عفونت های شایع در دوران بارداری _ پزشک زنان _ رشت

مقدمه

در دوران بارداری ، افراد ممکن است بیشتر در مورد ابتلا به عفونت ها و چگونگی تأثیر آنها بر کودک در حال رشد نگران باشند.

عفونت واژن ، از جمله عفونت مخمر ، در دوران بارداری شایع است و معمولاً جای نگرانی ندارد. عفونت رحم ممکن است عوارض بیشتری ایجاد کند.

عفونت واژن در دوران بارداری

فردی که باردار است ممکن است در برابر عفونت های خاص آسیب پذیرتر باشد و در صورت عدم درمان عفونت ها ممکن است عوارض شدیدتری ایجاد کند. هرکسی که در دوران بارداری حتی یک عفونت جزئی داشته باشد باید با متخصص زنان و زایمان در این مورد صحبت کند.

عفونت های معمول واژن در دوران بارداری عبارتند از:

عفونت های مخمر واژن

عفونت های مخمر واژن توسط قارچی به نام کاندیدا ایجاد می شود. این عفونت ها به دلیل تغییر در سیستم ایمنی بدن ، افزایش تولید گلیکوژن و افزایش سطح استروژن در دوران بارداری اتفاق می افتند. به نظر می رسد در سه ماهه دوم و سوم بیشتر شیوع داشته باشد.

شایعترین علائم عفونت مخمر واژن عبارتند از:

• خارش در اطراف واژن یا واله

• ترشحات واژن غلیظ ، سفید و پنیری

• درد یا سوزش در واژن یا اطراف آن

• درد یا سوزش در هنگام رابطه جنسی

تشخیص قبل از شروع درمان ضروری است زیرا سایر عفونت ها مانند واژینوز باکتریایی و کلامیدیا با عفونت های مخمری اشتباه گرفته می شوند ، در این دوران حتما با نظر پزشک دارو مصرف کنید .

واژینوز باکتریال

واژینوز باکتریال عفونت باکتریایی واژن است که به راحتی قابل درمان است. علائم شامل:

• خارش ، سوزش یا درد در واژن یا ولو

• بوی بدی که پس از رابطه جنسی بدتر می شود

اگر در دوران بارداری درمان نشود ، ممکن است باعث زایمان زودرس و نوزادانی با وزن کمتر شود.

معایب عفونت ها

به دلایل مختلف عفونت در رحم می تواند خطرناک باشد. عفونت ممکن است روی جفت تأثیر بگذارد ، به کودک در حال رشد آسیب برساند ، باعث زایمان زودرس شود یا منجر به ناهنجاری در هنگام تولد شود. عفونت های رحمی همچنین می توانند زایمان را خطرناک و دشوارتر کنند.

جلوگیری از عفونت

برخی از راه ها برای کاهش خطر ابتلا به عفونت در دوران بارداری ، از جمله:

• اجتناب از مسافرت به مناطقی که بیماری شیوع دارد

• استفاده از کاندوم و درخواست از شریک زندگی برای آزمایش عفونتهای جنسی

• شستن دستها با دقت

• اجتناب از افرادی که دارای عفونت های مسری هستند

• تزریق واکسن آنفولانزا

• پرهیز از غذاهای غیر پاستوریزه

توصیه

بیشتر افرادی که در دوران بارداری دچار عفونت می شوند عارضه ای نخواهند داشت. درمان سریع احتمال تولد سالم را افزایش می دهد.

هر کسی که علائم غیرمعمولی را در دوران بارداری خود تجربه می کند ، باید با متخصص زنان و زایمان مشورت کند ؛  مراقبت های دوران بارداری نیز بسیار مهم است زیرا می تواند عفونت های خاصی را حتی قبل از ایجاد علائم تشخیص دهد.

اگر شما هم باردار هستید و از عفونت واژن رنج می برید، میتوانید از تخصص و مهارت خانم دکتر نفیسه مویدنیا جراح و متخصص زنان و زایمان رشت در این زمینه بهره مند شوید .

جهت کسب اطلاعات بیشتر و رزرو نوبت با شماره ۰۱۳۳۲۱۳۵۹۳۳ تماس حاصل فرمائید .

مقالات مرتبط :رنگ مو در دوران بارداری ،کم کاری تیروئید در بارداری ، آزمایشات لازم در بارداری ، فشارخون در بارداری ، درمان ترک های پوستی بارداری ،

رابطه جنسی در بارداری ، ورزش در بارداری ، زایمان طبیعی یا زایمان سزارین کدام یک بهتر است ؟ ، تشخیص و درمان دیابت حاملگی ، اهمیت تغذیه در دوران بارداری

میان وعده های مناسب در بارداری ، مانیکور و پدیکور ناخن در دوران بارداری ، تاثیر چاقی بر بارداری