درمان آندومتریوز

درمان آندومتریوز : آندومتریوز نوعی اختلال است که در آن بافتی مشابه بافتی که پوشش داخلی رحم را تشکیل می دهد در خارج از حفره رحم رشد می کند، که به آن پوشش رحم آندومتر گفته می شود.

به نقل از ویکی پدیا

آندومتریوز یا نابه‌جایی آستر رحم به حالتی گفته می‌شود که یاخته‌های مشابه با یاخته‌های آستر رحم در بیرون از رحم رشد کنند. نام‌های دیگر این وضعیت آندومتروز و اندومتروز است.

این حالت زمانی رخ می‌دهد که غدد آستری (آندومتریال) و بسترهٔ رحم در بیرون از آستر رحم (آندومتر) و ماهیچه زهدان رشد کنند. لگن شایع‌ترین محل آندومتریوز است. در این بیماری بافت آستر (مخاط رحم) پرکار در بیرون از محل اصلی (رحم) پایه‌ریزی می‌شود. همزمان با قاعدگی این نقاط خونریزی می‌کنند که در نتیجه دشواری‌های فراوانی برای فرد به‌وجود می‌آید. رایج‌ترین عوارض درد موقع عادت ماهانه، نازایی و دردهای مزمن لگنی است.

خانم دکتر نفیسه مؤیدنیا متخصص جراحی های درمانی و بارداری و زایمان می توانند شما را در درمان آندومتریوز رحم یاری دهند تا بارداری بهتری را تجربه کنید.

آندومتریوز هنگامی اتفاق می افتد که بافت آندومتر روی تخمدان، روده و بافت های لگن رشد کند. گسترش بافت آندومتر به خارج از منطقه لگن غیرمعمول است، اما غیرممکن نیست. بافت آندومتر که در خارج از رحم رشد می کند به عنوان کاشت آندومتر شناخته می شود. آندومتریوز یک بیماری شایع زنان است که 10 درصد از زنان به آن مبتلا هستند. در ادامه موارد زیر را با هم بررسی می کنیم:

• علائم آندومتریوز
  • درمان آندومتریوز

شناخت علائم بیماری برای درمان آندومتریوز

آندومتریوز می تواند به خصوص در دوران قاعدگی باعث ایجاد درد (گاهی اوقات شدید) و اختلال در باروری شود. خوشبختانه درمان های مؤثر برای تسکین علائم آن وجود دارند. علائم اصلی آندومتریوز درد لگن است که اغلب با دوره قاعدگی شروع می شود. اگرچه بسیاری از خانم ها در دوره قاعدگی دچار گرفتگی می شوند، افراد مبتلا به آندومتریوز معمولاً درد قاعدگی شدیدی را توصیف می کنند که بدتر از درد معمولی است و با گذشت زمان بیشتر می شود. علائم و نشانه های رایج آندومتریوز شامل موارد زیر است:

درد در هنگام مقاربت

درد در طول یا بعد از رابطه جنسی با آندومتریوز شایع است.

درد با دفع مدفوع و یا در هنگام ادرار کردن

خانم ها در صورت ابتلا به آندومتریوز احتمال دارد درد با دفع ادرار یا مدفوع را در طول دوره قاعدگی تجربه کنند.

خونریزی بیش از حد

ممکن است گاهی دوره های قاعدگی طولانی یا خونریزی بین دوره های قاعدگی را تجربه شود.

ناباروری

گاهی اوقات، آندومتریوز برای اولین بار در افرادی که به دنبال درمان نازایی هستند تشخیص داده می شود.

دوره های قاعدگی دردناک (دیسمنوره)

درد و گرفتگی لگن ممکن است قبل از شروع دوره قاعدگی و چندین روز در طول یک دوره انتشار یابد و حتی با درد کمر و شکم همراه باشد.

علاوه بر این آندومتریوز امکان دارد باعث خستگی، اسهال، یبوست، نفخ یا حالت تهوع به خصوص در دوران قاعدگی شود. شدت درد، لزوماً یک شاخص مناسب برای میزان آندومتریوز نیست. ممکن است آندومتریوز خفیف با درد شدید و یا اندومتریوز مزمن با درد کم یا بدون درد باشد.

درمان آندومتریوز

درمان این بیماری بسته به میزان پیشروی و شدت بیماری می تواند متفاوت باشد. پزشکان معمولاً دو روش درمان های دارویی و انجام جراحی را برای درمان پیشنهاد می دهند. داروهای درمانی شامل موارد زیر هستند:

1. داروهای مسکن
  2. مسکن های معمولی مانند ایبوپروفن یا مسکن های قوی تر با تجویز پزشک
  3. هورمون درمانی

مصرف هورمون های مکمل، گاهی اوقات می تواند درد را تسکین داده و پیشرفت آندومتریوز را متوقف کند. پیشگیری از بارداری به وسیله قرص های هورمونی و جلوگیری از رشد ماهانه و تجمع بافت آندومتر ، باروری را کاهش می دهد. قرص های ضد بارداری، وصله ها و حلقه های واژن می توانند درد را در ناحیه آندومتریوز کاهش دهند یا حتی از بین ببرند.

استفاده از جراحی در درمان آندومتریوز

در درمان این بیماری به وسیله روش های جراحی، لاپاراسکوپی می تواند هم در تشخیص آندومتریوز و هم در درمان آن کمک زیادی کند. در لاپاراسکوپی بزرگ نمایی خوبی وجود دارد و نور مناسبی که طی انجام لاپاراسکوپی در محدوده مورد نظر ایجاد می شود، پزشک را در تشخیص و درمان این بیماری کمک کند. آندومتریوز ممکن است خود را با کیست، ضایعات عمیق و درد شدید در بیمار نشان دهد.

جراحی هیسترکتومی (آخرین راه درمانی)

در موارد خیلی نادر، در صورتی که آندومتریوز با سایر روش های درمانی، درمان نشود اقدام به برداشتن رحم می کنند. بنابراین جراحی هیسترکتومی یا برداشتن رحم، آخرین راهی است که برای درمان این بیماری از آن کمک می گیریم. در این روش درمانی، رحم به صورت کامل برداشته می شود و شخص قادر به بارداری مجدد نخواهد بود. باید بدانید که این روش، بسیار بسیار کم مورد استفاده قرار می گیرد و در بانوانی که قصد بارداری مجدد را دارند به هیچ وجه توصیه نمی شود.

اگر شما هم  علائم آندومتریوز دارید و از آن  رنج می برید میتوانید از تخصص و مهارت خانم دکتر نفیسه مویدنیا جراح و متخصص زنان در رشت در این زمینه بهره مند شوید. خانم دکتر نفیسه مؤیدنیا متخصص جراحی های درمانی و بیماری های زنان می توانند به شما در درمان انواع بیماری های زنان و زایمان کمک کنند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر و رزرو نوبت با شماره 01332135933 تماس حاصل فرمائید.