مراقبت های پس از لابیاپلاستی

عمل لابیاپلاستی از جمله جراحی های زیبایی است که عمدتا به دلایل زیبایی انجام می شود. به دنبال این جراحی، هیچ استانداردی برای مراقبت های پس از لابیاپلاستی وجود ندارد. زیرا کلینیک های مختلف رژیم های خاص خود را دارند.

ضد عفونی کردن به عنوان مراقبت های پس از لابیاپلاستی

• اکثر کلینیک ها نوعی آنتی بیوتیک درمانی را برای جلوگیری از عفونت تجویز می کنند. ممکن است به صورت موضعی باشد. مانند اریترومایسین، به صورت خوراکی باشد. مانند سفالوسپورین های نسل اول یا ترکیبی از آنتی بیوتیک های موضعی و خوراکی تجویز شود.
  • پس از هر بار شستشوی پرینه باید آنتی بیوتیک های موضعی استفاده شود. در این دوره باید از مالیدن صابون به پرینه اجتناب شود.
  • معمولاً آنتی بیوتیک ها به مدت 5 روز پس از عمل تجویز می شوند. پس از آن معمولاً زخم، بهبود می یابد. با این حال، برخی از جراحان به مدت 10 روز برنامه را توصیه می کنند. وقوع عفونت سطحی در این مدت، خطر جدا شدن زخم، پارگی بخیه و ایجاد زخم را افزایش می دهد.
  • در بیشتر موارد به عنوان مراقبت های پس از لابیاپلاستی، به بیماران توصیه می شود. از قرار گرفتن در وان و شنا کردن اجتناب کنند و در عوض از دوش کوتاه مدت استفاده کنند. تمیز و خشک کردن ملایم ناحیه مورد نظر باید انجام شود و پانسمان روزانه به صورت دقیق با پانسمان تمیز همراه با آب گرم توصیه می شود. شستشو باید بعد از هر بار مراجعه به توالت انجام شود. پانسمان های خشک باید به طور مرتب حداقل به مدت 5 روز یا تا زمانی که زخم خشک گردد، استفاده شود.
  • حمام سیتز نیز در این مدت برای از بین بردن پوست مرده، تسکین درد و کاهش التهاب در ناحیه آسیب دیده مفید است.
  • به منظور بهبود به موقع، به حداقل رساندن جای زخم و جلوگیری از عفونت، به بیماران توصیه می شود که حداقل تا 6 الی 8 هفته پس از جراحی از رابطه جنسی اجتناب کنند.

کنترل درد پس از عمل لابیاپلاستی

درد معمولاً بعد از لابیاپلاستی وجود دارد . معمولاً در صورت لزوم، داروهای ضدالتهاب تجویز می شود. استفاده از کیسه های یخ در کاهش درد، تورم و التهاب نیز مفید است. برای جلوگیری از اصطکاک، علاوه بر استفاده از پد استریل باید یک ماه از لباس زیر گشاد استفاده کنید.

مراقبت های بعد از عمل لابیاپلاستی با لیزر

• پس از عمل جراحی، اکثر بیماران برای مراقبت و تسکین درد یک روز در کلینیک باقی می مانند. در صورت بروز مشکل، اقدامات لازم برای جلوگیری از ترومبوآمبولی انجام می شود. استراحت برای بهینه سازی گردش خون در محل عمل مهم است. اگر بیمار بنشیند، این امر مستقیماً بر زخم فشار وارد می کند، بنابراین توصیه می شود به جای نشستن به پشت دراز بکشید.
  • بیمار باید حداقل یک هفته استراحت کرده و از کار معمولی مرخصی بگیرد تا بهبودی کامل حاصل شود.
  • هرچند راه رفتن کوتاه مدت هر چند ساعت یکبار، به دفع لخته های خون بعد از عمل در رگ ها کمک می کند، ولی از راه رفتن طولانی مدت، نشستن و کار شدید باید حداقل به مدت یک ماه پس از انجام این عمل اجتناب شود. تا فشار وارد شده به محل جراحی کاهش یافته و زخم زودتر جوش بخورد.
  • اجتناب از انجام کارهای سنگین به عنوان یکی از مراقبت های پس از لابیاپلاستی توصیه می شود. زور زدن، بلند کردن وزنه های سنگین یا دویدن ممکن است به پرینه فشار وارد کرده و باعث وخامت زخم شود.

دکتر نفیسه مویدنیا جراح لابیاپلاستی

سایر توصیه ها

• رانندگی باید تنها پس از کم شدن درد از سر گرفته شود.تا برای کنترل آن به هیچ دارویی نیاز نباشد. همچنین توصیه می شود در مراقبت های پس از لابیاپلاستی، از نشستن روی اجسام سفت که موجب فشار بر ناحیه تناسلی می گردد. مانند دوچرخه سواری یا اسب سواری اجتناب کنید.
  • سیگار کشیدن و استفاده از مواد الکلی اغلب باعث کند شدن روند بهبود می شود. نباید حداقل تا 8 هفته از آنها استفاده کرد.
  • ممکن است پس از عمل، دچار تب خفیفی شوید. باید با داروی ضد تب مانند استامینوفن کنترل شود.
  • برای جلوگیری از یبوست که ممکن است باعث درد در ناحیه زخم شود. رژیم غذایی با فیبر بالا توصیه می شود. همراه با مقدار زیادی میوه و سبزیجات تازه و همچنین مقدار زیادی آب.
  • در صورت وجود تورم یا خونریزی شدید، درد یا تب که به دارو پاسخ نمی دهد. یا افزایش ترشحات زخم، بیمار باید فوراً با پزشک خود تماس بگیرد. اگر هر دارویی علائم واکنش آلرژیک را ایجاد کرد یا احساس ضعف یا بی حسی در اندام تحتانی وجود داشت. باید بلافاصله با پزشک تماس بگیرید.

دکتر نفیسه مویدنیا بهترین جراح متخصص زنان رشت یکی از جراح های زیبایی در این زمینه هستند. میتوانید تماس بگیرید. ۰۹۹۱۰۵۳۵۸۶۹