عفونت مجاری ادراری

عفونت مجاری ادرار

عفونت مجاری ادراری چیست؟ عفونت ادراری (UTI) به انواع عفونت های مثانه و مجاری ادرار گفته می شود. هنگامی که سخن از مجاری ادرار به میان می آید، نه تنها مثانه، بلکه کلیه ها و سایر مجاری ادراری را نیز در بر میگیرد. با وجود اینکه عفونت مجاری ادرار در بین زنان و بانوان فراگیرتر از آقایان است، اما جالب است بدانید که کم خطرتر است و به راحتی می توان آن را درمان کرد.

عفونت مثانه هنگامی اتفاق می افتد که یک باکتری از راه مجاری ادرار وارد مثانه شود و به دیوار مثانه بچسبد. این باکتری می تواند به خودی خود، موجبات تورم و بزرگ شدن غیرعادی مثانه را ایجاد کند. به این حالت از مثانه، کیستیک گفته می شود. همجنین این باکتری می تواند از مجاری های کلیه به مثانه استفاده کند و به کلیه ها سرایت کند و باعث بیماری و عفونت در کلیه ها شود. که این خطرناک ترین عفونت برای بدن است. زیرا کلیه ها نقش تصفیه کننده های خون را بر عهده دارند. وجود هرگونه خللی در کارکرد کلیه ها می تواند خسارات جبران ناپذیری را به وجود آورد.

به نقل از ویکی پدیا :

عفونت دستگاه ادراری (UTI یا Urinary tract infection) نوعی عفونت باکتریایی است که بر بخشی از دستگاه ادراری تأثیر می‌گذارد. هنگامی که عفونت، دستگاه ادراری تحتانی را مبتلا می‌کند سیستیت ساده (عفونت مثانه) نامیده می‌شود و هنگامی که بر دستگاه ادراری فوقانی تأثیر می‌گذارد به آن پیلونفریت (عفونت کلیه) گفته می‌شود.

خانم دکتر نفیسه مؤیدنیا متخصص حوزه بیماری های زنان و بارداری و زایمان می توانند به بانوان کمک کنند تا عفونت مجاری ادرار خود را درمان کنند.در ادامه موارد زیر را با هم بررسی خواهیم کرد:

  • علت عفونت مثانه در بانوان
  • علائم عفونت ادراری در زنان و مردان
  • عفونت ادراری از چی میاد؟
  • درمان عفونت مجاری ادراری

علت عفونت مثانه در بانوان:

عواملی که باعث می شوند این باکتری ها به مثانه سرایت کنند عبارت است از:

  • رابطه های جنسی شدید و مکرر: رابطه های جنسی شدید، می توانند باعث فشار آمدن به مجاری ادراری شوند. بنابراین باکتری های واژن بر اثر این فشار می توانند به مثانه سرایت کرده و موجبات عفونت مجاری ادرار را فراهم آورد.
  • مجاری ادرار کوتاه: که احتمال عفونت ادراری را افزایش می دهد.
  • ادرار نکردن بعد از مقاربت جنسی: ادرار نکردن بعد از برقراری رابطه جنسی، می تواند در بانوان خطرات ابتلا به عفونت مجاری ادرار را افزایش دهد. به همین دلیل پزشکان متخصص بیماری های زنان و بارداری و زایمان، به بانوان توصیه می کنند حتماً بعد از نزدیکی و مقاربت، ادرار کنند.
  • استفاده از ژل های اسپرم کش: برخی از بانوان به منظور جلوگیری از باردار شدن، از ژل های اسپرم کش استفاده می کنند. این ژل ها می توانند عامل برای ابتلا به عفونت های مجاری ادراری باشند.
  • استفاده از کاندوم: استفاده از کاندوم های بانوان و آقایان، می تواند باعث اصطکاک های پوستی را فراهم آورد. تحریک های پوستی علل ابتلا به عفونت مجاری ادراری خواهند بود. پزشکان در این موارد استفاده از لوبریکانت یا روانساز را تجویز می کنند. روانسازها، اصطکاک پوستی کمتری را ایجاد می کنند.
  • کاهش سطح استروژن: علاوه بر تمامی این موارد کاهش میزان استروژن در بدن نیز می تواند موجبات عفونت مجاری ادرار را در بانوان یائسه افزایش دهد.

 

عفونت مجاری ادرار

 

علائم عفونت ادراری در زنان و مردان:

بسته به محلی ازمجاری ادراری که عفونت در آن وجود دارد ، انواع مختلف UTI وجود دارد. این عفونت می تواند در قسمت تحتانی مجاری ادراری یا قسمت فوقانی (کلیه و مجاری ادراری) باشد. UTI های فوقانی در معرض خطر آسیب کلیه هستند و بنابراین جدی تر از UTI های پایین تر هستند. UTI شایع دیگر ، سیستیت یا عفونت مثانه است.

بسته به اینکه UTI فوقانی دارید یا UTI پایینی دارید ، علائم شما متفاوت خواهد بود. در بعضی موارد ، ممکن است علائم هر دو را داشته باشید .

علائم UTI تحتانی به طور کلی شامل موارد زیر است:

احساس نیاز به ادرار کردن بیشتر از حد معمول ، احساس درد مداوم ،درد در ناخیه شرمگاهید یا تجربه درد حین ادرار (دیسوریا) – این مجموعه از علائم به عنوان سندرم مجاری ادراری نیز شناخته می شود.

تغییر رنگ ادرار از جمله ابری یا خون (خونریزی)

بوی نامطبوع

کمردرد

علائم UTI فوقانی شامل موارد زیر است:

دمای بالای بدن (تب) از 38 درجه سانتیگراد (100.4 درجه فارنهایت) یا بالاتر

استفراغ

حالت تهوع

اسهال

لرز یا لرز غیرقابل کنترل

در مورد UTI فوقانی ، ممکن است در ناحیه جانبی ، پشت یا کشاله ران نیز وجود داشته باشد. این درد ممکن است هنگام ادرار بدتر شود و از متوسط ​​تا شدید، متغیر باشد.

UTI معمولاً با نمونه ادرار تشخیص داده می شود.

تست های دیگر نیز توصیه می شود اگر:

به نظر می رسد عفونت شما در دستگاه ادراری فوقانی قرار دارد ، زیرا این خطر عوارض بیشتر از عوارض موجود در دستگاه تحتانی است

خون در ادرار شما (خون ریزی) وجود دارد که می تواند علامت سایر بیماری ها نیز باشد

اگر شما مرد هستیددر نظر بگیرید که – UTI در مردان بسیار کمتر است ، بنابراین بیماریهای دیگر با همین علایم مهم است که رد شود.

اگر    شما باردار هستید – زیرا بارداری خطر بیشتر و نیزعوارض  بیشتر را به همراه دارد و   شما در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به پیامدهای (مانند سیستم ایمنی ضعیف) هستید

تست های دیگر شامل:

سی تی اسکن (ادراری) دستگاه ادراری شما

سیستوسکوپی (ابزار ویژه ای که ، تحت بی حسی موضعی وارد می شود تا داخل مثانه مشاهده شود.

سونوگرافی (یک روش بدون درد که 15-45 دقیقه طول بکشد و می تواند مثانه و سنگ کلیه یا انسداد مجاری ادراری را رد کن)

عفونت ادراری از چی میاد؟

UTI .باکتری ها معمولاً از طریق مجرای ادراری و کمتر از آن از طریق مجاری ادراری وارد مجاری ادراری می شوند. به نظر می رسد اغلب دلیلی برای حضور UTI وجود ندارد. مسائل بهداشتی و روابط جنسی می تواند علل آن باشد – UTIs همانند عفونتهای مقاربتی (STI) نیستند ، اما ممکن است یک حس آزاردهنده در رابطه جنسی ایجاد کنند.

در مردان ، UTI ممکن است در اثر تنگی (در جایی که مجرای ادرار باریک باشد) ، STI قبلی ، سنگ مثانه یا مشکلات پروستات مانند بزرگ شدن (هایپرپلازی) ایجاد شود.

 

 

عفونت مجاری ادرار

 

درمان عفونت مجاری ادراری

اگر علائم UTI دارید یا بیماری عود کننده عفونت مجاری ادراری دارید، در این مورد بانوان به ویزیت توسط پزشک متخصص زنان و آقایان به متخصص مجاری ادرار نیاز دارند .ما می توانیم به شما در درمان بیماری کمک کرده تا بفهمید که چه چیزی پیش می آید. از خدمات رزرو آنلاین ما استفاده کنید یا با ما تماس بگیرید.

روش آماده شدن برای تست ادرار

نیازی نیست که به طور ویژه برای تست آماده شوید ، اما توصیه می شود قبل از انجام آزمایش مقداری آب بنوشید.

در طول تست

در بیشتر موارد از شما خواسته می شود نمونه ادرار جریان میانی را در ازمایشگاه تهیه کنید.

به منظور تشخيص شرايط معمول ، نمونه ادرار بصورت موضعي مورد آزمايش قرار مي گيرد و سپس جهت آزمايش كامل به آزمايشگاه ارسال مي شود.

درمان عفونت ادراری و واژن:

در این مقاله از سایت خانم دکتر مؤیدنیا پزشک متخصص بیماری های زنان و زایمان در رشت به بررسی مواردی مثل «علت عفونت مثانه در بانوان»، «علائم عفونت ادراری در زنان و مردان»، «عفونت ادراری از چی میاد؟»، «درمان عفونت مجاری ادرار» را با هم بررسی کردیم. علاوه بر تمامی این موارد باید بدانید که مقاربت جنسی می تواند به فراوانی عفونت مجاری ادراری کمک کند. خالی کردن مثانه شما بلافاصله پس از رابطه جنسی می تواند به کاهش احتمال ایجاد UTI شود. اگر بپرسید که برای جلوگیری از عفونت مجاری ادرار چه کار دیگری باید انجام دهم؟ باید به شما بگویم که بهداشت می تواند عاملی برای کاهش UTI باشد. پاک کردن جلو و عقب پس از رفتن به توالت به اطمینان از عدم انتقال باکتری به مجرای ادراری کمک خواهد کرد. در اکثر موارد آزمایش ادرار برای تشخیص عفونت مجاری ادرار کافی است. خانم دکتر مؤیدنیا متخصص بیماری های زنان و جراحی های درمانی می توانند به شما کمک کنند تا بر بیماری های خود پیروز شوید.

به این مقاله چند ستاره می دهید؟
بدون دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *