علت و درمان قطعی خشکی واژن

خشکی واژن

خشکی واژن و راه های درمان آن


خشکی واژن چیست ؟

 

خشکی واژن از مواردی است که در هر سنی قابل تجربه است ، اما مخصوصاً خانمها معمولاً خشک شدن واژن را در دوران یائسگی تجربه می کنند.این علائم در هر فرد متفاوت است و ممکن است لزوماً ثابت نباشد. این علائم شامل ناراحتی در ناحیه واژن، همراه با احساس سوزش یا خارش در ناحیه تناسلی است. علاوه بر این ممکن است شما متوجه میل جنسی پایین تر از حد طبیعی ، مشکل برانگیختگی ، ناراحتی یا درد در هنگام رابطه جنسی شوید. شاید به خود بیایید و بگویید چرا من اینقدر حالت های عصبی و تنش را تجربه می کنم؟ شاید در برخی از موارد، خشکی بودن واژن برای شما طبیعی به نظر برسد. اما به هرحال شما نباید واژن تان را نادیده بگیرید.

 

  • علت خشکی واژن در حین رابطه
  • علائم خشکی واژینال
  • درمان خشکی واژینال فوری
  • درمان های خانگی

علت خشکی واژن در حین رابطه

 

شایع ترین علت واژن خشک یائسگی است. یائسگی باعث می شود تا سطح هورمون جنسی استروژن کاهش یابد. این هورمون مسئول روغن کاری واژن است. این می تواند باعث خشکی مداوم واژن ، آتروفی واژن یا واژینیت آتروفیک شود.به صورت کلی، خشکی واژینال در حین رابطه جنسی می تواند به مواردی مثل کاهش هورمون استروژن، داشتن برخی از بیماری ها، استرس و اضطراب، فعالیت و ورزش های سنگین، شستشوی واژینال، مصرف بیش از حد برخی از کرم ها و لوسیون ها در ناحیه تناسلی و نقص سیستم ایمنی بدن مربوط باشد.

 

همچنین دلایل دیگر عبارتند از:

  • تغذیه با شیر مادر ، که باعث کاهش سطح استروژن نیز می شود.
  • قرص های ضد بارداری هورمونی مانند قرص ترکیبی یا تزریق ضد بارداری
  • درمان سرطان از جمله شیمی درمانی و رادیوتراپی.
  • عدم تحریک قبل از رابطه جنسی ، که می تواند منجر به عدم روانکاری و مقاربت ناراحت کننده یا دردناک شود
  • بیماری های مزمن مانند دیابت یا سندرم شوگرن که بر روی غددهای تولید کننده مایعات بدن تأثیر می گذارد.

 

علائم خشکی واژینال

 

خشکی واژینال با چه علائمی خود را نشان می دهد؟ باید بدانید که اگر در حین برقراری رابطه جنسی دچار درد یا خونریزی می شوید و احساس می کنید که واژن شما زخم دارد، شما دچار خشکی واژن شده اید. احساس درد در حین رابطه جنسی، عفونت در مجاری ادرار، تنگ شدن واژن، خارش و سوزش در ناحیه تناسلی و حتی کم شدن میل جنسی همه از علائم خشکی واژن است. نیاز بیشتر به ادرار کردن و تکرار عفونت های دستگاه ادراری (UTI) نیز نشانه خشکی واژن است.

 

به نقل از ویکی پدیا :

واژینینت آتروفیک التهاب واژن در نتیجه نازک شدن بافت به دلیل عدم استروژن کافی است. علائم ممکن است شامل درد همراه با خارش یا خشکی واژن و تمایل به ادرار یا سوزش با ادرار باشد.

 

درمان فوری خشکی واژن

 

متخصص زنان می تواند بعد از بررسی واژن و در نظر گرفتن شرح حال بیمار، بهترین و سریع ترین درمان را برای خشکی واژینال به شما ارائه دهد. در بیشتر موارد پزشکان، پماد های موضعی و استفاده از دارو را برای درمان این بیماری تجویز می کنند. درمان اصلی خشکی واژن با روان کننده ها یا مرطوب کننده های واژن ، استروژن واژینال است که به صورت قرص ، کرم یا حلقه هایی که داخل واژن وارد می شوند وجود دارد. روان کننده ها و مرطوب کننده ها تأثیرات فوری دارند و می توانند در کوتاه مدت از آن استفاده شوند ، در حالی که دارو ها برای تولید اثر طولانی تر است. بنابراین مرطوب کننده های واژینال سریع ترین و فوری ترین درمان برای واژن خشک را برای شما فراهم می آورد.

برای زنانی که یائسگی را تجربه می کنند ، جایگزینی با هورمون درمانی (HRT) به عنوان یک نسخه درمانی به صورت قرص ، پچ یا پیوند در دسترس است. HRT معمولاً در مواردی که علائم یائسگی دیگری نیز وجود دارد توصیه می شود ، زیرا تأثیر گسترده ای روی بدن دارد.

 

درمان های خانگی خشکی واژن

 

درمان های خانگی برای واژن خشک را می توان به مواردی مثل: داشتن رابطه جنسی منظم، مصرف مواد غذایی حاوی فیتواستروژن، اجتناب از حمام آب گرم طولانی، مصرف زیاد مایعات و نوشیدنی ها، عدم رفتن به استخر به دلیل کلر بالا، مصرف امگا3 و سویا و ماهی و همچنین ورزش منظم معطوف کرد.

 

نتیجه گیری

در این مقاله از سایت خانم دکتر مؤیدنیا پزشک متخصص بیماری های زنان و زایمان در رشت به بررسی مواردی از قبیل «علت خشکی واژن در حین رابطه»، «علائم خشکی واژینال»، «درمان خشکی واژینال فوری»، «درمان های خانگی» پرداختیم. باید بدانید که درمان واژن خشک به نیازها و علائم فردی شما بستگی دارد. بدن و نیاز های هرفرد با فرد دیگر متفاوت است. بنابراین شما هرگز نمی توانید نسخه درمان خود را برای سایر بیماران نیز تجویز کنید. تنها کسی که می تواند درمان اصلی بیمار را تشخیص دهد پزشک است. متخصص زنان و زایمان به شما در یافتن بهترین روش برای مراقبت و درمان بیماری های تناسلی تان کمک می کند. خانم دکتر نفیسه مؤیدنیا متخصص بیماری های زنان و جراحی های درمانی می تواند به روند درمانی شما کمک شایانی کنند. برخی از درمان های خانگی برای این بیماری کمک می گیرند. اما بهترین روش مراجعه به یک پزشک زنان است.

به این مقاله چند ستاره می دهید؟
بدون دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *