سرطان دهانه رحم

سرطان دهانه رحم چیست؟

سرطان دهانه رحم (سرطان سرویکس) یک نوع سرطان بدخیم است. که در قسمت پائین رحم، به نام دهانه رحم یا سرویکس، شکل می‌گیرد. این سرطان اغلب به واسطه عفونت با ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) ایجاد می‌شود. HPV یک عامل عفونتی است. به طور عمده از طریق روابط جنسی منتقل می‌شود. با این حال، تمامی افرادی که از این ویروس آلوده می‌شوند، سرطان دهانه رحم نمی‌گیرند. علاوه بر HPV، عوامل دیگری مانند سابقه سرطان در خانواده، سابقه عفونت‌های تناسلی، سابقه سرطان سرویکس یا سرطان سایر بخش‌های تناسلی نیز می‌توانند. عوامل خطر افزایش خطر سرطان دهانه رحم باشند.

علائم سرطان دهانه رحم

بسیاری از زنان مبتلا به سرطان دهانه رحم در ابتدای بیماری متوجه نمی شوند ، زیرا معمولاً تا مراحل آخر علائم ایجاد نمی کند. هنگامی که علائم ظاهر می شوند ، به راحتی با شرایط معمول مانند قاعدگی و عفونت های دستگاه ادراری اشتباه گرفته می شود .

علائم سرطان دهانه رحم ممکن است در مراحل اولیه بی‌علامت باشد. در مراحل پیشرفته تر، ممکن است شامل علائم زیر باشد:

1. خونریزی بعد از رابطه جنسی، بعد از پاپ اسمیر یا خونریزی غیرعادی در طول دوره قاعدگی.

2. خونریزی بین دوره‌های قاعدگی.

3. درد شکم پائین یا درد هنگام رابطه جنسی.

4. ترشحات واژنی غیرعادی که ممکن است دارای بوی نامطبوع باشند.

5. اختلالات در ادرار کردن.

در صورت تجربه هر یک از این علائم یا اگر شما نگران سلامت دهانه رحم خود هستید، بهتر است با پزشک خود مشاوره کنید. تشخیص و درمان سرطان دهانه رحم توسط پزشکان متخصص در زمینه سرطان تعیین می‌شود.

علائم معمول سرطان دهانه رحم عبارتند از:

• خونریزی غیرمعمول ، مانند بین دوره ها ، بعد از رابطه جنسی یا بعد از یائسگی

• ترشحات واژن که به نظر می رسد یا بوی آنها متفاوت از حد معمول است

• در لگن احساس درد داشتن

• نیاز به دفع ادرار بیشتر

• درد در هنگام ادرار کردن

در صورت مشاهده هر یک از این علائم ، برای معاینه به متخصص زنان و زایمان مراجعه کنید.

علت

بیشتر موارد سرطان دهانه رحم ناشی از ویروس پاپیلومای انسانی جنسی (HPV) است. این همان ویروسی است که باعث زگیل تناسلی می شود.

حدود 100 نوع مختلف HPV وجود دارد. فقط انواع خاصی باعث سرطان دهانه رحم می شوند. دو نوع HPV-16 و HPV-18 که معمولاً باعث سرطان می شوند.

آلوده شدن به نوع HPV سرطانزا به این معنی نیست که به سرطان دهانه رحم مبتلا خواهید شد. سیستم ایمنی بدن شما اکثریت قریب به اتفاق عفونت های HPV را از بین می برد ، اغلب در طی دو سال.

سرطان دهانه رحم

درمان سرطان دهانه رحم

اگر زود متوجه شوید که به سرطان دهانه رحم مبتلا شده اید ،  بسیار قابل بهبودی است. چهار درمان اصلی عبارتند از:

• عمل جراحی

• پرتو درمانی

• شیمی درمانی

• درمان هدفمند

بعضی اوقات این روش های درمانی با هم ترکیب می شوند تا موثرتر باشند.

عمل جراحی

هدف از جراحی برداشتن هرچه بیشتر سرطان است. گاهی اوقات پزشک می تواند فقط ناحیه گردنی رحم را که شامل سلولهای سرطانی است بر دارد. برای نوعی از سرطان که شیوع بیشتری دارد ، ممکن است عمل شامل برداشتن دهانه رحم و سایر اندام های لگن باشد.

آزمایش سرطان دهانه رحم

پاپ اسمیر آزمایشی است که پزشکان برای تشخیص سرطان دهانه رحم استفاده می کنند. برای انجام این آزمایش ، پزشک نمونه ای از سلول ها را از سطح دهانه رحم شما جمع می کند. سپس این سلول ها به آزمایشگاه فرستاده می شوند تا از نظر تغییرات سرطانی یا سرطانی مورد آزمایش قرار گیرند.

در صورت مشاهده این تغییرات ، پزشک ممکن است کولپوسکوپی را پیشنهاد کند ، روشی برای بررسی دهانه رحم شما. در طی این آزمایش ، پزشک شما ممکن است از نمونه برداری از سلول های دهانه رحم نمونه برداری کند.

پیشگیری از سرطان دهانه رحم

یکی از ساده ترین راه ها برای جلوگیری از سرطان دهانه رحم غربالگری منظم با آزمایش پاپ اسمیر و یا آزمایش HPV است. غربالگری سلولهای پیش سرطانی را می گیرد ، بنابراین قبل از تبدیل شدن آنها به سرطان می توان آنها را درمان کرد.

آیا سرطان رحم کشنده است؟

اگر شما هم خونریزی غیر معمول دارید و تمایل به انجام تست پاپ اسمیر دارید ،میتوانید از تخصص و مهارت خانم دکتر نفیسه مویدنیا جراح و متخصص زنان و زایمان رشت در این زمینه بهره مند شوید .

جهت کسب اطلاعات بیشتر و رزرو نوبت با شماره ۰۱۳۳۲۱۳۵۹۳۳ تماس حاصل فرمائید .

مقالات مرتبط : جراحی بستن لوله های رحم ، جراحی هیسترکتومی (برداشتن رحم) ، علائم اولیه سرطان تخمدان چیست و چگونه آن را تشخیص می دهند ؟

حفظ باروری در زنان مبتلا به سرطان ، تشخیص و درمان سرطان