کولپوسکوپی چگونه انجام میشود

کولپوسکوپی یا کالیپوسکوپی (Caliposcopy) یک فرآیند تصویر برداری دیجیتال از سطح داخلی رحم و یا لوله های فالوپی تخمدان است. این فرآیند معمولا برای تشخیص مشکلات زنانی مانند نارسایی تخمدان، عفونت ها و یا تنگ شدگی لوله های فالوپی استفاده می شود. در این روش، یک دستگاه پرتوزایی به صورت کاملا اتوماتیک که نور داخلی دارد، به دستگاهی متصل شده است. که تصویر خروجی را دریافت و بر روی صفحه یک رایانه نمایش می دهد. این روش بسیار دقیق و کم درد است و نیازی به بیهوشی عمومی و یا بستری شدن نیست.
پزشک شما ممکن است بخواهد کولپوسکوپی انجام دهد تا سلامت دهانه رحم، واژن و فرج شما را بررسی کند. در این مطلب با ما همراه باشید تا چند نکته راجع به این معاینه مهم و اینکه کولپوسکوپی چگونه انجام میشود، بدانید.

کولپوسکوپی چیست و چرا به آن نیاز دارم؟

از کولپوسکوپی برای یافتن سلول های سرطانی یا سلول های غیر طبیعی که می توانند در دهانه رحم، واژن یا فرج منجر به ایجاد سرطان شوند، استفاده می شود. این سلولهای غیر طبیعی گاهی اوقات “بافت پیش سرطانی” نامیده می شوند. کولپوسکوپی همچنین به دنبال سایر بیماری ها مانند زگیل تناسلی یا رشد غیر سرطانی به نام پولیپ رخ می دهد. این عمل توسط یک ابزار خاص به نام کولپوسکوپ انجام می شود و به پزشک شما نمایی بسیار روشن و بزرگنمایی از بافت های دهانه رحم، واژن و فرج می دهد. دستگاه کولپوسکوپ نزدیک بدن قرار می گیرد، اما وارد بدن نمی شود.

کولپوسکوپی با بهترین دستگاه کولپوسکوپی تشخیصی در مطب خانم‌دکتر نفیسه مویدنیا انجام می‌شود.

تفاوت کولپوسکوپی با آزمایش پاپ اسمیر چیست؟

تست پاپ اسمیر، شامل جمع آوری نمونه ای از سلول های دهانه رحم و آزمایش آنها برای تغییرات اولیه است که می تواند منجر به سرطان دهانه رحم شود. اگر آزمایش پاپ شما سلول های غیر طبیعی را نشان داد و تست HPV شما مثبت بود، کولپوسکوپی می تواند به تایید و تشخیص مشکلات احتمالی کمک کند. HPV یا ویروس پاپیلومای انسانی، ویروسی است که ممکن است خطر ابتلا به انواع خاصی از سرطان، از جمله سرطان های دهانه رحم، واژن و فرج را افزایش دهد. اگر علائم یا نشانه هایی از سرطان دهانه رحم، واژن یا فرج را دارید، پزشک ممکن است کولپوسکوپی را توصیه کند.

کولپوسکوپی در رشت چگونه انجام میشود

کولپوسکوپی در رشت در مطب دکتر نفیسه مویدنیا متخصص زنان انجام می‌شود. پس از دراز کشیدن روی میز، کف پاهای خود را در رکاب های انتهای میز قرار می دهید. ابزاری به نام اسپکولوم در داخل واژن شما قرار داده می شود تا آن را باز کرده و پزشک نمای واضح تری از دهانه رحم شما داشته باشد. دهانه رحم، واژن و فرج شما به آرامی با محلول سرکه یا ید پاک می شود که به پزشک شما کمک می کند مناطق غیر طبیعی را بهتر ببیند. کولپوسکوپ بین پاهای شما تا حد امکان نزدیک واژن قرار می گیرد، اما هرگز به بدن شما وارد نمی شود.

صحبت های خانم دکتر نفیسه مویدنیا متخصص زنان رشت راجع به کولپوسکوپی

کولپوسکوپی چگونه انجام میشود

اگر پزشک در حین کولپوسکوپی ناحیه ای غیر طبیعی را ببیند چه اتفاقی می افتد؟

در طول کولپوسکوپی، پزشک ممکن است بیوپسی را در مناطقی که ناسالم به نظر می رسند انجام دهد. بیوپسی عبارت است از برداشتن مقدار کمی از بافت برای معاینه توسط پاتولوژیست. پاتولوژیست می تواند با مشاهده نمونه بافتی زیر میکروسکوپ، سلولهای غیرطبیعی را تشخیص دهد. در حالی که کولپوسکوپی می تواند نشان دهد که شما مبتلا به سرطان یا بافت پیش سرطانی هستید، بیوپسی فقط می تواند تشخیص دهد. اگر ناحیه غیر طبیعی، کوچک باشد پزشک شما ممکن است تمام آن را در طول بیوپسی بردارد.

نوع بیوپسی شما بستگی به محل بافت بیوپسی دارد. به عنوان مثال، در یک روش بیوپسی متداول بافت دهانه رحم از ابزاری برای برداشتن قطعات کوچک مناطق مشکوک استفاده می شود. پزشک همچنین ممکن است بیوپسی کورتاژ داخل رحمی را برای بررسی ناحیه ای در داخل دهانه رحم که در طول کولپوسکوپی قابل مشاهده نیست، انجام دهد. ممکن است در طول برخی از انواع بیوپسی احساس گرفتگی یا ناراحتی مشابه دردهای قاعدگی داشته باشید. گاهی از بی حسی موضعی برای بی حس کردن ناحیه، قبل از بیوپسی استفاده می شود. از پزشک خود در مورد انواع مختلف بیوپسی که ممکن است در طول کولپوسکوپی انجام شود، سوال کنید.

قبل از کولپوسکوپی چه کار کنم؟

پزشک ممکن است به شما پیشنهاد دهد که 24 تا 48 ساعت قبل از کولپوسکوپی، استفاده از داروهای واژینال، کرم ها، پودرها یا فوم ها را متوقف کنید. در این دوره، شما همچنین باید رابطه جنسی واژینال، استفاده از تامپون یا قرار دادن هرگونه محصول دیگر را در واژن خود متوقف کنید. در طول هفته قاعدگی، برای کولپوسکوپی برنامه ریزی نکنید و حتماً قبل از قرار ملاقات به پزشک خود اطلاع دهید که باردار هستید یا ممکن است باردار باشید. همچنین از پزشک خود بپرسید که آیا در صورت داشتن بیوپسی باید قبل از معاینه از داروهای بدون نسخه استفاده کنید یا نه.

عوارض جانبی کولپوسکوپی چیست؟

کولپوسکوپی عوارض جانبی مستقیم ایجاد نمی کند. با این حال، اگر در حین کولپوسکوپی بیوپسی کرده اید، ممکن است برای چند روز ترشحات واژن تیره داشته باشید که مربوط به موادی است که پزشکان برای کاهش خونریزی ناشی از بیوپسی استفاده می کنند. همچنین ممکن است کمی خونریزی، گرفتگی یا درد داشته باشید. اگر این علائم یا علائم دیگر بدتر شد یا از بین نرفت، یا دچار خونریزی شدید شدید، درد شدید در ناحیه زیر شکم یا لگن یا تب داشتید، بلافاصله با پزشک خود تماس بگیرید. مانند قبل از کولپوسکوپی، تا زمانی که پزشک شما اعلام نکرده است از رابطه جنسی واژینال استفاده نکنید و از هر نوع محصول یا دارویی که داخل واژن قرار می گیرد اجتناب کنید.

پس از ارائه نتایج بیوپسی چه اتفاقی می افتد؟

اگر بیوپسی انجام شده در حین کولپوسکوپی نشان دهد که بافت پیش سرطانی دارید، ممکن است نیاز به برداشتن بافت داشته باشید تا از پیشرفت سرطان جلوگیری شود. پزشک روشهای مختلف برداشتن را که ممکن است برای شما مناسب باشد توضیح می دهد. اگر بیوپسی نشان دهد که سرطان وجود دارد، ممکن است قبل از شروع درمان نیاز به آزمایش های بیشتری داشته باشید. پزشک شما احتمالاً شما را به یک متخصص سرطان زنان، ارجاع می دهد. در طول درمان برای هر بافت پیش سرطانی یا سرطانی، ممکن است کولپوسکوپی اضافی داشته باشید تا ببینید که درمان چقدر پیشرفت داشته است.