فیبروم و کیست در زنان چاق

آیا  فیبروم و کیست در زنان چاق بیشتر است؟

فیبروم و کیست در میان زنان در سنین باروری بسیار شایع است و بیشتر خوش خیم هستند. فیبروم ها در بیشتر موارد قرار نیست به سلول های سرطانی تبدیل شوند. اما احتمال یک به ده هزارم آن ها احتمال ابتلا شدن به سلول های سرطانی را در خود دارند. بنابراین لزوم ارتباط با پزشک متخصص زنان را در این باره جدی بگیرید.

به نقل از ویکی پدیا :

فیبروم رحم (به انگلیسی: Uterine fibroids) رشد بیش از اندازهٔ بافت رحم در زنان در سن بچه داری است. فیبروم رحم یا تومورخوش خیم عضلهٔ صاف رحم، شایع‌ترین تومور لگنی در زنان است که تقریباً در پنجاه درصد زنان و معمولاً در سنین باروری بین ۲۵ تا ۴۰ سالگی دیده می‌شود. این بیماری می‌تواند باعث نازایی شود. خطر دچار شدن به این بیماری در زنانی که نسبت به قدشان، افزایش وزن دارند، بالا و در زنانی که بچه دار شده‌اند، پایین است. علاوه بر چاقی، مصرف زیاد گوشت قرمز از عوامل مستعد کننده ابتلا به فیبروم در زنان است. بعد از یائسگی معمولا فیبروم‌ها کوچکتر می‌شوند.

خانم دکتر مؤیدنیا متخصص جراحی های درمانی و بیماری های زنان می توانند به شما در درمان بیماری های فیبروم رحم و کیست تخمدان کمک کنند. در ادامه این مقاله از سایت خانم دکتر مؤیدنیا موارد زیر را با هم بررسی خواهیم کرد:

  • تفاوت فیبروم و کیست در چیست؟
  • خونریزی های شدید و دردناک در بانوان نشانه چیست؟
  • تأثیر کیست ها بر روی باروری
  • فیبروم رحم چگونه از بین می رود؟

 

تفاوت فیبروم و کیست در چیست؟

. با وجود رژیم دقیق و ورزش ، “چربی شکم” را به سادگی نمیتوان از بین برد و بسیاری از بیماران فقط پس از اسکن و سونوگرافی متوجه می شوند که فیبروم یا کیست دارند.

اگر بپرسید تفاوت بین فیبروم و کیست چیست؟ به طور کلی ، فیبروم از بافت متراکم تشکیل شده و فقط در رحم به وجود میاید ، در حالی که کیست ها روی تخمدان ها تشکیل می شوند و پر از مایع هستند.

 

علت ایجاد فیبروم و کیست در زنان مشخص نیست ، اما نظریه های متعددی در مورد نحوه تشکیل فیبروم ها وجود دارند. به نظر می رسد فیبروم ها تحت تأثیر استروژن و پروژسترون رشد می کنند. در بارداری ، سطح استروژن و پروژسترون بیشتر است و ممکن است فیبروم بیشتر رشد کرده و بزرگتر شوند.

 

زنانی که ازنظر سابقه خانوادگی، مادر یا خواهرشان مبتلا به فیبروم هستند ممکن است در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به کیست و فیبروم باشند. سایر عوامل خطر وجود فیبروم و کیست در زنان شامل وزن بدن، نژاد و سن بالای 30سال میباشد. بیشتر کیست های تخمدان از تخمک گذاری ناشی می شوند و به عنوان کیست های عملکردی یا فیزیولوژیک شناخته می شوند. در طی چرخه قاعدگی، یک سری هورمون ها، فولیکول ها یا تخمک های موجود در هر تخمدان را برای رشد و تولید استروژن تحریک می کنند. در نهایت یک فولیکول غالب ترین یا بزرگترین خواهد شد. در طی تخمک گذاری ، این فولیکول پاره می شود تا تخمک آزاد شود. اگر این فولیکول باقی بماند، می تواند از مایع یا خون پر شده و کیست ایجاد کند. این کیست های عملکردی معمولاً پس از یک یا دو چرخه قاعدگی به خودی خود برطرف می شوند.

 

کیست و فیبروم در زنان چاق

 

انواع دیگر کیست تخمدان شامل تومورها است. این تومورهای تخمدان می توانند خوش خیم یا بدخیم باشند. نمونه های خوش خیم شامل کیست شکلاتی و کیست درموئید است. تومورهای بدخیم شامل سرطان های اپیتلیال تخمدان یا تومورهای سلول های زایا هستند.

 

فیبروم ها می توانند طیف وسیعی از علائم از جمله پریودهای سنگین وحجیم  یا دردناک ، درد لگن یا کمر ، علائم ادراری یا روده ای را ایجاد کنند. فیبروم هایی که بر پوشش رحم تأثیر می گذارند نیز می توانند باعث نازایی یا سقط جنین شوند. اگر زنی هر یک از این علائم را داشته باشد ، ممکن است نیاز به درمان داشته باشد. اگر فیبروم سریع رشد کند یا بزرگ باشد ، ممکن است به درمان سریع احتیاج داشته باشد.

 

با این حال ، در برخی موارد ، وجود فیبروم و کیست در زنان ممکن است هیچ علائمی نداشته باشند. این موارد معمولاً فقط در مواردی یافت می شود که خانمی سونوگرافی ، سی تی اسکن یا ام آر آی انجام دهد که اگرکوچک باشند و درد شکم یا خونریزی شدید وجود نداشته باشد ، می توان فیبروم یا کیست را در فواصل منظم توسط یک متخصص زنان مشاهده و پیگیری کرد .

 

خونریزی های شدید و دردناک در بانوان نشانه چیست؟

اگر فیبروم درمان نشود ، علائم می توانند ادامه داشته باشند. اگر زنی پریود شدیدی داشته باشد ، می تواند منجر به کم خونی شود. خبر خوب این است که فیبروم و کیست در زنان کمتر از یک درصد احتمال خطر سرطان دارند. زنان مبتلا به کیست تخمدان می توانند درد شکم یا دوره های دردناکی داشته باشند. درد شکم همچنین ممکن است در هنگام پیچ خوردگی ، پارگی یا خونریزی در کیست اتفاق بیفتد. این علائم جراحی کیست را ضروری می کند.

 

کیست های عملکردی یا فیزیولوژیکی تخمدان که بزرگ نیستند و هیچ علائمی ایجاد نمی کنند، می توانند برای مدتی با دارو کنترل شوند تا از برطرف شدن آنها اطمینان حاصل شود.

 

کیست های غیر عملکردی که کوچک یا فاقد هرگونه علائم هستند نیز قابل پیگیری است. با این حال اگر رشد کنند یا بعداً علائم ایجاد کنند ، احتمالاً نیاز به درمان دارند. برداشتن یا بیوپسی کیست می تواند امکان بررسی پاتولوژیک کیست را فراهم کند تا بدخیمی را از بین ببرد.

 

کیست و فیبروم در زنان چاق

 

تأثیر کیست ها بر روی باروری:

اگر کیست و فیبروم ها درمان نشوند و فیبروم بزرگ باشد یا در مکانهای خاصی از رحم باشد ، می تواند بر احتمال موفقیت در بارداری تأثیر بگذارد. علاوه بر این ، برخی از کیست های تخمدان بسته به نوع آن می توانند با ناباروری همراه باشند. همچنین کیست های اندومتریوتیک نیز ممکن است با ناباروری نیز همراه باشد.

سندرم تخمدان پلی کیستیک وضعیتی است که کیست های کوچک در تخمدان ها ، قاعدگی های نامنظم و عدم تعادل هورمونی وجود دارد. این وضعیت نیز ممکن است روی باروری تأثیر بگذارد.

انواع دیگر کیست ها مانند کیست های فیزیولوژیکی ، که معمولاً در چند چرخه قاعدگی بعدی زنان از بین می روند ، معمولاً بر باروری تأثیر نمی گذارند ، مگر اینکه بزرگ شوند.

 

فیبروم و کیست در زنان چاق چگونه از بین می رود؟

در این مقاله از سایت خانم دکتر مؤیدنیا متخصص و جراح زنان در رشت مواردی مانند «تفاوت فیبروم و کیست در چیست؟»، «خونریزی های شدید و دردناک در بانوان نشانه چیست؟»، «تأثیر کیست ها بر روی باروری»، «فیبروم رحم چگونه از بین می رود؟» را با هم بررسی کردیم.

حفظ وزن سالم و خوب غذا خوردن ممکن است خطر ابتلا به فیبروم در زن را کاهش دهد و داشتن زندگی با سبک سالم بسیار تاثیرگذار میباشد . در مورد کیست های تخمدان عملکردی ، اغلب می توان با استفاده از قرص های جلوگیری از بارداری ، سرکوب تخمک گذاری ، از این موارد جلوگیری کرد. با این حال ، اقدامات پیشگیرانه مؤثر اثبات شده ای برای کیست های غیر عملکردی و فیبروم وجود ندارد.

اقدامات زیادی برای درمان فیبروم یا کیست تخمدان وجود دارد که میتواند برای شما صورت گیرد. اگر هرگونه سوال در مورد فیبروم های رحمی و سندرم تخمدان پلی کیستیک و استفاده از داروها و مکمل ها و درمان آن دارید میتوانید با خانم دکتر مویدنیا متخصص و جراح بارداری و زایمان و بیماری های زنان صحبت کنید.جهت اطلاع از ساعات کاری مطب میتوانید با شماره 01332135933تماس حاصل نماید.

مطالب مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *