زگیل مقعدی _ پزشک زنان _ رشت

زگیل مقعدی چیست؟

زگیل های مقعدی زگیل های کوچکی هستند که می توانند در داخل و اطراف مقعد ایجاد شوند. این بیماری را کندیلوما آکومیناتا نیز می نامند. زگیل مقعدی نوعی زگیل تناسلی است.

در بیشتر موارد ، زگیل ها باعث ناراحتی یا درد نمی شوند. با این حال ، اگر به اندازه کافی بزرگ شوند ، ممکن است تحریک کننده باشند و ممکن است دچار خارش یا خونریزی شوند. در صورت عدم بروز علائم ، افراد مبتلا به زگیل مقعدی حتی ممکن است از ابتلا به این بیماری اطلاع نداشته باشند.

زگیل های مقعدی ممکن است فقط در یک نقطه ایجاد شوند ، یا ممکن است با گذشت زمان به قسمت های مختلف دستگاه تناسلی و مقعد گسترش پیدا کنند.

علت ایجاد زگیل مقعدی چیست؟

زگیل تناسلی ، از جمله زگیل مقعدی ، توسط ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) ایجاد می شود. HPV یک عفونت مقاربتی (STI) است. در جوانان ، HPV  ممکن است به خودی خود برطرف شود و هیچ علائم و نشانه ای ایجاد نکند. با این حال ، ویروس می تواند در بدن ماندگار شود و باعث ایجاد زگیل های تناسلی شود. برخی از انواع HPV باعث ایجاد زگیل های تناسلی می شوند و برخی دیگر ممکن است منجر به سرطان شوند ، اما نوع HPV که باعث زگیل های مقعدی و تناسلی می شود ، به طور کلی منجر به سرطان نمی شود.

HPV  به طور کلی از طریق تماس مستقیم با دهان ، مقعد ، آلت تناسلی یا واژن فرد مبتلا به HPV از یک شخص به فرد دیگر منتقل می شود. برای شیوع عفونت رابطه آمادگی لازم نیست. از طریق تماس پوست به پوست قابل انتقال است. انتقال HPV حتی در صورت مشاهده نشدن زگیل نیز ممکن است رخ دهد.

زگیل های تناسلی معمولاً از طریق رابطه جنسی مقعدی و واژن منتشر می شوند. تقریباً همه مردان و زنانی که از نظر جنسی فعال هستند ، در دوره ای از زندگی خود به HPV مبتلا می شوند.

چه کسی در معرض خطر زگیل مقعدی است؟

در صورت افزایش خطر ابتلا به انقباض و گسترش زگیل های مقعدی:

• رابطه جنسی محافظت نشده داشته باشید (از محافظت در برابر موانع مانند کاندوم یا سد دندان استفاده نمی کنید)
  •  چندین شریک جنسی داشته باشید
  • با شخص HPV رابطه جنسی یا صمیمی داشته باشید
  •  در سنین پایین رابطه جنسی برقرار کنید
  •  دارای سیستم ایمنی بدن باشید که به دلیل بیماری یا دارو به خطر بیفتد

با این حال ، حتی اگر فقط یک شریک جنسی داشته باشید می توانید به زگیل مقعدی مبتلا شوید و کاندوم ها کاملاً در برابر آنها محافظت نمی کنند.

چگونه زگیل های مقعدی تشخیص داده می شوند؟

پزشک با معاینه می تواند زگیل های مقعدی را تشخیص دهد. همچنین ممکن است یک معاینه کامل از ناحیه لگن شما انجام دهد تا به دنبال اشکال دیگر زگیل های تناسلی باشد. برای زنان ، این ممکن است شامل تست پاپ اسمیر باشد.

با بیوپسی زگیل هم می توان تشخیص داد. اگر زگیل به درمان اولیه پاسخ ندهد ، این ممکن است برای تأیید تشخیص استفاده شود.

داروهای موضعی

درمان با داروی موضعی ممکن است برای زگیل هایی که بسیار کوچک هستند و محدود به ناحیه خارجی مقعد هستند ، کافی باشد. در این حالت باید از دارو  و یا روش های دیگر که بستگی به تجویز پزشک دارد ، استفاده کرد .

بسته به شدت و محل زگیل های مقعدی ممکن است از سایر گزینه های درمانی نیز استفاده شود. این روش های درمانی عبارتند از:

(کرایو تراپی) سرما درمانی در این روش از نیتروژن مایع برای یخ زدگی زگیل استفاده می شود. پس از یخ زدگی ، زگیل ها می ریزند.

درمان های لیزری لیزر درمانی از انرژی منتقل شده از نور شدید استفاده می کند. این روش معمولاً فقط در موارد دشوار استفاده می شود.

چگونه می توان از زگیل مقعدی پیشگیری کرد؟

توصیه می کنیم که افراد در نوجوانی برای HPV واکسینه شوند تا قبل از اینکه از طریق فعالیت جنسی در معرض ویروس قرار بگیرند ، از آنها در امان باشند.

توصیه

زگیل های مقعدی می توانند ناراحت کننده و در موارد نادر دردناک باشند ، اما قابل درمان هستند. اگر فکر می کنید زگیل مقعدی دارید ، اولین قدم شما باید مراجعه به متخصص زنان و زایمان باشد. آنها می توانند شما را معاینه کنند ، تشخیص را تأیید کنند و برنامه درمانی را که ممکن است برای شما بهترین باشد توصیه کنند.

شما هم میتوانید از تخصص و مهارت خانم دکتر نفیسه مویدنیا جراح و متخصص زنان و زایمان رشت در این زمینه بهره مند شوید .

جهت کسب اطلاعات بیشتر و رزرو نوبت با شماره ۰۱۳۳۲۱۳۵۹۳۳ تماس حاصل فرمائید .

مقالات مرتبط : پاپ اسمیر ، تبخال تناسلی ، زگیل ناحیه تناسلی ,علائم , دلایل , تشخیص و درمان ، تست پاپ اسمیر غیر طبیعی ،

علایم و درمان ویروس HPV و زگیل تناسلی