حاملگی پرخطر

حاملگی پرخطر چیست و چه افرادی در معرض آن هستند؟

حاملگی پرخطر چیست؟

حاملگی پرخطر شرایطی که خانم را از شرایط عادی بارداری خارج می کند و خطراتی را برای خانم ایجاد می کند که این خطرات می تواند برای مادر یا جنین اتفاق بیفتد.
هایفوتراپی

علت حاملگی پرخطر چیست؟

 

عواملی که باعث بروز حاملگی پرخطر می شود به دو دسته تقسیم می شود؛ برخی عوامل به مادر مرتبط می شود و برخی عوامل به شرایط جنین مربوط می شود. مثلا در بارداری که رشد جنین خوب نیست جزو حاملگی های پرخطر به واسطه جنین پرخطر محسوب می شود. زمانی که جفت سرراهی است یعنی در دهانه رحم قرار گرفته است.

حاملگی-پرخطر

این جفت را به دلیل اینکه باعث بروز خونریزی می شود را جزو حاملگی پرخطر با عامل جنین محسوب می شود. اما در شرایطی که مادر به دلیل سابقه برخی مشکلات و بیماری هایی از جمله دیابت، زایمان زودرس و سقط مکرر دچار بارداری پرخطر می شود. این عوامل مربوط به مادر می باشد.

چه افرادی در معرض حاملگی پرخطر هستند؟

 

تمامی خانم ها سه ماه قبل از باردار شدن به پزشک متخصص زنان خود مراجعه کنند. باید بررسی های کلی توسط پزشک انجام شود و اگر مشکلی نبود باردار شوند. در واقع بسیاری از خانم ها بعد از بارداری به پزشک متخصص خود مراجعه می کنند. این مورد نیز مشکلی ندارد و با مراقبت هایی که از دکتر زنان خود دریافت می کنند، می توانند بارداری خوبی داشته باشند. اما گروهی از خانم ها در گروه حاملگی های پرخطر قرار می گیرند:

  • خانم هایی که نازایی داشته اند و توسط روش های کمک باروری، باردار شده اند. بخصوص اگر داروهای محرک تخمک گذاری استفاده کرده باشند و از درمان های IUI و IVF استفاده کرده باشند. این افراد بیشتر در معرض حاملگی پرخطر قرار دارند و ممکن است فواصل بارداری تحت نظر پزشک متخصص خود کوتاه باشد.
  • افرادی که در سن بالای 35 سال اولین بار، باردار می شوند. زیرا بسیاری از عوارض بارداری مانند دیابت بارداری و فشا خون در این افراد بیشتر دیده می شود. آزمایش های غربالگری در این افراد باید با کنترل و حساسیت بیشتری انجام شود.
  • خانم هایی که اولین بارداری را در سن پایین تر از سن 18 سالگی دارند.
  • افرادی که در بارداری های قبلی مشکلاتی از قبیل سقط جنین، سقط مکرر در کمتر از سه ماهه اول بارداری، زایمان زودرس، تولد نوزاد نارسو.. داشته باشند.
  • افرادی که سابقه دیابت دارند یا در افراد خانواده این بیماری را دارند یا در بارداری قبلی دیابت بارداری داشتند. این افراد در هنگام مراجعه به پزشک حتما باید مشکل خود را بیان کنند.
  • خانم هایی که در بارداری قبلی مشکلات جنینی و آنومالی یا سابقه تولد فرزند سندروم داون داشتند.
  • خانم هایی که ازدواج فامیلی نزدیک یا دور داشتند. این افراد بهتر است قبل از بارداری مشاوره بارداری و حتی مشاوره ژنتیک داشته باشند. تا بررسی کروموزومی انجام بشود.
  • خانم هایی که چندقلو باردار هستند. این خانم ها باید مراقبت ها و کنترل های دقیق در فواصل منظم داشته باشند. چون در این افراد عوارض بیشتر از افراد عادی است.
  • خانم هایی که بسیار چاق یا بسیار لاغر هستند.
  • خانم هایی که قبل از بارداری وزنی کمتر از 45 کیلو می باشد، بیشتر از افرادی با وزن نرمال احتمال تولد نوزادی با وزن پایین دارند. در مشاوره قبل بارداری حتما باید وزن خود را به 50-55 کیلو برسانند.
  • افرادی که قبل از بارداری وزن بالایی دارند و BMI بالاتر از 25 دارند، این افراد با رژیم غذایی مناسب وزن خود را کاهش دهند. زیرا احتمال زایمان زودرس ، سقط و دیابت بارداری در این افراد بالاست.
  • افرادی که سابقه فشار خون بالا در بارداری دارند، جزو گروههای خطر محسوب می شوند. و در بارداری کنترل دقیق تری انجام دهند.
  • در صورت ابتلا به هر بیماری مانند آسم، صرع، دیابت و استفاده از داروی خاص حتما پزشک خود را در جریان بگذارید. حتی افرادی که داروهایی برای درمان اختلال های روانی استفاده می کنند باید به پزشک خود اطلاع دهند.
دکتر نفیسه موید نیا متخصص زنان در رشت  ،بورد تخصصی جراحی های زیبایی زنان ، زایمان و نازایی از بهترین روش های جدید تخصصی ، ابداعی و ترکیبی جهان برای درمان بیماری های زنان و زایمان استفاده می کند. برای مشاوره و نوبت با شماره های ۰۹۹۱۰۵۳۵۸۶۹ و ۰۱۳۳۲۱۳۵۹۳۳ تماس بگیرید.برای ارتباط با دکتر به پیج اینستاگرام  مراجعه کنید.
مراقبت-های-حاملگی-پرخطر

در حاملگی پرخطر چه کنیم؟

 

اگر شما جزو آن دسته افرادی هستید که حاملگی پرخطر تشخیص داده شده است، نیاز به مراقب ها و بررسی های منظم با فواصل کوتاه دارید. پزشک متخصص زنان در برخی موارد نیاز به مشورت و راهنمایی سایر پزشکان دارد.


پیشگیری از حاملگی پرخطر


  • توصیه دکتر نفیسه مویدنیا متخصص زنان رشت اینست که مشاوره قبل از بارداری داشته باشند. در صورتی که فرد در وضعیت مناسبی نیست، توصیه ها و مراقبت های لازم باید انجام شود.
  • توجه داشته باشید در صورت مصرف داروی خاص، خودسرانه داروی خود را قطع نکنید. این کار بسیار خطرناک است. مثلا فردی که مبتلا به صرع است و داروهای خود را قطع کند و اقدام به بارداری کند، احتمال تشنج بارداری بسیار وجود دارد و قبل از بارداری حتما باید پزشک خود را در جریان بگذارند.

سخن آخر

درست است که نام حاملگی پرخطر نگران کننده است اما جای نگرانی نیست. تنها باید توجه و مراقبت بیشتری نسبت به این افراد باید داشت. با این مراقبت ها از عوارض و مشکلاتی که ممکن است افراد را تهدید کند، پیشگیری می شود. با مشاوره صحیح پیش از بارداری و ویزیت هایی با فاصله کوتاه مدت می توانید بارداری سالم داشته باشید.

مطالب مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *