یک پاپ اسمیر غیرطبیعی می شوند؟»، «با غیرطبیعی بودن جواب آزمایش پاپ اسمیر چه کنیم؟»، «کولپوسکوپی چیست؟»، «درمان کونیزیشن شامل چه مواردی است؟»، «پاپ اسمیر غیرطبیعی و درمان با لیزر» را با هم بررسی کردیم. بعد از نتیجه پاپ اسمیر غیرطبیعی ممکن است دکتر شما، آزمایش HPV را برای شما تجویز کند. باید بدانید که  آزمایش HPV مثبت به این معنی است که شما یک نوع HPV دارید که ممکن است با سرطان دهانه رحم مرتبط باشد. HPV مثبت به این معنا نیست که شما اکنون سرطان دهانه رحم دارید. بلکه به این معنی است که این یک علامت هشدار است و احتمال دارد که این سلول های بدن شما در حال تبدیل شدن به سلول های سرطانی هستند و باید هرچه سریع تر درمان شوند. در هر صورت پزشک متخصص شما می تواند نتیجه نهایی را برای شما تشریح کند. دکتر نفیسه مؤیدنیا دکتر جراحی های درمانی و بیماری های زنان  از باسابقه ترین پزشکان حوزه بیماری های زنان در رشت هستند  و می توانند به شما کمک کنند تا بر بیماری های خود پیروز شوید.

به این مقاله چند ستاره می دهید؟
1 دیدگاه
  • برای اطمینان از نداشتن هیچگونه بیماری مقاربتی نیاز به چه آزمایشاتی دارم
    آیا روابط پرخطر باعث سرطان رحم و نیاز به انجام پاپ اسمیر هم میباشد؟
    یک بار بسیار پر درد بود انجام تست پاپ اسمیر توسط یک ماما که نیمه کاره رها شد بسیار وحشیانه وسیله را بدون اینکه توضیح بدن و آماده گی ذهنی ایجاد کنند وارد واژن کردند و با حتی خونریزی مواجه شد
    چطور و چه زمان می‌شود راحت تر انجام داد با درد کمتر
    اون خانم ماما گفت ژل نمیشه زد به اون وسیله تست چون نتیجه آزمایش ممکنه خطا ایجاد بشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *