انواع بی اختیاری

علت بی اختیاری ادرار و درمان

علت بی اختیاری ادرار و درمان: بی اختیاری ادرار دفع غیر عمدی یا غیر ارادی ادرار است. دلایل زیادی برای بی اختیاری ادرار وجود دارد که شایع ترین آنها مربوط به بارداری ، زایمان و یائسگی است. دلایل دیگر می تواند شامل عفونت ، دارو ، عضلات ضعیف مثانه ، عوارض ناشی از جراحی یا بیماری های مزمن مانند دیابت باشد. بی اختیاری ادرار تا 30٪ از خانم ها را تحت تأثیر قرار می دهد و تأثیرات قابل توجهی بر کیفیت زندگی دارد. بی اختیاری ادرار در برخی موارد می تواند بسیار ناراحت کننده شود، پس بهترین راهکار درمان به موقع آن است. دکتر نفیسه مؤیدنیا دکتر جراحی های درمانی زنان و متخصص بیماری های زنان می تواند به شما کمک کند تا مشکلات خود را بهتر حل کنید. در ادامه مقاله علت بی اختیاری ادرار و درمان آن به بررسی موارد زیر می پردازیم:

• علائم بی اختیاری ادرار
  • انواع بی اختیاری ادراری
  • روش های تشخیص بی اختیاری ادرار
  • درمان تکرر ادرار در سالمندان
  • درمان قطعی بی اختیاری ادرار

علائم بیماری:

علائم بی اختیاری ادرار بسته به علت بی اختیاری ادرار می تواند متفاوت باشند. از آن جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:

• تکرر ادرار در طول روز و شب
  • فوریت ادرار (عجله برای رفتن)
  • فوریت با نشت معروف به بی اختیاری urge
  • نشت در سرفه و ورزش (معروف به بی اختیاری استرس)

به نقل از ویکی پدیا:

بی‌اختیاری ادرار (به انگلیسیurinary incontinence) به دفع غیرارادی ادرار می‌گویند. دفع ادرار هنگامی اتفاق می‌افتد که فشار داخل مثانه از فشار ناشی از تون عضلات صاف و مخطط مجرای ادراری بالاتر رود. بی‌اختیاری ادرار می‌تواند عامل مهمی در کاهش کیفیت زندگی به‌شمار رود. بسیاری از افراد مسن بی‌اختیاری ادرار را به عنوان نشانه‌ای از سن بالا می‌پذیرند و به پزشک مراجعه نمی‌کنند. اما در واقع بی‌اختیاری ادرار تظاهری از یک بیماری زمینه‌ای است و گاه موقت بوده و خودبخود برطرف می‌شود، اما در بیشتر موارد مزمن و پیشرونده است.

در ادامه به بررسی انواع بی اختیاری ادراری  می پردازیم. پس با ما در ادامه مقاله علت بی اختیاری ادرار و درمان آن همراه باشید.

انواع بی اختیاری ادراری:

موارد بسیاری را می توان برای این موضوع نام برد. اما اصلی ترین علت بی اختیاری ادرار شامل موارد زیر هستند:

بی اختیاری استرس: شایع ترین شکل بی اختیاری در زنان است. حرکت بدنی مانند سرفه ، عطسه و ورزش باعث نشت مقادیر اندک ادرار می شود.

بی اختیاری  اضطراب یاurgeیا مثانه بیش فعال: نشت مقدار زیادی ادرار در زمان های غیرقابل پیش بینی از جمله در هنگام خواب ، بعد از نوشیدن مقدار کمی آب یا حتی هنگام لمس آب یا شنیدن صدای آن است.

بی اختیاری مختلط: ترکیبی از استرس و بی اختیاری اضطراب در کنار هم اتفاق می افتد.

بی اختیاری سرریز: ادرار از مثانه ای که به طور کامل خالی نشده است ، نشت می کند. این می تواند به دلیل آسیب عصبی یا انسداد باشد.

بی اختیاری گذرا: نشت ادرار به صورت موقت به دلیل شرایط پزشکی یا عفونت که یک بار تحت درمان قرار می گیرد. این بیماری در اثر عفونت دستگاه ادراری ، دارو ، اختلال روانی ، تحرک محدود یا یبوست شدید ایجاد می شود.

روش های تشخیص :

فردی که از بی اختیاری ادرار رنج می برد، باید به صورت دقیق توسط دکتر اورولوژیست معاینه شود. دکتر اورولوژیست در آقایان و دکتر متخصص زنان و زایمان در بانوان می تواند دلیل و علت بی اختیاری ادرار در بدن تان را به شما بگوید. بی اختیاری با یکی از روش های زیر قابل تشخیص است:

• تاریخچه پزشکی
  • معاینه ی جسمی
  • آزمایش مایعات – نوشیدن مایعات فراوان به منظور آزمایش و اینکه مثانه تا چه حد می تواندآن را حفظ کند و عملکرد عضلات مثانه شما را به خوبی انجام دهد.
  • آزمایش   ادرار – نمونه ادرار برای علائم عفونت یا سایر علل بی اختیاری آزمایش می شود.
  • ادرودینامیک – یک روش خاص برای اندازه گیری فشار در مثانه و جریان ادرار استفاده می شود.
  • تست اضطراب
  • آزمایش خون – یک نمونه خون برای ارزیابی عملکرد کلیه و بررسی مشکلات احتمالی که ممکن است باعث  بی اختیاری باشد آزمایش می شود.
  • امواج اولتراسوند – صوتی برای تصویربرداری از کلیه ها ، مثانه و مجرای ادرار استفاده می شود ، بنابراین هر مشکلی که می تواند باعث بی اختیاری شود ، دیده می شود. همچنین ادرار باقیمانده در مثانه با دیواره ضعیف ،کند تخلیه شود.
  • سیستوسکوپی – یک لوله نازک با یک دوربین ریز در داخل مجرای ادرار قرار می گیرد تا داخل مجرای ادرار و مثانه را مشاهده کند تا بدنبال ناهنجاری های احتمالی باشد.

درمان تکرر ادرار در سالمندان:

در تکرر ادرار در سالمندان، روش های آسان تری را باید انتخاب کرد. از آن جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:

• ورزش – تمرینات اساسی که باعث تقویت عضلات اطراف مثانه می شود ، به نام تمرینات کف لگن ، هم به آقایان و هم خانم ها توصیه میشود. انجام این تمرینات به مدت چند دقیقه در روز می تواند به کاهش یا درمان نشت استرس ادرار به ویژه هنگام ترکیب با کاهش وزن در فرد دارای اضافه وزن کمک کند.
  • تحریک الکتریکی – از دوزهای مختصر تحریک الکتریکی برای تقویت عضلات در لگن تحتانی استفاده می شود. عضلات تقویت شده می توانند در کاهش بی اختیاری استرس و بی اختیاری اضطراب کمک کنند.
  • بیوفیدبک – وسیله ای جهت اندازه گیری برای آگاهی بیشتر شما از عملکرد بدن است. یک سیم متصل به یک لنت الکتریکی به صفحه نمایش وصل شده است تا در هنگام انقباض عضلات به شما سیگنال نشان دهد ، بنابراین می توانید یاد بگیرید که کنترل عضلات مثانه را بدست آورید.
  • آموزش به موقع مثانه – این روش به شما کمک می کند مثانه خود را برای بهتر نگه داشتن ادرار نگه دارید. با آموزش مثانه می توانید برنامه مثانه خود را برای ذخیره و تخلیه ادرار تغییر دهید.
  • پدهای جاذب : این پد ها به لباس زیر کمک می کنند ، اما درمانی نیستند. در صورت رنج بی اختیاری ادرار ، برخی افراد هنگام خواب نیز در کنار تختخواب خود از وسایلی برای کمک به ادرار خود استفاده می کنند.

درمان قطعی بی اختیاری ادرار:

پس از درک علت بی اختیاری ادرار، نوبت به درمان آن می رسد. موارد زیر، روش های درمانی برای این بیماری هستند:

• کاشت یا تزریق: مواد به بافتهای اطراف مجرای ادراری تزریق می شوند. کاشت فله اضافه می کند و به انسداد مجرای ادرار کمک می کند.
  • جراحی – این درمان در درجه اول فقط پس از عدم موفقیت سایر درمانها مورد استفاده قرار می گیرد. انواع مختلفی از جراحی وجود دارد ، از جمله روشهایی که مثانه را با استفاده از یک “chain” یا سایر مواد ، مثانه را به وضعیت عادی تری می رساند.
  • درج مجاری ادرار: دستگاه کوچکی وجود دارد که داخل مجرای ادرار قرار دارد. شما دستگاه را هنگام رفتن به توالت برداشته و سپس مجدداً آنرا در مجرای ادرار خود قرار می دهید تا مجدداً ادرار کنید.
  • مهر و موم های ادرار: لنت های فوم کوچکی که در باز شدن مجرای ادرار قرار می دهید. پد به خودی خود در مقابل بدن شما مهر می زند و شما را از نشتی باز می دارد. پس از ادرار کردن ، پد را برداشته و آن را دور می اندازید و سپس آن را با یک پد دیگر جایگزین می کنید.

علت بی اختیاری ادرار و درمان آن

مقاله «علت بی اختیاری درمان و درمان آن» از سایت خانم دکتر نفیسه مؤیدنیا متخصص بیماری های زنان و زایمان در رشت به شما کمک کرد تا بتوانید عوامل بی اختیاری ادرار را بهتر بشناسید و در صدد درمان آن برآیید. باید بدانید که تشخیص اصلی و نهایی را دکتر خواهد داد. هرگز خودسرانه به تجویز دارو برای خود یا دیگران اقدام نکنید. چه بسا مشکل شما، با یک راه درمان بسیار ساده حل شود. اما تجویز داروی خودسرانه بتواند مشکلات شما را چند برابر کند. دکتر نفیسه مؤیدنیا دکتر جراحی های درمانی و بیماری های زنان می تواند به شما کمک کند تا بیماری خود را به راحت ترین شکل درمان کنید.