سونوگرافی-واژینال

سونوگرافی واژینال چیست و چه کاربردی دارد؟

سونوگرافی واژینال چیست؟

 

سونوگرافی واژینال یا endovaginal ultrasound  روش تصویر برداری است که با وارد کردن وسیله ای به نام پراب در داخل واژن از اندام های داخلی رحم و حفره لگنی تصاویری دقیق ارائه می دهد. زمانی که سونوگرافی به روش واژینال انجام می شود، تصاویری با دقت و بزرگ نمایی بیشتری ارائه می دهد. این بدان معناست که دکتر می تواند تشخیص دقیق تری داشته باشد.

سونوگرافی-واژینال-چیست

سونوگرافی واژینال برای چیست؟

 

سونوگرافی واژینال بیشتر در زمینه تشخیص نازایی، بررسی روند تخمک گذاری، بررسی تخمدان ها و رحم، تعیین جنسیت جنین و سلامت جنین استفاده می شود.

سونوگرافی-واژینال-در-تشخیص-نازایی

چه افرادی بیشتر سونوگرافی واژینال انجام می دهند؟

 

افرادی که برای درمان نازایی اقدام می کنند در یک ماه با فواصل چند روز ممکن است چندین بار نیاز به سونوگرافی واژینال برای بررسی رشد فولیکول ها، روند تخمک گذاری و بررسی تخمدان ها انجام دهند. همچنین بعد از بارداری برای تعیین جنسیت و سلامت جنین هم در فرآیند درمان ناباروری نیاز به انجام این سونوگرافی می باشد.

اندومتریوز با سونوگرافی واژینال قابل تشخیص است؟

 

با توجه به اینکه علائم بیماری اندومتریوز در سنین مختلف متفاوت می باشد از روش های تشخیصی متفاوت برای تشخیص آن استفاده می شود. زیرا از کیست های شکلاتی تخمدان گرفته تا دردهای مزمن لگنی ، اختلال در باروری (نازایی)، عدم موفقیت در سیکل های تخمک گذاری علائم متفاوتی دارند. در زمان های مختلف با سونوگرافی واژینال می توان به خوبی اندومتریوز را تشخیص داد.

عکس اندومتریوز

سونوگرافی واژینال بعد از درمان اندومتریوز

 

همچنین از سونوگرافی واژینال برای تشخیص پارگی تخمدان و بررسی درمان اندومتریوز، بررسی بررسی تغییرات غیر عادی عروق جدار کیست تخمدان از نظر داپلر  که نشان می دهد تشخیص بیماری درست است یا خیر استفاده می شود.

 در سنین باروری برای بررسی DIE از این سونوگرافی استفاده می شود. این روش تشخیصی برای اینست که خانمی که قصد بارداری دارد، از نظر اندومتریوز بررسی شود.

سونوگرافی ترانس واژینال اگر همراه با سونوگرافی داپلر باشد، بسیار در تشخیص این بیماری کمک میکند. همچنین به پزشک کمک می کند تا برنامه ریزی دقیقی  برای مراحل درمان تنظیم کند تا بیمار کمترین آسیب را ببیند و بیشترین ذخیره تخمدان برای بیمار باقی بماند و در نتیجه باروری بیمار را حفظ کند.

آیا دختران باکره می توانند سونوگرافی واژینال انجام دهند؟

 

برای تشخیص بیماری اندومتریوز در دختران باکره سونوگرافی ترانس لبیا یا ترانس پریناآل به جای سونوگرافی واژینال انجام می شود بخصوص برای دخترانی که دردهای لگنی یا خونریزی مقعدی دارند. با این روش می توان فهمید که آیا  اندومتریوز به ناحیه عضلات جداره روده در پشت رحم پیشروی کرده است یا خیر.

سونوگرافی ترانس واژینال در مطب دکتر نفیسه موید نیا متخصص زنان در رشت  ،بورد تخصصی جراحی های زیبایی زنان ، زایمان و نازایی انجام می شود. برای مشاوره و نوبت با شماره های ۰۹۹۱۰۵۳۵۸۶۹ و ۰۱۳۳۲۱۳۵۹۳۳ تماس بگیرید.برای ارتباط با دکتر به پیج اینستاگرام مراجعه کنید.

آیا سونوگرافی واژینال در بارداری خطرناک

است؟

بسیاری از افراد از دکتر نفیسه مویدنیا می پرسند که آیا سونوگرافی واژینال برای سلامت مادر خطرناک است یا ممکن است باعث سقط جنین شود؟

در پاسخ باید گفت سونوگرافی واژینال یکی از روش های تشخیصی بسیار دقیق و کارآمد است که می تواند در دوران بارداری اطلاعات بسیار خوبی از وضعیت جفت و جنین بدهد. البته نگرانی شما قابل درک است. زیرا در حین انجام این سونوگرافی پراب دستگاه در داخل واژن قرار می گیرد، بسیاری از مادران نگران سقط جنین خود هستند. اما جای نگرانی نیست. سونوگرافی واژینال، کوچکترین خطری برای بارداری و جنین ندارد. زیرا تا به حال گزارشی از سقط جنین در اثر انجام این سونوگرافی گزارش داده نشده است.

سونوگرافی-واژینال-در-بارداری
مطالب مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *