مهم ترین مشکلات شایع بارداری و روش درمان آن

مشکلات شایع بارداری

مشکلات شایع بارداری



مشکلات شایع بارداری 


 

مشکلات جفت

 

مشکلات جفت یکی از مشکلات شایع در بارداری می باشد. در ماههای اول بارداری جفت سرراهی یا جفت هایی که به دهانه رحم نزدیک هستند، بخصوص در بارداری های اول بسیار مشاهده می شود. در همه این موارد جفت مهاجرت می کند و با افزایش سن بارداری این مشکلات برطرف می شود. در صورتی که برطرف نشد در مورد شیوه زایمان باید تصمیم گیری شود که می تواند زایمان طبیعی داشته باشد یا باید زایمان سزارین داشته باشد.

مشکلات-جفت
تنگی-نفس-در-بارداری

احساس تنگی نفس در بارداری

 

احساس تنگی نفس و سنگینی در سه ماهه اول بارداری از نشانه های بارداری نیست و معمولا در ماههای آخر بارداری طبیعی و یکی از مشکلات شایع بارداری می باشد. ممکن است ناشی از بیماری های زمینه ای مانند بیماری های قلبی یا ریوی باشد که باید به پزشک داخلی برای بررسی بیشتر مراجعه کنید.

آرتروز در بارداری

 

بیماری آرتروز یکی از مشکلات شایع بارداری است و جزو بیماری هایی است که به تدریج بهبودی حاصل می شود و دردهای ناشی از آن تسکین پیدا می کند ولی ممکن است در بعد از ختم بارداری بیماری مجدد عود کند. در این موارد نگران نباشید می توانید با دارو این بیماری را کنترل کنید.

درمان-آرتروز-بارداری
تورم-پا-در-بارداری

ورم پا در بارداری

 

اصولا ورم پا در اواخر بارداری مشاهده می شود اگر در اوایل بارداری در یک طرف پا مشاهده کردید حتما برای بررسی بیشتر به پزشک متخصص مراجعه کنید.

علائم فشار پنهان در بارداری چیست؟

 

یکی از مهم ترین مشکلات شایع بارداری فشار خون می باشد که این فشار خون بالای 14 روی 9 می باشد. برخی از افراد از ابتدای بارداری دارای فشار خون بالا هستند که فشار خون مزمن است و ربطی به بارداری ندارد. فشار خون بارداری بعد از 20 هفته بارداری بروز پیدا می کند که علائم هشدار دهنده دارد که مکن است نشان دهنده مسمومیت بارداری باشد و خطرناک باشد. باید به آن توجه داشت و در صورت مشاهده آنها به پزشک متخصص باید مراجعه شود که شامل علائم ذیل می باشد:

  • سردرد
  • تاری دید
  • احساس سوزش سر دل یا سنگینی سر دل
  • حالت تهوع و استفراغ

در صورتی که قبل از هفته 20 بارداری فشار خون داشتید مادر باید اکوی قلب انجام دهد که می تواند ناشی از بیماری قلبی یا فشار مزمن باشد.

 

پرسش و پاسخ بارداری


 

من در هفته 35 بارداری ام بعد از وعده های غذایی جنین حرکت می کند علت چیست؟

حرکت های جنین بسیار مهم است. خصوصا از هفته 28 بارداری که مادران به زمان خواب و بیداری جنین آگاه می شوند. اگر مدت زمان طولانی جنین شما حرکت نکرد به مدت 10 دقیقه حرکت کنید، غذای شیرین یا نوشیدنی خنک مصرف کنید و به پهلوی چپ بخوابید و تعداد حرکت های جنین را بشمارید. اگر در 30 دقیقه 4 حرکت و در یک ساعت بالای 10 حرکت جنین داشته باشد، نرمال و طبیعی است. در هر صورت اگر نگران کاهش حرکت جنین هستید به پزشک خودتان مراجعه کنید تا نوار قلب و سونوگرافی از شما تهیه شود. این موضوع مهم است زیرا ممکن است نشان دهنده ناخوش بودن حال جنین یا نشانه ای از نزدیک بودن زایمان باشد.

کیست تخمدان 40*30 میلیمتر دارم و در حاملگی متوجه شدم، آیا خطرناک است؟

معمولا اکثر کیست های تخمدان در بارداری خطری ندارند. اما اگر با افزایش اندازه و درد همراه باشند می توان در سه ماهه بارداری با روش لاپاراسکوپی کیست ها را خارج کرد.

بعد از کورتاژ احساس سنگینی در شکم می کنم راهنمایی کنید چیکار کنم؟

حتما باید به پزشک مراجعه کنید.

من 33 سالمه و سقط های مکرر داشتم قبلا هم دچار لخته در پا بودم علت چی میتواند باشد؟

سقط مکرر به 2-3 بار سقط در سه ماهه اول بارداری گفته می شود. که یکی از علت های مشخص آن با توجه به علائم شما سندرم آنتی فسفولیپید “Antiphospholipid syndrome” باشد که در این بیماری آنتی بادی در خون فرد وجود دارد که باعث افزایش انعقاد پذیری می شود و احتمال لخته شدن خون را در فرد افزایش می دهد. به عنوان مثال خون در وریدهای پا و شریان ها لخته می شود و این موضوع باعث اختلال و درگیری جفت در حاملگی شود که منجر به سقط مکرر به ویژه در هفته دهم بارداری می شود. لازم است برای بررسی دقیق علت این بیماری به پزشک متخصص مراجعه کنید.

من چند روز از پریودم گذشته بی بی چک نشون نمیده تست بارداریموچیکار کنم؟

برای مشخص شدن بارداری با تست بی بی چک باید حداقل 10 روز از پریودتون گذشته باشد تا به شما درست نشان دهد.

من همیشه پریودم عقب می افتد آزمایش هورمونی تیروئید دادم که دکتر غدد گفتند نیازی به قرص ندارد و همیشه با تاخیر پریود می شوم لطفا راهنمایی کنید.

حتما با آزمایش رحم و تخمدان انجام دهید تا از نظر آناتومی رحم و تخمدان هم بررسی شوید. در برخی موارد، تنبلی تخمدان دارید و باعث نامنظم شدن سیکل های قاعدگی می شود. در برخی موارد هم خواب های نامنظم و استرس می تواند در این امر نیز دخیل باشد.

هفته 34 بارداری هستم و تکرر ادرار دارم مشکل از چیست؟

تکرر ادرار در بارداری علامت شایعی است که در زمانی که سر جنین به سمت پایین می رود، به مثانه مادر فشار وارد می کند که باعث تکرر ادرار می شود. ولی در صورتی که توام با سوزش ادرار باشد و علائم به قدری شدید باشد که فرد را چندین بار از خواب بیدار کند، حتما باید آزمایش ادرار انجام دهید و در صورت وجود عفونت باید درمان شوید.

آیا کوتاهی سرویکس 30 میلیمتر خطرناک است؟

طول سرویکس تا 30 میلیمتر نرمال و طبیعی است البته با توجه به شرح حال هر فردی متفاوت است. پایین تر از 30 میلیمتر بررسی می شود و اگر زایمان زودرس یا سقط داشته باشند سرکلاژ می شود و برای پایین تر از 25 میلیمتر سرکلاژ می شود.

چرا بیماری متابولیک در نوزادان هنگام بارداری قابل تشخیص نیست و بعد از زایمان خانواده دچار مشکل می شود؟

بیماری های متابولیک تنوع بسیار بالایی دارند و اگر در خانواده سابقه آن نباشد، به صورت صفت نهفته می باشد. بسیاری از آنها حین بارداری قابل تشخیص نیست مگر اینکه خانواده فرزند مبتلا به این بیماری را قبلا داشته باشد و از طریق آزمایش آمنیوسنتز بررسی شود. در نتیجه این بیماری قابل بررسی است.

آیا امکان دارد شخصی پریود باشد و باردار هم باشد؟

بله در برخی اشخاص حین بارداری خونریزی مشاهده می شود و بارداری توام با خونریزی تهدید به سقط می باشد. هرگونه خونریزی غیرطبیعی یا خارج از سیکل قاعدگی باید حتما بررسی شود. در این صورت از نظر بارداری خارج از رحم یا داخل رحمی که منجر به سقط می باشد، بررسی می شود. در این صورت فرد ممکن است نیاز به استراحت داشته باشد یا شیاف استفاده کند.

چند روز بعد از عقب افتادن پریود احتمال بارداری باید بررسی شود؟

معمولا 14 روز بعد از لقاح، با آزمایش خون می توان بارداری را بررسی کرد. برای استفاده از تست بی بی چک باید یک هفته پریود شما عقب بیفتد تا نتیجه درستی نشان دهد. زیرا این تست نتایج منفی و مثب کاذب بسیاری دارد ، باید در زمان مناسب استفاده شود. در کل به اندازه آزمایش خون قابل اطمینان نیست.

چند روزهست که درد سینه دارم و پریودم هم غقب افتاده آیا می تواند نشانه بارداری باشد؟

تورم در ناحیه سینه ها جزو علائم بارداری است اما با اتکا به این علامت نمی توان به طور قطع درمورد باردار بودن اظهار نظر کرد. در این موارد باید آزمایش خون انجام شود تا بارداری مشخص شود.

یک سال و نیم دارو برای بارداری مصرف کردم اما باردار نشدم علت چیست؟

اول اینکه باید علت آن بررسی شود و بعد از مشخص شدن ناباروری باید از روش های کمک باروری IVF و IUI استفاده کنید.

 در مطب دکتر نفیسه موید نیا متخصص زنان رشت ، دارای بورد تخصصی جراحی های زیبایی زنان ، زایمان و نازایی مشاوره شما در زمینه بارداری ، زایمان و زنان می باشد. برای مشاوره و نوبت دهی ۰۹۹۱۰۵۳۵۸۶۹ و ۰۱۳۳۲۱۳۵۹۳۳ تماس بگیرید.مشاهده مطالب بیشتر می توانید به پیج اینستاگرام مراجعه کنید.
به این مقاله چند ستاره می دهید؟
بدون دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *