دوره های دردناک قاعدگی

درد در دوران قاعدگی وعلل و درمان

درد در دوران قاعدگی، چیزی که تمامی خانم ها در طول عمرشان آن را تجربه می کنند. قاعدگی دردناک تنها محدود به گروه خاصی از بانوان محدود نمی شود. درد دوران قاعدگی می تواند آنقدر شدید باشد که فرد را از انجام فعالیت های روزمره خود بازدارد. باید بدانید که از هر 10 زن، یک نفر می تواند پریود های شدید و اذیت کننده داشته باشد. علت دوره قاعدگی دردناک همیشه مشخص نیست اما برخی از خانم ها در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به آن هستند.

  • درد پریودی چیست؟
  • علت درد در دوران قاعدگی
  • خطرات سیکل قاعدگی یا پریود های خطرناک چه زمانی اتفاق می افتند؟
  • درمان فوری درد پریود

 

درد پریودی چیست؟

هر ماه، رحم با ساختن یک لایه آندومتر خود را برای باروری آماده می کند. در صورتی که رحم بارور نشود، پس از 25 تا 30 روز، بدن با ترشح برخی از هورمون ها، به رحم فرمان فرو ریختن را می دهد و این گونه است که شما پریود می شوید. پریودی بخش مهمی از سیکل قاعدگی بانوان را نشان می دهد و همواره نشانه سلامت رحم است. با منقبض شدن رحم، میزان اکسیژن رسیده به رحم کاهش می یابد و اینجاست که شما درد پریودی شدیدی را تجربه می کنید.

باید بدانید که نشانه های خارج از سیکل قاعدگی، مثل پریود نشدن یا پریودی خارج از موعد را حتماً باید با پزشک متخصص زنان و زایمان مطرح کنید. خانم دکتر نفیسه مؤیدنیا پزشک متخصص جراحی های درمانی و بیماری های زنان می توانند به شما در حل مشکلات و بیماری هایتان کمک کنند.

 

علت درد در دوران قاعدگی:

به چه دلیلی من دوران قاعدگی دردناکی را تجربه می کنم؟ این قاعدگی دردناک می تواند دلایل بی شماری داشته باشد. داشتن سابقه پریودی دردناک در بین خانواده مادری، مثل مادر و خاله هایتان یکی از این موارد است. در صورتی که بانوان خانواده مادری تان، پریود های طولانی همراه با کمردرد یا احتمال ابتلا به کیست تخمدان را داشته باشند، شما نیز احتمال مبتلا شدن به پریودی دردناک را تجربه خواهید کرد. سیگار کشیدن برخی از بانوان نیز می تواند باعث بروز درد در دوران قاعدگی شود. دلیل بعدی به بانوان زیر 20 سال اشاره دارد. بیشتر تجربه های پریودی های دردناک دختران، مربوطه به چند سال اول پریودی شان است. معمولاً از سال شروع پریودی تا 20 سال، این درد ها خود را بیشتر نشان می دهد.

 

به نقل از ویکی پدیا :

قاعدگی دردناک، دُش‌دَشتانی یا دیسمنوره (به انگلیسی: Dysmenorrhea) به معنی احساس درد غیرمعمول در قسمت شکم هنگام قاعدگی است. معمولاً ۵۰ تا ۷۰ درصد زن‌ها هنگام قاعدگی دچار درد نواحی تحتانی شکم و رحم می‌شوند ولی اگر این درد بیش از اندازه باشد که موجب توقف فعالیت‌های روزانه فرد شود آن را دیسمنوره یا قاعدگی دردناک می‌نامند.

 

برخی اوقات بانوان بزرگسال نیز پریودی دردناک را تجربه می کنند. پریودی های دردناک می توانند ناشی از یک بیماری اساسی پزشکی باشند. از جمله این بیماری ها می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • فیبروم ها (تومورهای غیر سرطانی) در رحم
  • آندومتریوز ، که در آن سلولهای حاصل از لایه رحم در سایر قسمتهای بدن رشد می کنند
  • سندرم قبل از قاعدگی (PMS)
  • عفونتهای مقاربتی (STI)
  • بیماری التهابی لگن ، عفونت رحم ، لوله های فالوپ یا تخمدان ها که اغلب در اثر عفونت های مقاربتی ایجاد می شوند
  • تنگی دهانه رحم ، یک بیماری نادر که در آن دهانه رحم بسیار کوچک است ، جریان قاعدگی را کند می کند
  • آدنومیوز ، وضعیت نادری است که در آن آندومتر رحم به دیواره عضلانی رحم رشد می کند
  • وسایل داخل رحمی (IUDs) ساخته شده از مس با افزایش درد در دوران قاعدگی همراه است

 

خطرات سیکل قاعدگی یا پریود های خطرناک چه زمانی اتفاق می افتند؟

اگر دوره قاعدگی دردناکی را در زندگی تان تجربه می کنید، باید به یک متخصص زنان و زایمان مراجعه کنید. شاید برخی از خانم ها فکر می کنند که پریودی آن ها بیش از حد طول می کشد یا بیش از اندازه دچار خونریزی می شوند. در زیر به علائمی اشاره می کنیم که در صورت اتفاق افتادن آن باید سریعاً به پزشک متخصص مراجعه نمایید:

  • درد لگن یا واژن در هنگام قاعدگی نداشته باشید.
  • پریود دردناک شما بیشتر از 3 ماه طول بکشد.
  • گرفتگی عضلات کمر و ران همراه با اسهال و حالت تهوع
  • دفع لخته های خون بزرگ
  • رشد غیرطبیعی بافت در رحم یا خارج از رحم
  • بیماری التهابی لگن

 

درمان فوری درد پریود:

 

 

برای درمان فوری درد پریود بهترین گزینه ها ماساژ و استفاده از پد گرمایشی است. موارد زیر تا زمانی که نتوانید به پزشک یا متخصص زنان مراجعه کنید به تسکین علائم کمک می کند. پس بیایید با هم شروع کنیم:

  1. شکم خود را ماساژ دهید
  2. پد گرمایش در ناحیه لگن یا پشت خود قرار دهید
  3. ورزش بدنی منظم را فراموش نکنید.
  4. تکنیک های آرامش یا یوگا
  5. بالا بردن پاها یا خم شدن با زانوها
  6. خوردن سبزیجات سبک و مغذی
  7. حمام گرم پنج دقیقه ای
  8. مصرف ویتامین B-6 ، ویتامین B-1 ، ویتامین E ، اسیدهای چرب امگا 3 ، کلسیم و منیزیم می تواند از نفخ شما جلوگیری کند و به شما کمک کند تا پریودی بهتری را تجربه کنید.

درمان درد در دوران قاعدگی

در این مقاله از سایت خانم دکتر مؤیدنیا متخصص جراحی های زنان و زایمان در رشت، مواردی مانند «درد پریودی چیست؟»، «علت درد در دوران قاعدگی»، «خطرات سیکل قاعدگی یا پریودهای خطرناک چه زمانی اتفاق می افتند؟»، «درمان فوری درد پریود» را با هم بررسی کردیم. باید بدانید که در شرایطی که بیماری شما حاد شده است، درمان های کوتاه مدت می تواند به شما کمک کند. اما درمان اصلی تنها با مراجعه به پزشک میسر می شود. پزشک شما با معاینه و اطلاع از شرایط جسمی شما می تواند بهترین دارو را برای درمان درد در دوران قاعدگی برای شما تجویز کند. این را نیز باید بدانید که همانند بسیاری از داروهای دیگر، استفاده خودسرانه از داروهای ضد افسردگی و ضد التهابی را فراموش کنید و موضوع را با پزشک متخصص تان در میان بگذارید. اولین روشی که بسیاری از پزشکان آن را پیش می گیرند تجویز دارو خواهد بود. اگر درد شما تسکین نیافت و سایر گزینه های درمانی موفقیت آمیز نبود، درد شما می تواند ناشی از اندومتریوز یا فیبروم های رحمی باشد. برای درمان این موارد جراحی بهترین گزینه است. جراحی برای از بین بردن هرگونه کاشت اندومتریوز، فیبروم رحمی یا کیست تخمدان انجام می شود. باید بدانید که در درمان و جراحی های این گونه نیز، تبحر پزشک جراح در درمان بیماری می تواند یکی از گزینه های اصلی درمان باشد. خانم دکتر نفیسه مؤیدنیا متخصص بیماری های زنان و جراحی های درمانی می تواند به شما در درمان بیماری هایتان کمک کند.

در موارد بسیار نادر ، اگر سایر روشهای درمانی مؤثر نبوده و درد شدید باشد ، برداشتن جراحی رحم (هیسترکتومی) نیز مدنظر قرار میگیرد.

امیدواریم که در این مقاله توانسته باشیم پاسخگوی سوالات شما عزیزان باشیم. همچنین شما می توانید در بخش نظرات سوالات خود را مطرح نموده و منتظر پاسخ گویی کارشناسان ما در اسرع وقت باشید.

مطالب مرتبط
یک پاسخ
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *