جراحی لابیاپلاستی چیست؟

لابیاپلاستی و مزیت های آن

عمل لابیاپلاستی، معروف‌ترین و محبوب‌ترین جراحی زیبایی واژن است که تغییراتی در شکل ظاهری اندام تناسلی ایجاد می‌کند. محبوبیت این جراحی، بیشتر به خاطر اعتماد به نفسی است که به زنان می‌دهد و باعث می‌شود در هنگام رابطه جنسی، احساس خوشایندی از اندام جنسی خود داشته باشند. اگر قصد انجام این جراحی را دارید و اطلاعاتی معتبر درباره‌ی عوارض لابیاپلاستی، نحوه‌ی انجام آن و هزینه عمل لابیاپلاستی نیاز دارید، در اینجا می‌توانید پاسخ بسیاری از پرسش‌های خود را پیدا کنید.

جراحی لابیاپلاستی چیست؟

هدف از جراحی لابیاپلاستی چیست و چگونه انجام می‌شود؟

در عمل لابیاپلاستی که به عنوان جراحی زیبایی واژن هم شناخته می‌شود، اصلاحاتی در لابیا مینور (لبه‌ی داخلی واژن) انجام می‌گیرد. این لبه‌ها در دو طرف دهانه‌ی واژن قرار دارد و در هر فرد متفاوت است. بعضی از زنان به دلیل اینکه از ظاهر این لبه‌ها رضایت ندارند، به جراحی لبیاپلاستی روی می‌آورند. پس از جراحی، لبه‌ها یا همان لابیاها ظاهری متقارن و اندازه‌ای مناسب پیدا می‌کنند که ثمره‌ی آن، رضایت از اندام جنسی است.

غیر از اهداف زیبایی، از نظر درمانی هم ممکن است لبه‌های واژن غیرطبیعی باشند و لازم باشد که تغییراتی در آن‌ها اعمال شود. برای پارگی بعد از زایمان هم ممکن است به لبیاپلاستی نیاز باشد. همچنین در مواردی مثل سرطان مهبل (سرطان در لبه‌های بیرونی واژن) شاید ضرورت داشته باشد که بافت‌های سرطانی خارج شوند که در این صورت، همان عمل لابیاپلاستی انجام می‌شود.
علاوه بر این‌ها، ممکن است فرد هنگام رابطه جنسی یا دوچرخه‌سواری، دچار کشیدگی یا پیچ‌خوردگی لابیا شود و احساس درد کند و برای رهایی از این درد، می‌تواند جراحی لابیاپلاستی را انتخاب کند.

تکنیک های عمل لابیاپلاستی

روش‌های مختلفی در جراحی زیبایی لابیا استفاده می‌شود ولی متداول‌ترین آن‌ها، روش trim است که بخشی از لابیا مینور بریده می‌شود و قسمت باقیمانده بخیه زده می‌شود. پس از آن هم روش wedge بیشترین طرفدار را دارد که برشی شبیه به برش تکه‌ی کیک بر روی لابیا مینور ایجاد می‌شود و علاوه بر لبه مینور، می‌تواند مقداری از روپوش کلیتوریس را نیز کاهش دهد.

برای عمل لابیاپلاستی از چه نوع بیهوشی استفاده می شود؟

جراحی لابیاپلاستی هم با بیهوشی موضعی و هم با بیهوشی عمومی انجام می‌شود و مدت آن، بین یک تا دو ساعت طول می‌کشد. در هر دو صورت نیز این عمل به بستری نیاز ندارد و اگر شرایط خاصی نداشته باشید، پس از جراحی می‌توانید به خانه بروید.

آیا شرایط مناسبی برای عمل زیبایی لابیاپلاستی دارید؟

عمل لابیاپلاستی نباید در سن زیر 18 سال انجام شود؛ زیرا رشد لابیا بعد از بلوغ و تا اوایل جوانی هم ادامه دارد. اگر شرایط جسمی خاصی دارید و مبتلا به بیماری‌هایی مثل دیابت و تیروئید هستید، حتما با دکتر جراح زنان درباره‌ی آن‌ها صحبت کنید تا شرایط شما برای انجام جراحی سنجیده شود. همچنین اگر دچار اختلالات قاعدگی و سندروم تخمدان پلی‌کیستیک بوده‌اید، پزشک خود را مطلع کنید.
این عمل معمولا به عنوان یک جراحی زیبایی انجام می‌شود و اگر شما هم به همین دلیل قصد لابیاپلاستی دارید، باید درباره‌ی تمام جزئیات آن با دکتر متخصص جراحی زیبایی زنان مشورت کنید و در نهایت با در نظر گرفتن همه‌ی شرایط، اقدام به این کار کنید. بهتر است انتظاراتی را که از ظاهر اندام جنسی خود دارید، با پزشک متخصص زنان مطرح کنید. شاید لازم باشد که به همراه جراحی لبیاپلاستی، روش‌های دیگری مثل سفید کردن واژن هم به کار گرفته شود تا نتیجه‌ی مطلوب خود را بگیرید.

لابیاپلاستی بعد از زایمان

برای انجام جراحی لابیاپلاستی، یکی از مواردی که باید به آن توجه کنید ، زمان است. اقدام در زمان مناسب شما را به نتیجه ایده آل می رساند. با توجه به این که موضع هدف لابیاپلاستی ناحیه واژن است، بحث بارداری و زایمان پیش می آید. این سوال در ذهن شما شکل می گیرد که چه موقع بهتر است جراحی زیبایی لابیا انجام دهیم؟ قبل زایمان یا بعد زایمان؟! در هر دو بازه زمانی انجام لابیاپلاستی ممکن است اما باید به یکسری نکات توجه کنید.

حتما میدانید که بارداری و زایمان تاثیر زیادی بر روی اندام های بدن می گذارند که برخی از آن موقتی هستند و با برگشتن وضعیت داخلی بدن و تنظیم شدن هورمون ها، شرایط به حالت عادی برمیگردد. اما در صورت بارداری های مکرر برخی موارد ممکن است ماندگار شوند. به همین خاطر اکثر اوقات متخصص پیشنهاد می کند برای لابیاپلاستی بهتر است بعد از زایمان اقدام کنید تا مطمئن باشید نتیجه، ماندگاری خودش را حفظ می کند.

نکته : توجه داشته باشید که گفته فوق به این معنا نیست که قبل از بارداری یا حتی در دوران مجردی عمل لابیاپلاستی انجام نمی شود یا اگر انجام شود حتما نتیجه آن بعدها با تجربه بارداری و زایمان از بین می رود.

عوارض عمل لابیاپلاستی

تا 2 هفته بعد از عمل لابیاپلاستی، درد موضعی، کبودی و ورم در ناحیه واژن، طبیعی است. در این بازه ممکن است در هنگام نشستن یا خروج ادرار احساس ناراحتی کنید. به کمک مُسکن‌هایی که متخصص لابیاپلاستی تجویز می‌کند، این ناراحتی‌ها کمتر می‌شود. همچون هر جراحی دیگری، احتمال کمی برای ایجاد لخته‌ی خون در رگ و واکنش آلرژیک به ماده بیهوشی هم وجود دارد. اگر درباره‌ی این عوارض سوالی داشتید، می‌توانید هنگام ویزیت، نگرانی‌های خود را بیان کنید تا متخصص، راهنمایی‌ها و آگاهی‌های لازم را در اختیار شما قرار دهد.

عمل لبیاپلاستی مثل هر عمل دیگری، به مهارت جراح بستگی دارد و اشتباه در فرایند جراحی باعث بروز عوارضی می‌شود. در صورتی که جراح کار خود را درست انجام ندهد، ممکن است عوارضی مثل عفونت، خون‌ریزی، باقیماندن جای زخم و کاهش حساسیت در اندام جنسی در فرد ظاهر شود. بنابراین سعی کنید بهترین متخصص زنان را پیدا کنید و بدن خود را به پنجه‌های او بسپارید.

آیا لابیاپلاستی درد دارد؟

درد را نمی توانید از عمل های جراحی جدا کنید. به هر حال برش دادن و دستکاری کردن بافت ها، طبیعی است که با میزانی درد همراه باشد. بعد از لابیاپلاستی هم، با رفع اثر دارو بیهوشی یا بی حسی ممکن است درد به سراغ تان بیاید. اما درد لابیاپلاستی به اندازه ای است که با مصرف قرص مسکن آرام می شود. پس دغدغه و نگرانی در این مورد نداشته باشید.

توجه : دارو مسکن را طبق تجویز متخصص زنان مصرف کنید تا درد به خوبی کنترل شود.

مراقبت‌های بعد از عمل لابیاپلاستی

• معمولا دو هفته استراحت پس از جراحی زیبایی لابیاپلاستی توصیه می‌شود؛ ولی برای اینکه ظاهر واژن به شکل ثابت و نهایی خود برسد و هیچ‌گونه تورمی نداشته باشد، حدود دو ماه طول می‌کشد. پس لازم است که در این مدت صبور باشید و از قضاوت‌های شتاب‌زده درباره‌ی ظاهر اندام تناسلی خود بپرهیزید
  • تمیز نگه داشتن ناحیه تناسلی برای جلوگیری از عفونت بسیار مهم است. چون واژن مرطوب می‌شود باید همواره آن را خشک نگه دارید تا زخم زودتر بهبود یابد و عفونتی ایجاد نشود.
  •  از پوشیدن لباس زیر تنگ خودداری کنید
  •  تا حدود 6 هفته رابطه جنسی نداشته باشید
  •  بین 6 تا 12 هفته از فعالیت فیزیکی دوری کنید
  •  در هفته‌های اول بعد از جراحی، به جای تامپون از نوار بهداشتی استفاده کنید

هزینه عمل لابیاپلاستی

چون جراحی لابیاپلاستی یک عمل زیبایی محسوب می‌شود و تحت پوشش بیمه نیست، از نظر هزینه، ارزان تمام نمی‌شود. با توجه به آزمایش‌ها و مشاوره‌های قبل از عمل و مراقبت‌های بعد از آن، هزینه عمل لابیاپلاستی متغیر است و به روشی هم که برای جراحی استفاده می‌شود بستگی دارد. برخی از روش‌ها به دلیل پیچیدگی‌هایی که دارند، حساس‌تر هستند و طبیعتا هزینه لابیاپلاستی را بیشتر می‌کنند. با مراجعه به پزشک زنان میتوانید از هزینه دقیق عمل مطلع شوید.