مسافرت در دوران بارداری

مسافرت در دوران بارداری

اگر سالم هستید و هیچ مشکلی در بارداری شما وجود ندارد، به راحتی به سفر بروید. البته (دست نگه دارید، زیرا این موضوع به معنی چراغ سبزی برای سوار شدن به اولین هواپیما، اتومبیل، کشتی یا قطار و آغاز ماجراجویی نیست. مسافرت در دوران بارداری خطراتی به همراه دارد که پیش از شروع سفر همه چیز باید به دقت بررسی شود.)

بهترین زمان مسافرت

بهترین زمان مسافرت بین هفته 28-14، یعنی سه ماهه دوم است.
درسه ماهه اول بارداری، به دلیل حالت تهوع، سرگیجه و احساس خستگی و طی ماه‌های آخر هم به دلیل رشد جنین و بزرگ شدن شکم ممکن است سفر بسیار خسته کننده به نظر برسد و همچنین خطرناک باشد.

محدودیت‌ها

اگر به مسافرت رفتید، فقط در فعالیت ها و ورزش هایی مناسب با میزان تناسب اندام‌تان شرکت کنید. به بیان دیگر، چون کنار دریا هستید، موج سواری نکنید یا چون در کوهپایه هستید، برای اسکی کردن داوطلب نشوید. برخی از فعالیت ها مثل اسکی روی آب یا غواصی نیز ایمن شمرده نمی شوند. توجه داشته باشید سونا و وان آب بسیار گرم نیز می تواند جنین را با تهدید رو به رو کند، زیرا در سه ماهه ی اول بارداری دمای بسیار زیاد باعث اختلالات جسمی جنین می شود. بهتر است از رفتن به ارتفاعات زیاد خصوصاً ارتفاعاتی بیش از 3000 متر نیز خودداری شود.

معمولاً سفرهای غیرضروری در سه ماهه‌ی نخستین حاملگی توصیه نمی‌شود، زیرا این زمان تهوع صبحگاهی در بدترین حالت است و مسافرت آن را تشدید می کند.

 

آیا می‌توانید مسافرت کنید ؟

اگر بارداری بدون مشکلی دارید، می توانید راهی شوید!

در صورتی که دچار مشکلات بارداری نشده اید ، شروع سفر مناسب حال شماست. (اما به تنهایی سفر نکنید!!!)

از قبل برنامه ریزی کنید

طوری برنامه ریزی کنید که در سفر به مشکل بر نخورید.
تجهیزاتی مثل پتو، بالشت، میان وعده و… که به حفظ راحتی‌تان کمک می‌کند را همراه داشته باشید.
اگر رانندگی می‌کنید هر یک ساعت یکبار توقف کنید و به بدنتان کش و قوس دهید.
پرونده پزشکی و دفترچه بیمه‌تان را همراه داشته باشید تا در صورت نیاز به مراجعه به مراکز درمانی کارتان آسان شود.

مسافرت زمینی در بارداری

در طول بارداری، سفر با ماشین، قطار و اتوبوس قابل اطمینان بوده و مشکلی وجود ندارد. اما نکاتی وجود دارد که برای ایمنی در طول سفر با این وسایل باید رعایت شود تا خانم باردار در طول سفر احساس خوبی داشته باشد:

-مراقب کمربند ماشین باشید. خانم باردار برای امنیت بیشتر خود و نوزادش در طول سفر، باید از کمربند ایمنی استفاده کرده و به دقت آنها را ببندد.

-کیسه های هوا را به حالت فعال نگه دارید. یکی از مزایای مهم آنها نگهداری از شما و نوزاد در برابر خطرات احتمالی است.

-قطارها معمولا اتاقهای زیادی به منظور حرکت کردن و راه رفتن دارند. توالتهای آنها معمولا کوچک است. بنابراین به هنگم استفاده از آنها، نگه داشتن میله ها یا تکیه گاه صندلی ضروری است.

-سعی کنید فواصل زمانی مسافرت با قطار، ماشین و اتوبوس را به 5 یا 6 ساعت محدود کنید.

-از استراحتگاه های بین مسیر استفاده کرده و برای تنظیم گردش خون دست و پاهای خود را بکشید.

‌مسافرت هوایی در بارداری

-اگر هواپیما سوار میشوید آب بنوشید و پاهای خود را حرکت دهید.

-غلظت خون در بارداری کمی بالا‌تر است و این به همراه اضافه وزن بارداری وعدم تحرک در زمان پرواز می‌تواند باعث ترومبو آمبولی شود.

-اگر دوقلو باردار نیستید و تا کنون نیز بارداری بدون عارضه داشته اید تا هفته 36بارداری‌تان مسافرت با هواپیما برای شما ممکن است.

شما هم اگر قصد بارداری دارید یا باردار هستید و میخواهید زایمانی ایمن ، بدون درد و نهایتا فرزندی سالم‌ و زیبا داشته باشید، میتوانید از تخصص خانم‌دکتر نفیسه مویدنیا جراح و متخصص زنان استفاده کنید.برای نوبت دهی با شماره های 01332135933 ، 09910535869 تماس بگیرید.

مطالب مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *