بارداری در دوران کرونا

مراقبت های ویژه بارداری در دوران کرونا

بارداری یک زمان خاص و پر از هیجان و انتظار است. در این زمان، بهتر است مادر و فرزند به هیچگونه بیماری خاصی مبتلا نباشند. بنابراین همواره توصیه می شود تا قبل از بارداری، معاینات لازم توسط پزشک متخصص زنان انجام گیرد و به صورت کاملاً کنترل شده اقدام به بارداری نمایید. اما برای مادران بارداری که با شیوع بیماری ویروس کرونا (COVID-19) روبرو هستند، ترس، اضطراب و عدم اطمینان این اوضاع خوش را در بر گرفته است.

کووید 19 ویروس جدیدی است و می تواند باعث سقط جنین شود. هنگامی که این ویروس وارد ریه های مادر شود، می تواند باعث کمبود اکسیژن در بدن شده و در همین جا این بیماری می تواند موجبات سقط جنین را فراهم آورد. متأسفانه در دو سال گذشته مشاهده شده که برخی از مادرانی که به این ویروس مبتلا شده اند، پس از سقط جنین نیز زنده نمانده اند. بهترین گزینه برای این بیماری، ماندن در خانه و نرفتن در تجمعات است. در ادامه این مقاله از سایت خانم دکتر مؤیدنیا متخصص زنان و زایمان در رشت به بررسی موارد زیر می پردازیم:

 

  • مراقبت های ویژه بارداری و ادامه معاینات قبل از زایمان در دوران کرونا
  • اگر من به بیماری ویروس کرونا مبتلا باشم (COVID-19) آیا آن را به کودک خود منتقل می کنم؟
  • نکاتی که باید در دوران بارداری در زمان کرونا رعایت نمائید
  • آیا می توانم با خیال راحت به کودک خود شیر دهم؟
  • چگونه می توانم از ابتلا به COVID-19 در دوران بارداری محافظت کنم؟

 

مراقبت های ویژه بارداری و ادامه معاینات قبل از زایمان در دوران کرونا

 

اگرچه ماندن در خانه ضروری است، اما شما باید برای معاینات دوره ای و انجام آزمایش های لازم به پزشک خود مراجعه کنید. بنابراین سعی کنید با تعیین وقت قبلی و با رعایت پروتکل های بهداشتی به مطب پزشک خود مراجعه نمایید. بهتر است مراکزی را انتخاب نمایید که فاصله گذاری شده باشد و موارد بهداشتی در آنجا رعایت شده باشد.

 

اگر من به بیماری ویروس کرونا مبتلا باشم (COVID-19) آیا آن را به کودک خود منتقل می کنم؟

 

ما هنوز نمی دانیم که آیا ویروس می تواند از مادر به کودک در دوران بارداری منتقل شود یا خیر . مطالعات نشان می دهد که “ویروس COVID-19 در مایع واژن، در خون بند ناف یا شیر مادر یافت نشده است”. تاکنون COVID-19 در مایع آمنیوتیک یا جفت تشخیص داده نشده است.

بهترین کاری که می توانید انجام دهید این است که اقدامات احتیاطی لازم را برای جلوگیری از ابتلا به ویروس COVID-19 در خود انجام دهید. با این حال، اگر باردار هستید یا تازه زایمان کرده اید و احساس بیماری دارید، باید سریعاً به دنبال مراقبت های پزشکی باشید. دستورالعمل های ارائه دهنده خدمات بهداشتی خود را دنبال کنید.

ایمن ترین گزینه برای شما این است که با یک متخصص مراقبت های بهداشتی صحبت کنید که در طول بارداری و تولد شما را پشتیبانی می کند. خانم دکتر نفیسه مؤیدنیا متخصص بیماری های زنان و بارداری و زایمان می توانند در دوران بارداری، شما را راهنمایی کنند تا بارداری ایمن تری را تجربه کنید. زنان نياز به مصرف هيچ چيز اضافي ندارند، اما بايد اقدامات احتياطي را نيز به خوبي در نظر بگيرند.

زنان باردار بیش از هر گروه دیگری در معرض خطر ابتلا به ویروس COVID-19 نیستند. گفته می شود، به دلیل تغییر در بدن و سیستم ایمنی بدن، زنان باردار در ماه های آخر بارداری می توانند تحت تأثیر برخی از عفونت های تنفسی قرار بگیرند. بنابراین اقدامات احتیاطی مهم است. برای زنان باردار ممکن است بسیار دشوار باشد – البته آنها از خود و کودک خود مراقبت می کنند.

 

کرونا و بارداری به نقل از ویکی پدیا

عوارض و اثرات ویروس کرونا بر بارداری به دلیل کمبود اطلاعات قابل اعتماد هنوز کاملاً مشخص نیست. پیش‌بینی‌های مبتنی بر عفونت‌های مشابه مانند SARS و MERS نشان می‌دهد که زنان باردار در معرض خطر بیشتری نسبت به کرونا ویروس هستند. اما یافته‌های علمی تا به امروز نشان می‌دهد که علائم بالینی کووید-۱۹ در زنان باردار مشابه بزرگسالان غیر باردار گزارش شده‌است.

 

اطلاعات کمی در مورد افزایش خطر سقط در مادران مبتلا به کروناویروس در دسترس است و مطالعات انجام شده در مورد ویروس‌های سارس و مرس رابطه ای بین عفونت و سقط جنین را نشان نمی‌دهد. همچنین هنوز مشخص نیست عوارضی مثل دیابت بارداری، نارسایی قلبی، انعقاد یا فشار خون در زنان باردار چقدر خطر کرونا را مانند بیماری‌های زمینه ای در افراد عادی افزایش خواهد داد.

نکاتی که باید در دوران بارداری در زمان کرونا رعایت نمائید

 

  • از تماس با کسی که علائم بیماری ویروس کرونا را نشان می دهد خودداری کنید.
  • در صورت امکان از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده نکنید.
  • در صورت امکان در خانه کار کنید.
  • از اجتماعات بزرگ و کوچک در فضاهای عمومی به ویژه در فضاهای بسته یا محدود خودداری کنید.
  • از اجتماعات فیزیکی با دوستان و خانواده خودداری کنید.
  • اقدامات محافظتی اضافی شامل شستن مكرر دست با آب و صابون
  • تمیز كردن منظم و ضد عفونی كردن سطوح لمس شده در خانه

 

آیا می توانم با خیال راحت به کودک خود شیر دهم؟

 

” این بهترین کاری است که مادر می تواند برای کودک خود انجام دهد. انتقال COVID-19 فعال از طریق شیر مادر و شیردهی تاکنون تشخیص داده نشده است”.

اگر شک دارید که به ویروس COVID-19 مبتلا هستید، مهم است که زود به مراقبت های پزشکی بپردازید. حتما دستورالعمل های ارائه دهنده خدمات بهداشتی خود را دنبال کنید. مادران به اندازه کافی برای شیردهی باید اقدامات احتیاطی را انجام دهند. از جمله:

  • پوشیدن ماسک در صورت وجود بیماری
  • شستن دستها قبل و بعد از تماس
  • تمیز کردن و ضد عفونی کردن سطوح

 

مراقبت های ویژه بارداری در دوران کرونا

 

چگونه می توانم از ابتلا به COVID-19 در دوران بارداری محافظت کنم؟

 

زنان باردار باید از همان توصیه های عمومی استفاده کنند تا از آلودگی خود با ویروس جلوگیری کنند:

  • باید دستها را حداقل و به مدت حداقل 20 ثانیه مرتبا و به طور صحیح با آب و صابون بشویند.
  • اگر به آب و صابون دسترسی ندارند، برای تمیز کردن دست ها از یک ضد عفونی کننده مواد ضد الکلی استفاده کنند.
  • همچنین در چنین شرایطی سعی کنند صورت خود را لمس نکنند.
  • حداقل 1.5 متر از هر کسی که علائم بیماری را دارد فاصله بگیرند.

 

اگر شما هم باردار هستید و یا تمایل به بارداری دارید، میتوانید برای مشاوره های لازم از تخصص و مهارت خانم دکتر نفیسه مویدنیا متخصص جراحی های درمانی و بارداری و زایمان در این زمینه بهره مند شوید. جهت کسب اطلاعات بیشتر و رزرو نوبت با شماره 01332135933 تماس حاصل فرمائید

 

مطالب مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *