اصطلاحات سونوگرافی شکم و لگن

اصطلاحات سونوگرافی شکم و لگن

اصطلاحات سونوگرافی شکم و لگن: سونوگرافی نه تنها راهی برای تشخیص رشد جنین، بلکه راهی برای تشخیص بیماری های متنوع شکمی است. پزشک معالج با نوشتن سونوگرافی می خواهد از علت دقیق بیماری و میزان پیشرفت آن اطلاع پیدا کنم. برای انجام سونوگرافی، پس از دراز کشیدن بیمار روی تخت، پزشک مربوطه، ژل مخصوصی را در ناحیه ای که می خواهد در آن قسمت سونوگرافی انجام دهد می ریزد. دستگاه سونوگرافی، داخل بدن بیمار را نشان خواهد داد. در ادامه مقاله آموزش اصطلاحات سونوگرافی ما این اصطلاحات را به بخش های زیر تقسیم نموده ایم:

  • اصطلاحات سونوگرافی شکم و لگن
  • ترجمه سونوگرافی بارداری
  • اصطلاحات شکم و لگن در بارداری
  • بهترین زمان انجام سونوگرافی شکم و لگن
  • آیا در سونوگرافی شکم و لگن بارداری مشخص می شود؟

اصطلاحات سونوگرافی شکم و لگن:

 

   
PID نشان دهنده میزان اختلالات التهابی لگن است. این علامت قسمت فوقانی رحم و مشکلات آن را نشان می دهد. قسمت بالای رحم شامل لوله های فالوپ و تخمدان ها هستند.
UTI عفونت بخش ادراری ناشی از برخی باکتری ها را نشان می دهد. البته عفونت ادراری می تواند از مثانه یا کلیه باشد.

 

 

ترجمه سونوگرافی بارداری:

سونوگرافی شکم و لگن در بارداری تجویزی بسیار شایع است. چون پزشک همواره می خواهد از سلامت جنین در رحم و وضعیت قرار گیری آن اطلاع داشته باشد. برای خواندن جواب آزمایش سونوگرافی به اطلاعات مختلفی نیاز خواهید داشت. بنابراین برای ترجمه سونوگرافی شکم و لگن به جدول زیر نگاه کنید:

 

   
BPD قطر بین دو استخوان گیجگاهی جمجمه جنین
HC محیط دور سر جنین
Ac محیط دور شکم جنین
FL طول استخوان ران جنین
CRL قد نشسته جنین
NT اندازه چین پشت سر جنین که برای تست های غربالگری بسیار با اهمیت است
NB اندازه گیری طول استخوان بینی که در موارد سندرم داون، احتمال عدم دیده شدن استخوان بینی وجود دارد.

 

 

اصطلاحات اختلال شکم و لگن :

برخی از بانوان در دوران بارداری خود، دچار اختلالات لگن و درد در این ناحیه می شوند.

 

   
SPD درد کمربند لگن ناشی از بارداری یا اختلال سمفیزپوبیس
PGP مجموعه ای از علائم ناراحت کننده که در اثر سفتی مفاصل لگن شما به وجود می آید یا لگن دچار گرفتگی می شود.

 

همه این اندازه گیری ها با معاینه دقیق سونوگرافی توسط دستگاه های پیشرفته، قابل اندازه گیری است.

بهترین زمان انجام سونوگرافی شکم و لگن:

در سونوگرافی شکم و لگن، ناشتا بودن مهمترین نکته برای انجام آزمایش است. اما این ناشتا بودن به این معنا نیست که بیمار آب هم ننوشد. بیمار می تواند قبل از انجام آزمایش به قدری آب بنوشد که مثانه اش پر باشد. پر بودن مثانه می تواند به وضوح تصویر آزمایش کمک کند. بهترین زمان برای انجام سونوگرافی شکم و لگن، زمانی است که شما 12 ساعت ناشتا باشید. به همین دلیل پزشکان برای انجام این آزمایش صبح را مناسب تر می دانند.

 

آیا در سونوگرافی شکم و لگن، بارداری مشخص می شود؟

در صورتی که در سونوگرافی شکم و لگن، مثانه پر باشد، رحم قابل دیدن است. در سونوگرافی، قسمت هایی که پر از گاز است قابل دیدن نیست. اما اگر همین قسمت ها از آب پر باشد، قسمت های زیرین آن نیز قابل دیدن است. مثلاً در سونوگرافی مردان، اگر مثانه پر باشد، پروستات قابل دیدن خواهد بود.

 

 

نتیجه گیری:

در این مقاله از سایت خانم دکتر مؤیدنیا فوق تخصص زنان و زایمان در رشت با این اصطلاحات آشنا شدید:« اصطلاحات سونوگرافی شکم و لگن»،«اصطلاحات سونوگرافی در بارداری»،«اصطلاحات شکم و لگن در بارداری»،«بهترین زمان انجام سونوگرافی شکم و لگن»،«آیا در سونوگرافی شکم و لگن بارداری مشخص می شود؟»

باید بدانید که نتیجه سونوگرافی رحم و تخمدان تا حدودی با توجه به اصطلاحات و معانی آن ها قابل فهم است. اما توجه داشته باشید که تفسیر نهایی آزمایش باید توسط پزشک انجام گیرد. پزشک است که از بیماری شما و بدن شما آگاه است و می توانید قطعیت نتیجه را به شما اعلام کند.

به این مقاله چند ستاره می دهید؟
بدون دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *