مراقبت های بعد از زایمان

مراقبت های پس از زایمان چیست؟

دوره پس از زایمان به شش هفته اول پس از زایمان اشاره دارد. این یک زمان شادی آور است ، اما همچنین یک دوره تنظیم و بهبودی برای مادران است. در طول این هفته ها ، شما با کودک خود رابطه برقرار خواهید کرد .

سازگاری با مادری

سازگاری با زندگی روزمره پس از تولد کودک چالش هایی دارد ، به خصوص اگر برای اولین بار مادر شده باشید. اگرچه مراقبت از کودک مهم است ، اما باید از خود نیز مراقبت کنید.

اکثر مادران تازه وارد حداقل شش هفته اول پس از تولد به کار خود بر نمی گردند. این به شما اجازه می دهد تا خود را با شرایط جدید سازگار کرده و توسعه دهید. از آنجا که کودک باید اغلب تغذیه و تغییر کند ، ممکن است شبهای بی خوابی را تجربه کنید. این می تواند ناامید کننده و خسته کننده باشد. خبر خوب این است که شما در نهایت به یک روال معمول تبدیل خواهید شد. در ضمن ، آنچه می تواند به شما کمک کند :

1. استراحت کافی داشته باشید. تا جایی که ممکن است بخوابید تا با خستگی کنار بیایید. کودک شما ممکن است هر دو تا سه ساعت برای تغذیه از خواب بیدار شود. برای اطمینان از اینکه شما به اندازه کافی استراحت می کنید ، هنگام خواب کودک خود بخوابید.

2. کمک بگیرید. دریغ نکنید که از خانواده و دوستان در طول دوره پس از زایمان و همچنین بعد از این دوره کمک بگیرید. بدن شما باید بهبود یابد و کمک عملی در خانه می تواند به شما در استراحت مورد نیاز کمک کند. دوستان یا خانواده می توانند وعده های غذایی تهیه کنند ، کارهایی انجام دهند یا به مراقبت از سایر کودکان در خانه کمک کنند.

3. وعده های غذایی سالم بخورید. رژیم غذایی سالم داشته باشید تا باعث بهبودی شود. مصرف غلات ، سبزیجات ، میوه ها و پروتئین را افزایش دهید. همچنین باید میزان مصرف مایعات خود را افزایش دهید ، خصوصاً اگر شیرده هستید.

4.ورزش کنید. دکتر شما به شما می گوید که چه وقتی ورزش مناسب است. فعالیت نباید سنگین باشد. سعی کنید در نزدیکی خانه خود قدم بزنید. تغییر مناظر تازه کننده است و می تواند سطح انرژی شما را افزایش دهد.

ترشحات بعد از زایمان

ترشحات بعد از زایمان چه خونی و چه غیرخونی در این دوره نرمال محسوب می‌شود، ولی خون‌ریزی شدید یا ادامه‌‍‌دار در دورۀ بعد از زایمان حتما احتیاج به بررسی از نظر احتمال باقی ماندن بقایای جفتی دارد. سونوگرافی بهترین روش برای بررسی خون‌ریزی غیرطبیعی بعد از زایمان است؛ چون می‌تواند بین لخته و بقایای جفتی تفاوت قائل شود .

فعالیت بدنی

بلافاصله بعد از زایمان طبیعی بیماران می‌توانند فعالیت‌های عادی و روزمره مثل راه رفتن و استفاده از پله را انجام دهند و هیچ محدودیتی برای فعالیت‌های ورزشی هم ندارند؛ اما در سزارین توصیه می‌شود که بیمار تا حدود ۶ هفته بعد زایمان، از برداشتن بار بیشتر از ۵ تا ۷ کیلوگرم خودداری نماید.

بعد از زایمان مادر باید مراقب بخیه‌ها باشد و به پاکیزگی خود توجه کند تا ناحیۀ برش خورده عفونت نکند .

فعالیت جنسی

فعالیت جنسی می‌تواند بعد از بهبودی کامل محل برش جراحی در منطقۀ عضلانی بین واژن و مقعد (اپیزیوتومی) و تمام شدن خونریزی صورت گیرد. درد در هنگام رابطۀ جنسی در دورۀ بعد از زایمان، چه زایمان طبیعی و چه سزارین شایع بوده که به دلیل کاهش سطح استروژن می‌باشد.

افسردگی بعد از زایمان

ریسک افسردگی بعد از زایمان ۱۰ تا ۱۵ درصد است. علائم آن مشابه سایر انواع افسردگی‌ها می‌باشد. معمولا این علائم در هفتۀ اول بعد از زایمان شروع شده و گاه خود‌به‌خود از بین می‌روند.

مراجعه به پزشک

مراقبت های پس از زایمان یک روند مداوم باشد و نه فقط یک بار ویزیت بعد از زایمان. در سه هفته اول پس از زایمان با متخصص زنان و زایمان خود در ارتباط باشید ؛ طی 12 هفته پس از زایمان ، برای ارزیابی جامع پس از زایمان به مطب مراجعه کنید

در طی این قرار ملاقات ، پزشک وضعیت روحی و روانی شما را بررسی می کند ، در مورد پیشگیری از بارداری و فاصله زایمان بحث می کند ، اطلاعات مربوط به مراقبت و تغذیه نوزاد را بررسی می کند ، در مورد عادات خواب و مسائل مربوط به خستگی صحبت می کند و یک معاینه فیزیکی انجام می دهد. این ممکن است شامل بررسی شکم ، واژن ، دهانه رحم و رحم شما باشد تا مطمئن شوید که به خوبی بهبود می یابید. این زمان مناسب برای صحبت در مورد هر گونه نگرانی است ، از جمله از سرگیری فعالیت جنسی و چگونگی سازگاری زندگی با نوزاد جدید.

 

 

شما هم می توانید از تخصص و مهارت خانم دکتر نفیسه مویدنیا جراح و متخصص زنان و زایمان رشت در این زمینه بهره مند شوید .

جهت کسب اطلاعات بیشتر و رزرو نوبت با شماره ۰۱۳۳۲۱۳۵۹۳۳ تماس حاصل فرمائید .

 

https://goo.gl/maps/BXab7mjNfvTjjREV9

 

 

مطالب مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *