قرص اورژانسی

تعداد و نحوه مصرف و مدت زمان تاثیر انواع قرص اورژانسی

قرص اورژانسی راهی برای جلوگیری از بارداری پس از رابطه جنسی محافظت نشده است. مصرف این قرص با تأخیر در افزایش هورمونی که باعث شروع تخمک گذاری می شود، مانع بارداری می گردد. در واقع با تأخیر یا توقف رهاسازی تخمک، اسپرم نمی تواند به تخمک برسد و حاملگی رخ نمی دهد.

 

نحوه مصرف انواع قرص اورژانسی

 

مصرف قرص های ضد بارداری، برای حداکثر اثربخشی باید در اسرع وقت پس از رابطه جنسی محافظت نشده و در عرض 120 ساعت شروع شود. در هر زمان از چرخه قاعدگی می توانید قرص های ضد بارداری را مصرف کنید. در ادامه با نحوه مصرف انواع قرص ضد بارداری آشنا شوید.

قرص لوونورژسترل دوز 1.5 میلی گرم

 

نحوه مصرف: 1 عدد، یک جا و در اولین فرصت. این قرص ضدبارداری باید حداکثر ظرف 72 ساعت بعد از داشتن رابطه جنسی محافظت نشده، مصرف گردد.

 

قرص لوونورژسترل دوز 0.75 میلی گرم

 

نحوه مصرف: 2 عدد، یک جا و در اولین فرصت. 12 ساعت بعد 1 عدد دیگر نیز مصرف نمائید.

 

قرص اورژانسی HD

 

نحوه مصرف: 2 عدد در اولین فرصت و 2 عدد 12 ساعت بعد.

 

قرص LD

 

نحوه مصرف: 4 عدد در اولین فرصت و 4 عدد 12 ساعت بعد.

 

قرص تری فازیک

 

نحوه مصرف: 4 عدد قرص سفید در اولین فرصت و 4 عدد قرص سفید 12 ساعت بعد.

 

قرص اورژانسی

بدترین عوارض قرص اورژانسی

 

قرص های ضد بارداری گزینه ای مناسب برای جلوگیری از بارداری پس از رابطه جنسی محافظت نشده هستند. اما به اندازه سایر روش های پیشگیری از بارداری موثر نبوده و برای استفاده معمول توصیه نمی شوند. همچنین، این قرص ها هیچ محافظتی در برابر عفونت های مقاربتی ندارند و عوارض قرص های ضد بارداری قابل اغماض نیست. بنابراین برای همه مناسب نیستند. در صورت داشتن موارد زیر از مصرف این قرص ها خودداری کنید:

  • به هر یک از اجزای قرص حساسیت دارید.
  • داروهای خاصی مصرف می کنید که می تواند اثر قرص را کاهش دهد، مانند باربیتورات ها.
  • اگر اضافه وزن دارید یا چاق هستید. نشانه هایی وجود دارد که نشان می دهد این قرص برای زنانی که اضافه وزن ندارند در جلوگیری از بارداری موثر نخواهد بود.
  • قبل از استفاده از قرص های ضد بارداری مطمئن شوید که باردار نیستید. اثرات این داروها بر روی نوزاد در حال رشد ناشناخته است. همچنین اگر به نوزاد خود شیر می دهید، استفاده از این داروها توصیه نمی شود.

عوارض جانبی قرص های اورژانسی، که معمولاً فقط چند روز طول می کشد، ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • تهوع یا استفراغ
  • سرگیجه
  • خستگی
  • سردرد
  • حساس شدن سینه
  • خونریزی بین دوره های قائدگی یا خونریزی شدید قاعدگی
  • درد یا گرفتگی عضلات زیر شکم

استفاده از قرص های ضد بار داری ممکن است پریود شما را تا یک هفته به تاخیر بیاندازد. اگر ظرف سه تا چهار هفته پس از مصرف قرص پریود نشدید، آزمایش بارداری انجام دهید.

به طور معمول، نیازی نیست که بعد از استفاده از قرص اورژانسی با پزشک متخصص زنان تماس بگیرید. با این حال، اگر خونریزی یا لکه بینی دارید که بیش از یک هفته طول کشیده یا سه تا پنج هفته پس از مصرف قرص دچار درد شدید در ناحیه شکم شدید، با او تماس بگیرید. این موارد می تواند نشان دهنده سقط جنین یا تخمک بارور شده در خارج از رحم (حاملگی خارج رحمی) باشد.

 

 

 

 

مطالب مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *