درمان واژینیت

واژینیت چیست؟ واژینیت به التهاب واژن و داخل مهبل گفته می شود که شما را دچار سوزش و خارش در ناحیه تناسلی می کند. حدود یک سوم از زنان در طول زندگی خود علائم واژینیت را تجربه می کنند. واژینیت، زنان در هر سنی را تحت تأثیر قرار می دهد اما در سال های باروری شایع تر است. واژینیت علاوه بر واژن، می تواند ناحیه خارجی دستگاه تناسلی را نیز تحت تأثیر قرار دهد.

به نقل از ویکی پدیا :

عفونت قارچی واژن عبارت است از رشد بیش از اندازهٔ قارچ‌ها در ناحیهٔ واژن که منجر به آزار شخص مبتلا می‌گردد. مهم‌ترین نشانه‌های این عفونت عبارتند از سوزش در هنگام ادرار، خروج ترشحات سفید و حجیم از ناحیهٔ واژن که معمولاً بوی بد ندارد، داشتن درد در هنگام رابطهٔ جنسی و قرمزی ناحیهٔ واژن و اطراف آن. این نشانه‌ها درست پیش از آغاز عادت ماهانه بیشتر هم می‌شود.

خانم دکتر مؤیدنیا متخصص بیماری های زنان و جراحی های درمانی می توانند در درمان واژینیت به شما کمک کنند. در ادامه موارد زیر را با هم بررسی می کنیم:

• عفونت واژن چطور ایجاد می شود؟
  • چگونه واژینیت تشخیص داده می شود؟
  • انواع واژینیت چیست؟
  • چه عواملی خطر ابتلا به عفونت قارچی را افزایش می دهد؟
  • بهترین دارو برای التهاب واژن چیست؟

عفونت واژن چطور ایجاد می شود؟

تغییر در تعادل مخمر و باکتری هایی که به طور عادی در واژن زندگی می کنند می تواند منجر به واژینیت شود. این باعث می شود که لایه واژن ملتهب شود. عواملی که می توانند تعادل طبیعی واژن را تغییر دهند می توانند باعث التهاب های واژینیت شوند. استفاده از آنتی بیوتیک ها، تغییر در سطح هورمون ها ناشی از بارداری، شیر دهی یا یائسگی، دوچرخه سواری، اسپرم کش ها، مقاربت جنسی و عفونت ها می توانند باعث التهاب های واژینیت شوند.

چگونه واژینیت تشخیص داده می شود؟

یک مهبل طبیعی دارای ترشحاتی روشن و گاهی کدر است. این ترشحات بوی خاصی دارد و خارش و سوزش در رحم حس نمی گردد. در یک مهبل طبیعی همواره حد نرمالی از باکتری ها و قارچ ها وجود دارند. این باکتری های غیربیماری زا اگر به صورت نرمال در واژن وجود داشته باشند، بدن را در برابر عفونت ها محافظت می کنند. اگر وضعیت به نحوی پیش رود که باکتری های نرمال جای خود را به باکتری های بیماری زا دهند، واژن می تواند به سمت عفونی شدن و التهابات واژینیت پیش رود.

وقتی واژن عفونی می شود، علائمی مثل عفونت های غلیظ، بوی نامطبوع و خارش و سوزش را به همراه خواهد داشت.

برای تشخیص واژینیت ، متخصص زنان و زایمان شما، نمونه ای از ترشحات از واژن شما را گرفته ودر زیر میکروسکوپ نگاه می کند. متخصص زنان شما همچنین ممکن است آزمایشات دیگری را پیشنهاد کند.

انواع واژینیت چیست؟

عفونت های واژینیت را به سه دسته می توان تقسیم کرد:

1. واژینیت های قارچی:
    عفونت های قارچی همچنین به نام کاندیدیازیس معروف هستند. این بیماری یکی از شایع ترین انواع عفونت واژن است. عفونت قارچی توسط قارچی به نام کاندیدا ایجاد می شود. در تعداد کمی از واژن طبیعی یافت می شود. با این حال ، هنگامی که تعادل باکتریها و مخمرها در واژن تغییر کند ، ممکن است قارچ زیاد شود و علائم ایجاد کند.
  2. واژینیت تریکوموناسی:
    تریکومونیازیس بیماری ناشی از انگل میکروسکوپی Trichomonas vaginalis است. از طریق رابطه جنسی پخش می شود. زنانی که مبتلا به تریکومونیازیس هستند در معرض خطر بیشتر عفونت با سایر عفونتهای مقاربتی (STI) قرار دارند. علائم تریکومونیازیس ممکن است شامل ترشحات واژینال زرد، خاکستری یا سبز باشد. ترشحات تخلیه شده ممکن است بوی ماهی داشته باشد. ممکن است سوزش ، قرمزی و تورم روده وجود داشته باشد. بعضی اوقات درد هنگام ادرار وجود دارد.
  3. واژینیت باکتریایی:
    واژینوز باکتریایی در اثر رشد بیش از حد باکتری هایی که به طور طبیعی در مهبل ایجاد می شوند ایجاد می شود.
    علائم اصلی افزایش ترشحات با بوی ماهی قوی است. ترشحات معمولاً باریک و تیره یا خاکستری کسل کننده است ، اما ممکن است دارای رنگ سبز یا رنگ هایی مایل به سبز باشد. خارش معمول نیست ، اما در صورت تخلیه زیاد ممکن است وجود داشته باشد.

چه عواملی خطر ابتلا به عفونت قارچی را افزایش می دهد؟

استفاده از برخی انواع آنتی بیوتیک خطر ابتلا به عفونت قارچی را افزایش می دهد. آنتی بیوتیک ها باکتری های طبیعی واژن را که باعث تخمیر شدن می شوند ، از بین می برند. سپس قارچ می تواند رشد کند. اگر زنی حامله باشد یا به دیابت مبتلا شود ، احتمال ابتلا به عفونت قارچی افزایش میابد. اگر سیستم ایمنی بدن ، که بدن را از بیماری محافظت می کند ، به خوبی کار نکند رشد بیش از حد قارچ میتواند رخ بدهد  .

بیشترین علائم شایع در عفونت قارچی، خارش و سوزش از منطقه خارج از مهبل (واژن) به نام فرج است. ترشحات واژن معمولاً به رنگ سفید و پنیری است و بو ندارد. برخی از زنان مبتلا به عفونت قارچی متوجه افزایش یا تغییر دفع  ترشحات می شوند.

درمان واژینیت

بهترین دارو برای التهاب واژن چیست؟

برای اینکه متوجه شوید بهترین دارو برای درمان واژینیت شما چیست باید بدانید که درمان به علت واژینیت بستگی دارد. درمان واژینیت ممکن است با قرص یا کرم یا ژل باشد که روی واژن اعمال می شود. پزشک متخصص شما با معاینه شما می تواند نوع بیماری و بهترین راه کار درمان آن را تشخیص دهد. درمان هریک از واژینیت ها به شرح زیر می باشد:

درمان واژینیت قارچی:

عفونتهای مخمر یا قارچی را می توان با قرار دادن دارو در واژن یا با استفاده از قرص درمان کرد.

درمان های بدون نسخه بی خطر هستند و اغلب در درمان عفونت های قارچی مؤثر هستند. اما بسیاری از خانم ها فکر می کنند وقتی در واقع مشکل دیگری وجود دارد ، دچار عفونت قارچی شده اند. در این موارد، داروی مورد استفاده ممکن است باعث تاخیر در تشخیص صحیح و درمان مشکل واقعی شود.

حتی اگر قبلاً به عفونت قارچی مبتلا شده باشید ، توصیه میشود که قبل از استفاده از داروی بدون نسخه برای درمان علائم خود با پزشک متخصص زنان خود تماس بگیرید. اگر این اولین باری است که علائم  عفونت واژن داشته اید ، باید متخصص زنان خود را ببینید. حتی اگر از داروهای بدون نسخه استفاده کرده اید و علائم شما از بین نمی رود ، با متخصص خود موضوع را در میان بگذارید.

درمان واژینیت باکتریال:

چندین آنتی بیوتیک مختلف می تواند برای درمان واژینوز باکتریایی استفاده شود. برخی از قرص ها را می توان از طریق دهان استفاده کرد. نوع دیگری از درمان برای واژینیت باکتریال هست که از کرم ها یا ژل های داخل مهبل استفاده می شود. تمام این موارد بسته به این دارد که بیماری شما تا چه حد پیشرفت کرده باشد و پزشک شما چه دارویی را برای شما تشخیص دهد.

درمان واژینیت تریکومونیازیس:

تریکومونیازیس معمولاً با یک دوز یک آنتی بیوتیک از طریق دهان درمان می شود. برای جلوگیری از عود مجدد عفونت باید شریک جنسی شما نیز درمان شود.

در مقاله «درمان واژینیت» از سایت خانم دکتر مؤیدنیا متخصص زنان و زایمان در رشت، مواردی مثل «عفونت واژن چطور ایجاد می شود؟»، «چگونه واژینیت تشخیص داده می شود؟»، «انواع واژینیت چیست؟»، «چه عواملی خطر ابتلا به عفونت قارچی را افزایش می دهد؟»، «بهترین دارو برای التهاب واژن چیست؟» را شرح دادیم. امیدواریم که توانسته باشیم به بسیاری از سوالات شما درباره درمان واژینیت پاسخ دهیم. در پایان می توانید سوالات خود را از بخش نظرات از ما بپرسید. همچنین باید بدانید که خانم دکتر مؤیدنیا پزشک متخصص حوزه بیماری های زنان و جراحی های درمانی می توانند در درمان واژینیت شما را یاری دهند.