نشت کیسه ی آب جنین

مقدمه

جنین در داخل کیسه آبی پر از مایع زرد رنگ به نام آمنیوتیک شناور شده است. کیسه آمنیوتیک یا کیسه آب معمولا با کامل شدن دوره بارداری و در طی فرایند زایمان پاره می شود.

مایع آمنیوتیک جنین چیست؟

کیسه آب جنین ۱۲ روز پس از بارداری در اطراف جنین در حال رشد ایجاد می شود. مایع آمنیوتیک در ۲۰ هفته اول بارداری عمدتاً از آب تشکیل شده است. ولی با گذشت ۲۰ هفته اول بارداری، مواد مغذی، هورمون ها، آنتی بادی ها و ادرار جنین به آن اضافه می شود. مقدار مایع موجود در کیسه آمنیوتیک تا حدود هفته ۳۶ بارداری بیشتر می شود اما پس از آن حجم مایع آمنیوتیک کاهش می یابد. بیشترین مقدار مایع آمنیوتیک انباشته شده در کیسه آب مادر در حدود یک لیتر است. مایع آمنیوتیک وظایف متعدی بر عهده دارد. این مایع به رشد و تکامل قسمتهای مختلف جنین مانند ریه، کلیه و دستگاه گوارش و … کمک می کند.

فواید مایع آمنیوتیک برای جنین

مهمترین وظایف مایع آمنیوتیک انباشته شده در کیسه و فواید آن برای جنین عبارت است از:

• از جنین در برابر ضربه و فشردگی محافظت می کند.

• به حفظ دمای ثابت بدن جنین کمک می کند.

• از جنین در برابر عفونت محافظت می کند.

• اجازه می دهد تا جنین تا زمان رشد و تکامل ریه ها در مایع نفس بکشد.

• خوردن این مایع به رشد  و تکامل دستگاه گوارش جنین کمک می‌کند.

• حرکت جنین در این مایع برای رشد و تکامل عضلات و استخوان هایش مفید است.

• از بند ناف که غذا و اکسیژن را از جفت به جنین منتقل می‎کند، محافظت می کند.

علائم و نشانه های نشت مایع آمنیوتیک

معمولا از اصطلاح پارگی کیسه آب برای بیان پارگی کیسه آمنیوتیک هنگام وضع حمل استفاده می شود. از هر ۱۰ حاملگی، فقط یک حاملگی با فوران قابل توجه مایع آمنیوتیک همراه است. نشت این مایع در بیشتر زنان باردار به صورت چکه های آرام و مداوم است. با توجه به این علائم نشت مایع آمنیوتیک می توانید متوجه پاره شدن کیسه آب شوید:

♦ نشت یک مایع گرم، شفاف و بی بو از واژن

♦ گاهی اوقات این مایع حاوی خون یا مخاط نیز است.

♦ معمولا نشت مایع آمنیوتیک متوقف نمی شود.

گاهی ممکن است خروج مایع از کیسه آب جنین با ادرار یا ترشحات واژینالی اشتباه گرفته شود. اما آگاهی درباره تفاوت نشت مایع آمنیوتیک با بی اختیاری ادراری می تواند جلوی این اشتباه را بگیرد. نشت ادرار به دلیل فشار رحم به مثانه در دوران بارداری یا همان بی اختیاری ادراری در بارداری موضوع شایعی است. در این صورت، بوی ادرار هنگام دفع به مشام شما خواهد رسید. اگر بوی ادرار وجود نداشته باشد متوجه می شوید که چکه مایعات ممکن است بخاطر پاره شدن کیسه آب باشد. ممکن است در دوران بارداری با افزایش ترشحات واژینالی مواجه شوید. این ترشحات طبیعی بوی خفیف دارند و شیری رنگ هستند در حالی که مایع آمنیوتیک شفاف و کاهی رنگ است.

دانستن این نکته ضروری است که نشت مایع آمونیوتیک و دیدن ترشحات واژن در ماه آخر بارداری ممکن است از نشانه های زایمان زودرس باشد که باید به متخصص زنان و زایمان مراجعه کنید.

عوارض سوراخ شدن کیسه آب و نشت مایع آمنیوتیک

نشت مایع آمنیوتیک در دوران بارداری می‌تواند عوارض جدی ایجاد کند. بنابراین درمان مناسب برای مادر باردار بسیار الزامی است. عوارض شامل:

♣ نشت زودرس مایع آمنیوتیک در طول سه ماهه اول و دوم می‌تواند منجر به سقط جنین یا تولد جنین مرده شود.

♣ می‌تواند منجر به بروز مشکلاتی در رابطه با چگونگی رشد جنین و اندام های او شود.

♣ اگر هنوز زمان زایمان نرسیده ممکن است عفونت وارد بدن شود. مادر باید برای جلوگیری از عفونت جنین تحت مداوا قرار گیرد.

برای پاره شدن کیسه آب چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر گمان می کنید که کیسه آب شما پاره شده و دچار نشتی مایع آمنیوتیک شده اید، باید به متخصص زنان و زایمان مراجعه کنید. زیرا اگر علائم زیر را داشته باشید باید تحت مراقبت های پزشکی قرار بگیرید.

• ترشحات قهوه‎ای یا سبز رنگ بدبو واژن

• تب در بارداری

• احساس درد در رحم

• ضربان سریع قلب

• کاهش وزن یا عدم افزایش وزن

نباید از تامپون استفاده کنید یا رابطه جنسی برقرار کنید. در واقع انجام هر کاری که می تواند خطر ورود باکتری ها را به داخل واژن افزایش دهد و باعث عفونت واژن در بارداری شود، ممنوع است.

پزشک با معاینه واژن، میزان گشاد شدن دهانه رحم و وضعیت وضع حمل زن باردار را بررسی می کند. سونوگرافی برای تعیین اندازه‌ ی مایع اطراف جنین انجام می شود .

درمان نشت مایع آمنیوتیک

روش درمان با توجه به علت نشت مایع آمنیوتیک، سن، سلامتی و رشد جنین انتخاب می شود. ممکن است پزشک استراحت در بستر را توصیه کند، یعنی باید فعالیت های خود را کاهش داده و بیشتر روز را به استراحت اختصاص دهید. همچنین ممکن است اجتناب از رابطه جنسی نیز توصیه شود. در صورت ابتلا به عفونت، پزشک آنتی بیوتیک هایی تجویز خواهد کرد که مصرفشان در دوره بارداری بی خطر است .

 

 

اگر شما هم دچار نشت کیسه آب جنین شده اید یا دچار عفونت در بارداری شده اید ، می توانید از تخصص و مهارت خانم دکتر نفیسه مویدنیا جراح و متخصص زنان و زایمان رشت در این زمینه بهره مند شوید .

جهت کسب اطلاعات بیشتر و رزرو نوبت با شماره ۰۱۳۳۲۱۳۵۹۳۳ تماس حاصل فرمائید .

 

https://goo.gl/maps/BXab7mjNfvTjjREV9

مطالب مرتبط
6 پاسخ
  1. توروخدا بگید علت ترشح زرد درهفته ۲۱ بارداری چیه احتمال این که از کیسه آب باشه؟؟

  2. سلام ببخشید من امروز احساس آبریزش کردم میخواستم بدونم سوراخی کیسه آبه؟

  3. سلام من چند وقت بود عفونت داشتم جوری که شلوارم بعد دوساعت بومیداد ولی الان چند روزه وقتی از خواب بلند میشم تا رو زانو خیس میشم آب میریزه داخلش هم پنیری سبز رنگه بو هم نداره به نظرتون کیسه آبمه

  4. سلام من دوروز داخل پام خیس میشد۲۱هفته بودم.به بیمارستان مراجعه کردم گفتن بایدسقط کنید.منم۲۱هفته بودم سقط شد بچم ولی زنده بود.به نظرشما کارم اشتباه بوده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *