علائم بیماری های زنان

شایع ترین علائم بیماری های زنان

شناخت شایع ترین علائم بیماری های زنان و مراجعه به پزشک در صورت بروز آنها می تواند نقش به سزایی در پیشگیری از ابتلا به بیماری های جدی در خانم ها داشته باشد. خونریزی و ترشحات واژن بخشی طبیعی از چرخه قاعدگی زنان قبل از یائسگی است. اما چه موقع این ترشحات نشانه های جدی را به دنبال خواهند داشت؟ سوالی است که درادامه به آن پاسخ خواهیم داد. خانم دکتر مؤیدنیا متخصص بیماری های زنان و جراحی های درمانی می توانند به شما در بهبود بیماری تان کمک کنند. در ادامه شایع ترین علائم بیماری های زنان و راه های پیشگیری از آن را با هم بررسی خواهیم کرد.

شایع ترین علائم بیماری های زنان و راه های پیشگیری از آن

شایع ترین علائم بیماری های زنان که نیاز به مراجعه به پزشک را دارند، عبارتند از:

• خونریزی بین دوره ها
  • افزایش ترشحات واژن
  • درد یا ناراحتی در طی رابطه جنسی
  • زخم یا توده در ناحیه دستگاه تناسلی
  • درد یا فشار در لگن متفاوت با گرفتگی قاعدگی
  • خارش، سوزش، تورم، قرمزی یا درد در ناحیه واژن
  • ترشحات واژن با بوی ناخوشایند یا رنگ غیرمعمول
  • خونریزی غیر طبیعی واژن، به ویژه در طی یا بعد از مقاربت
  • نیاز مکرر و فوری لحظه ای به ادرار کردن، یا احساس سوزش هنگام ادرار

توصیه ها
خانم ها باید به این نکته توجه داشته باشند که شناخت علائم زود هنگام و مراجعه به پزشک، احتمال درمان موفقیت آمیز را افزایش می دهد. بر همین اساس بهتر است در صورت بروز هر یک از علائم سریعا به پزشک مراجعه کنند.

بیماری های شایع در زنان

1. بیماری های دستگاه تناسلی

از انواع بیماری های دستگاه تناسلی بانوان می توان به زگیل های تناسلی و تبخال های تناسلی اشاره کرد. در صورتی که در مورد این بیماری اطلاعاتی ندارید می توانید مقاله «علایم و درمان ویروس HPV و زگیل تناسلی» را مطالعه بفرمایید.

به نقل از ویکی پدیا

بیماری‌های تناسلی زنان به تمامی مشکلات و بیماری‌هایی گفته می‌شود که دستگاه تولید مثل در زنان را دچار کند. این بیماری‌ها بر پایه نوع بیماری، به مشکلات شکل و فرم و نیز التهاب و عفونت تقسیم می‌گردند.

2. سرطان تخمدان

سرطان تخمدان یکی از دلایل اصلی ناباروری در زنان است. این بیماری یک بیماری خاموش است و تنها زمانی خود را نشان می دهد که بسیار پیشرفت کرده باشد. نشانه های بروز این بیماری در حالت های شدید عبارت است از نفخ شکم، درد در ناحیه زیر شکم و … . بنابراین برای تشخیص به موقع این بیماری چکاپ های سالیانه را هرگز فراموش نکنید.

3. سرطان پستان

سرطان پستان از جمله بیماری هایی است که هم در مردان و هم در زنان به وجود می آید. اما وجود این بیماری در زنان شایع تر است. یکی از کلیدی ترین موارد در درمان سرطان پستان، تشخیص به موقع است. در صورتی که این بیماری به موقع تشخیص داده شود، می تواند تا حد زیادی به بهبود بیماری کمک کند. وجود توده در سینه، ترشحات غیرمعمول سینه، تغییر در پوست و بزرگ شدن غدد لنفاوی زیر بغل از علائم سرطان سینه است.

4. سرطان رحم

سرطان رحم نیز یکی از دیگر سرطان هایی است که در میان زنان جوان بسیار شایع است. در صورتی که بیماری سرطان رحم به موقع تشخیص داده شود می تواند سهم به سزایی در درمان کامل این بیماری داشته باشد. از علائم سرطان رحم می توان به درد شدید در ناحیه لگن و ترشحات غیرعادی رحم اشاره کرد. بنابراین ضرورت معاینات دوره ای متخصص زنان را جدی بگیرید.

5. کیست تخمدان

از دیگر شایع ترین علائم بیماری های زنان نیز می توان به کیست تخمدان اشاره کرد. کیست های تخمدان می توانند باعث قاعدگی های دردناک و ناباروری در زنان شوند.

علائم بیماری های زنان

6. تنبلی تخمدان

تنبلی تخمدان یا تخمدان پلی کیستیک می تواند باعث برهم زدن قاعدگی شود و تاریخ های قاعدگی را به هم بریزد. اساساً تنبلی تخمدان می تواند موجبات ناباروری را فراهم کند. از نشانه های تنبلی تخمدان می توان به رشد موهای زائد، وجود جوش های چرکین روی پوست و ریزش مو اشاره کرد.

7. چسبندگی رحم

چسبندگی رحم از انواع بیماری هایی است که می تواند دلیل اصلی سقط های مکرر و ناباروری باشد. این بیماری در یک قسمت کوچک یا بزرگ از رحم ممکن است اتفاق بیفتد و موجب چسبندگی واژن در آن قسمت ها شود. احساس درد شدید در ناحیه لگن و همچنین قاعدگی های دردناک می تواند از دیگر علائم آن باشد.

8. فیبروم رحم

فیبروم رحم یکی از شناخته شده ترین انواع تومورهای لگنی است. این تومور می تواند در قسمت های مختلفی از رحم به وجود بیاید و بسته به بزرگی و محل قرارگیری آن با دارو یا جراحی درمان می شود. شایان ذکر است که فیبروم های رحمی در بین بانوانی که از چاقی رنج می برند شدت بیشتری دارد. خانم دکتر مؤیدنیا متخصص بیماری های زنان و جراحی های درمانی می توانند به شما در درمان بیماری فیبروم رحم کمک کنند.

9. عفونت رحم

التهاب دهانه رحم نیز یکی از بیماری های شایع در زنان است که می تواند دلایل مختلفی داشته باشد. یکی از این دلایل وجود عفونت در رحم است. عفونت های رحمی یا سرویسیت غالباً هیچ علائم مشخصی ندارد. اما می توانند باعث التهاب و عفونت لگن و ناباروری شوند. حتی در صورتی که با داشتن عفونت رحم، باردار شوید، این بارداری می تواند برای مادر و جنین خطرناک بوده و موجبات سقط جنین را فراهم آورد. شایع ترین علائم بیماری های زنان در این گونه موارد ترشحات واژن است که به دنبال آن قاعدگی اغلب طولانی تر می شود. علائم دیگر التهاب دهانه رحم شامل موارد زیر است:

• خارش واژن
  • خونریزی واژن
  • درد هنگام مقاربت
  • تحریک دستگاه تناسلی خارجی
  • احساس سوزش در هنگام دفع ادرار
  • خونریزی یا لکه بینی پس از مقاربت جنسی یا بین دوره ها
  • درد کمر یا شکم که گاهی اوقات فقط هنگام مقاربت جنسی احساس می شود.
  • اگر عفونت به اندام های دیگر انتشار یابد، ممکن است با تب، حالت تهوع و درد شکمی همراه باشد.
  • یک مورد شدیدتر از سرویسیت می تواند باعث ترشح عفونی با بوی نامطبوع و همراه با خارش شدید واژن یا درد شکم شود.

اگر شریک جنسی زنان مبتلا به عفونت مجاری ادراری باشد یا اگر علائمی از این بیماری را بروز دهد (درد یا سوزش با ادرار کردن، ترشحات آلت تناسلی)، مرد باید فوراً به دنبال درمان باشد. اگر مرد معالجه نشود، ممکن است یک زن به راحتی به التهاب دهانه رحم مبتلا شود.

اگر شما هم یکی از شایع ترین علائم بیماری های زنان را دارید و از آن ها رنج می برید میتوانید از تخصص و مهارت خانم دکتر نفیسه مویدنیا جراح و متخصص زنان در این زمینه بهره مند شوید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر و رزرو نوبت با شماره 01332135933 تماس حاصل فرمائید.