واکسن آنفولانزا در زنان باردار

واکسن آنفولانزا در زنان باردار

واکسن آنفولانزا در زنان باردار:

چرا زنان باردار باید واکسن آنفولانزا بزنند؟

در حقیقت خطر این بیماری در زمان بارداری بسیار بیشتر از زمانی است که شما باردار نیستید. بیماری آنفلوانزا بیشتر در زنان باردار در مقایسه با زنانی که باردار نیستند، باعث بیماری و بروز علائم شدید می شود. تغییرات سیستم ایمنی ، قلب و ریه ها در دوران بارداری زنان باردار، و همچنین زنانی که از بارداری فارغ شده اند تا دو هفته پس از زایمان، می تواند آن ها را مستعد ابتلا به بیماری شدید ناشی از آنفولانزا کند.برخی از این بیماری ها می تواند مادر را منجر به بستری شدن در بیمارستان کند. آنفولانزا همچنین ممکن است برای کودک در حال رشد یک زن باردار مضر باشد. علامت شایع آنفولانزا تب است که ممکن است با نقص لوله عصبی و سایر عواقب نامطلوب برای کودک در حال رشد همراه باشد. واکسن آنفولانزا در زنان باردار همچنین می تواند از کودک پس از تولد در برابر آنفولانزا محافظت کند. در واقع مادر با زدن واکسن آنفولانزا،  آنتی بادی را به کودک در حال رشد خود منتقل می کند.

 

به نقل از ویکی پدیا :

واکسن آنفلوانزا نه تنها مادر و جنین را از اثرات عفونت آنفلوآنزا محافظت می‌دارد، بلکه احتمال یک حاملگی موفقیت‌آمیز و فول‌ترم را افزایش می‌دهد.

واکسن آنفلوانزای غیرفعال‌شدهٔ سه‌گانه در بانوان باردارِ آلوده به اچ‌آی‌وی، محافظت‌کننده است.

 

در این مقاله از سایت خانم دکتر مؤیدنیا متخصص زنان و زایمان در رشت موارد زیر را با هم بررسی خواهیم کرد:

  • واکسن آنفلوانزا بهترین راه مقابله با این بیماری است
  • شایع ترین عوارض واکسن آنفولانزا در زنان باردار
  • آیا یک زن شیرده می تواند واکسن آنفلوانزا بزند؟
  • ارتباط واکسن آنفولانزا و کرونا

 

 

واکسن آنفلوانزا بهترین راه مقابله با این بیماری است

دریافت واکسن آنفلوانزا اولین و مهمترین مرحله در محافظت از این بیماری است. زنان باردار باید واکسن آنفلوانزا را تزریق کنند تا خطر ابتلا به عفونت تنفسی حاد مرتبط با آنفولانزا را در زمان بارداری تا نصف کاهش دهند. استفاده از این واکسن می تواند به طور متوسط 40 درصد خطر بستری شدن یک خانم باردار در بیمارستان را با بیماری آنفولانزا کاهش دهد.

 

واکسن آنفولانزا در زنان باردار

 

شایع ترین عوارض واکسن آنفولانزا در زنان باردار

شایع ترین عوارض جانبی که زنان باردار تجربه می کنند همان مواردی است که افراد دیگر تجربه می کنند که شامل موارد زیر هستند :

  • درد ، قرمزی یا تورمی مانند ضربه
  • سردرد
  • تب
  • دردهای عضلانی
  • حالت تهوع
  • خستگی

این عوارض معمولاً بلا فاصله پس از تزریق شروع می شود و به طور کلی برای 1 تا 2 روز ادامه دارد. اما نگران نباشید این عوارض کم کم بهبود یافته و در روز چهارم و پنجم بعد از تزریق واکسن دیگر نشانی از عوارض آن را در خود احساس نخواهید کرد.

 

آیا یک زن شیرده می تواند واکسن آنفلوانزا بزند؟

بله، زنان شیرده هم می توانند در این زمان از واکسن آنفولانزا استفاده کنند. این بانوان باید واکسن آنفولانزا بزنند تا خود و فرزند شان را از ابتلا به آنفلوآنزا محافظت کنند. واکسیناسیون خطر انتقال بیماری از  مادران به نوزادان را کاهش می دهد. بنابراین از نوزادان در برابر آنفولانزا نیز محافظت می شود. این امر به ویژه برای کودکان زیر 6 ماه بسیار مهم است. زیرا آن ها خیلی کوچک هستند و احتمال ابتلا به این بیماری در آن ها نیز بسیار بالاست.

 

ارتباط واکسن آنفولانزا و کرونا

تزریق واکسن آنفولانزا از شما در برابر بیماری ویروس کرونا محافظت نخواهد کرد. اما دریافت واکسن از اهمیت ویژه ای در این فصل برخوردار است. زیرا آنفلوانزا و بیماری ویروس کرونا در سال 2019 علائم و نشانه های شایع مشابه ایجاد می کردند. واکسیناسیون آنفلوانزا می تواند علائمی را که ممکن است با علائم ناشی از COVID-19 اشتباه گرفته شود کاهش دهد. پیشگیری از آنفولانزا و کاهش شدت بیماری آنفولانزا و بستری شدن در بیمارستان همچنین می تواند استرس را بر روی سیستم مراقبت های بهداشتی کاهش دهد. واکسن آنفولانزا از ویروس غیرفعال ساخته می شود ، بنابراین برای مادر و کودک در هر مرحله از بارداری ایمن است.

اگر در مورد واکسن آنفولانزا در دوران بارداری نگرانی دارید ، می توانید از طریق سایت خانم دکتر نفیسه مویدنیا جراح و متخصص زنان در این زمینه نوبت بگیرید. خانم دکتر مؤیدنیا متخصص بیماری های بارداری و زایمان و جراحی های درمانی می توانند به شما در درمان بیماری های دوران بارداری شما کمک کنند.
جهت کسب اطلاعات بیشتر و رزرو نوبت با شماره 01332135933 تماس حاصل فرمائید.

 

واکسن آنفولانزا

 

مطالب مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *