توده های سینه

توده های سینه

توده های سینه چه حسی دارند؟ برآمدگی و وجود توده در سینه بسیار شایع است که 90٪ آنها غیر سرطانی هستند. انواع مختلفی از توده های خوش خیم (غیر سرطانی) پستان وجود دارد که می توانند علل مختلفی داشته باشند. انواع توده های غیر سرطانی پستان شامل فیبرونونوما ، کیست و آبسه است. با وجود این واقعیت که آنها رایج هستند و اغلب بی ضرر هستند ، همیشه اگر تغییرات غیرمعمول یا توده مشاهده می کنید ، به پزشک مراجعه کنید. البته نگران نباشید چون آنها همیشه نیاز به درمان ندارند.

برای درک تغییرات عادی که در هنگام قاعدگی در مورد سینه شما اتفاق می افتد ، و از وجود هرگونه برآمدگی یا تغییر غیرمعمول آگاه باشید ، مهم است که با بررسی منظم خود ، آگاهی را توسعه دهید. اگر بالای 50 سال سن دارید ، غربالگری منظم سرطان پستان هر سه سال (معمولاً با ماموگرافی) توصیه می شود. اگر متوجه شدید توده غیرمعمول پستان دارید باید به پزشک به جهت تشخیص علت مراجعه کنید. دکتر نفیسه مؤیدنیا، پزشک متخصص جراحی های درمانی و بیماری های زنان می توانند به شما در تشخیص و درمان تومور های سینه کمک کنند. در این مقاله موارد زیر را با هم بررسی می کنیم:

 

  • علائم سرطان سینه و وجود توده های بدخیم چیست؟
  • بررسی توده های سینه در خانم ها
  • علت ایجاد توده در سینه
  • درمان توده خوش خیم
  • توده سینه چیست و در مواجهه با توده سینه چه کنیم؟
  • فرق کیست و تومور سینه؟
  • علت برآمدگی قفسه سینه؟ آیا طبیعی است که برآمدگی سینه داشته باشیم؟
  • توده های سینه و شانس درمان سرطان سینه

 

علائم سرطان سینه و وجود توده های بدخیم چیست؟

توده های بدخیم سرطانی نشانه هایی دارند که باید به آن ها دقت کنید. مواردی که باید مورد توجه قرار گیرند شامل موارد زیر است:

  • بافت ضخیم در بخشی از پستان
  • تغییر در اندازه یا شکل پستان
  • تغییر در ظاهر نوک سینه (مثلاً فرو رفتگی یا افتادگی)
  • ترشح نوک پستان ، با خون یا بدون خون
  • تغییرات پوست سینه های شما (که بعضاً به دلیل ظاهر پوست «پوست پرتقال» خوانده می شود)
  • بثورات پستان – روی یا اطراف نوک پستان
  • درد مداوم در پستان یا زیر بغل
  • توده یا تورم در زیر بغل

بررسی توده های سینه در خانم ها:

این را نیز باید بدانید که هر توده ای که در سینه پیدا شد، دلیل بر وجود توده ی سرطانی در بدن شما نیست. انواع مختلفی از توده های خوش خیم تاکنون شناسای شده اند. از آن جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1-توده های خوش خیم پستان:

توده های خوش خیم پستان، شایع ترین توده ها هستند. در واقع توده های سرطانی بسیار نادر و کم هستند. توده های خوش خیم به انواع فیبروکیستیک ها، فیبروآدنوم ها تقسیم بندی می شوند. این توده ها بر اثر تغییرات طبیعی، افزایش سن، کاهش غدد شیری در سینه اتفاق می افتند. همچنین دسته دیگری از این توده های خوش خیم می توانند بر اثر عفونت و التهابات سینه به وجود بیایند که جای هیچ نگرانی ای در مورد آن ها نیست.

 

به نقل از ویکی پدیا:

خوش‌خیم (به انگلیسی: Benign) یا تومور خوش‌خیم، به نئوپلازی گفته می‌شود که ویژگی بدخیمی از جمله متاستاز را نداشته باشد. از نمونه‌های شناخته شده تومورهای خوش‌خیم می‌توان به انواع خال معمولی (ملانوسیتیک) و فیبروید رحم اشاره نمود. اصطلاح خوش‌خیم دلالت بر یک بیماری خفیف و غیر پیشرونده دارد.

2-توده های بینابینی پستان:

توده های بینابینی پستان، توده هایی هستند که به خودی خود سرطانی نیستند. اما قابلیت تبدیل شدن به سلول های سرطانی را دارند. توده های بینابینی قابلیت تکثیر بالایی دارند. می دانید چه موقع یک قسمت از بدن دارای سلول سرطانی می شود؟ در زمانی که همان قسمت از بدن، بیش از اندازه سلول برای بدن تولید می کند و این باعث جمع شدن یک توده در بدن شده که به آن سلول های سرطانی می گویند. توده های بینابینی هم اگر در قضیه تقسیم سلولی و رشد و تکثیر، از روال عادی خود خارج شوند، می توانند تبدیل به سلول های سرطانی شوند و رفته رفته در بدن توده ایجاد نمایند. این توده ها می توانند با جراحی هایی ساده برداشته و برطرف شوند. اما نباید به آن ها بی توجهی کرد.

3-علائم توده های بدخیم پستان:

با توجه به تعاریف بالا، توده های بدخیم پستان، توده هایی هستند که امکان رشد و گسترش فزاینده ای را در بدن دارند. اما این مسئله نباید موجب نگرانی شما شود. چون با پیشرفت روز افزون علم، هر روزه راه های تازه ای برای درمان این بیماری کشف می شود. به شرط آن که به موقع تشخیص داده شود. بیماری توده های بدخیم پستان، بیش از آن چه به درمان وابسته باشد به زمان تشخیص بیماری وابسته است. هرچه زودتر بیماری تشخیص داده شود، سریع تر و راحت تر می توان آن را درمان کرد. در صورتی که هریک از علائم غیرعادی را در بدن خود مشاهده کردید، باید هرچه سریع تر به یک پزشک جراحی های درمانی و یا جراح سینه مراجعه کنید. پزشک مربوطه معاینات لازم را برای توده های سینه شما انجام می دهد و نتیجه برای شما تشریح خواهد کرد.

 

 

علت ایجاد توده در سینه:

توده های پستان می تواند در اثر موارد مختلفی ایجاد شود و بیشتر آنها به دلیل تغییرات هورمونی است که در طول چرخه قاعدگی ماهانه شما اتفاق می افتد.

بافت طبیعی پستان در واقع دارای بافت شلی است ، به خصوص زیر بغل. بعضی اوقات تغییرات در بافت پستان به دلیل تجمع مایع در بافت ها ،و همچنین به میزان بالاتر استروژن است که باعث بزرگ شدن مجاری سینه یا سطح بالاتر پروژسترون می شود که باعث تورم غدد می شود.

کیست پستان کیسه ای پر از مایع است که وقتی بافت همبند پستان خیلی سریع رشد می کند به وجود می آید. همچنین تصور می شود که کیست ها در اثر تغییرات هورمونی ایجاد می شوند. آنها اغلب به خودی خود ناپدید می شوند ، و اگر بسیار بزرگ یا دردناک باشند ، می توان آنها را تخلیه کرد.

 

درمان توده خوش خیم:

ما می دانیم که یافتن یک توده سینه بسیار ناراحت کننده است ، به همین دلیل ما برای معاینه یک پزشک باتجربه را پیشنهاد می کنیم و در صورت لزوم مراجعه بیشتر به سونوگرافی توصیه میشود. بیشتر توده های سینه خوش خیم هستند ، اما تا زمانی که این موضوع را تأیید نکنند ، طبیعی است که احساس اضطراب کنید.

 

توده سینه چیست و در مواجهه با توده سینه چه کنیم؟

اولین نکته اینکه وحشت زده نشوید. از بین ده برآمدگی پستان هشت مورد خوش خیم است و تغییرات پستان در هفته منتهی به پریود شما شایع است. برای اطمینان از اینکه شرایط خوب است با پزشک ملاقات کنید.

 

فرق کیست و تومور سینه؟

کیست پستان کیسه ای پر از مایع است که وقتی بافت همبند پستان خیلی سریع رشد می کند به وجود می آید آنها بسیار رایج هستند و تصور می شود که ناشی از تغییرات هورمونی هستند. آنها اغلب به خودی خود ناپدید می شوند ، و اگر بسیار بزرگ یا دردناک باشند ، می توان آنها را تخلیه کرد.

 

علت برآمدگی قفسه سینه؟ آیا طبیعی است که برآمدگی سینه داشته باشیم؟

بله ، داشتن سینه های با بافتی پر گره بسیار شایع است.راه حل این است که خود را مرتباً معاینه کنید ، تا با الگوهاو تغییرات خود آشنا شوید و بتوانید چیزهای غیر معمول را تشخیص دهید

 

 

توده های سینه و شانس درمان سرطان سینه

در این مقاله از سایت خانم دکتر مؤیدنیا پزشک متخصص زنان و زایمان و جراحی های درمانی در رشت با مواردی مثل «علائم سرطان سینه و وجود توده های بدخیم چیست؟»، «بررسی توده های سینه در خانم ها»، «علت ایجاد توده در سینه»، «درمان توده خوش خیم»، «توده سینه چیست و در مواجهه با توده سینه چه کنیم؟»، «فرق کیست و تومور سینه؟»، «علت برآمدگی قفسه سینه؟ آیا طبیعی است که برآمدگی سینه داشته باشیم؟» آشنا شدیم. باید بدانید که غربالگری یکی از موارد مهمی است که می توان به کمک آن سرطان سینه و توده های سینه را در مراحل اولیه تشخیص داد. پزشکان و متخصصان زنان، معاینات سینه و غربالگری را هر سه ماه یکبار، برای هر بانو لازم و ضروری می دانند. دکتر نفیسه مؤیدنیا پزشک متخصص جراحی های درمانی و بیماری های زنان می تواند به شما در تشخیص و درمان توده های سینه شما کمک کند.

 

مطالب مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *