کم کاری تیروئید در بارداری

مقدمه

بارداری باعث تغییرات عمده ای در سطح هورمون های ساخته شده توسط غده تیروئید ، واقع در جلوی گردن می شود. به همین دلیل ، گاهی اوقات مشکلات تیروئیدی در دوران بارداری یا پس از زایمان ممکن است شروع یا بدتر شود.

تیروئید هورمونهای T3 و T4 را تولید می کند ، که متابولیسم را کنترل می کند ، وقتی تیروئید به اندازه کافی هورمون تیروئید تولید نمی کند ، پزشکان این کار را تیروئید فعال یا کم کاری تیروئید می دانند.

کم کاری تیروئید در دوران بارداری معمول نیست. با این حال ، می توان از علائم چشم پوشی کرد ، زیرا برخی تغییرات هورمونی یک بارداری طبیعی ، مانند خستگی و افزایش وزن را تقلید می کنند.

در صورت عدم درمان ، کم کاری تیروئید مادر ،  خطری را برای مادر و کودک ایجاد می کند. هورمونهای تیروئید یک زن باردار نه تنها برای او بلکه برای رشد کودک او نیز حیاتی است. زنان باردار مبتلا به کم کاری تیروئید کنترل نشده می توانند به فشار خون بالا ، کم خونی (تعداد گلبول های قرمز خون پایین) و درد و ضعف عضلانی مبتلا شوند. همچنین احتمال سقط جنین ، زایمان زودرس (قبل از هفته 37 بارداری) یا حتی تولد مرده بیشتر است.

عوامل خطر کم کاری تیروئید

در صورت داشتن سن بالای 30 سال یا داشتن تیروئید در طول بارداری یا پس از آن :

ناباروری گذشته یا زایمان زودرس

سابقه خانوادگی بیماری تیروئید یا خودایمنی

دیابت نوع 1 یا سایر بیماری های خود ایمنی

پرتودرمانی قبل از سر یا گردن

جراحی تیروئید گذشته

آنتی بادی های تیروئید ، به طور عمده آنتی بادی های پراکسیداز تیروئید (TPO) ، که اغلب در بیماری هاشیموتو وجود دارد

گواتر (بزرگ شدن غده تیروئید)

درمان فعلی با لووتیروکسین ، داروی هورمون تیروئید ، مگر اینکه دوز قبل یا بلافاصله بعد از بارداری تنظیم شود .

چه عواملی باعث کم کاری تیروئید مادر می شود؟

علت شایع تیروئید فعال در زنان باردار بیماری هاشیموتو است که گاهی تیروئیدیت هاشیموتو نیز نامیده می شود. این بیماری خود ایمنی زمانی اتفاق می افتد که سیستم ایمنی بدن شما آنتی بادی (پروتئین های ایمنی) تشکیل می دهد که به تیروئید حمله می کنند. این به نوبه خود باعث می شود که غده هورمون تیروئید کمی تولید کند. افراد مبتلا به این بیماری ممکن است علائم کم کاری تیروئید داشته باشند.

از دیگر دلایل کم کاری تیروئید می توان به کمبود ید ، اشاره کرد.

تیروئید همچنین می تواند پس از زایمان فعال شود. حدود 7٪ از زنان در سال اول پس از زایمان به تیروئیدیت پس از زایمان (التهاب تیروئید) مبتلا می شوند. این مشکل با پرکاری تیروئید شروع می شود ، که اغلب بدون درمان طی چند هفته یا چند ماه برطرف می شود. اما گاهی اوقات التهاب منجر به کم کاری تیروئید می شود. در بیشتر موارد ، کم کاری تیروئید به خودی خود از بین می رود. در کشورهایی که ید کافی در رژیم غذایی وجود ندارد ، کمبود ید دلیل اصلی کم کاری تیروئید است. غده تیروئید برای تولید هورمون های تیروئید به ید احتیاج دارد، زنانی که باردار یا شیرده هستند بیش از حد معمول به ید نیاز دارند و باید مصرف این ماده معدنی مهم را افزایش دهند.

کم کاری تیروئید در بارداری

علائم کم کاری تیروئید چیست؟

علائم کم کاری تیروئید ممکن است شامل موارد زیر باشد:

خستگی

افسردگی

افزایش وزن

احساس سرما

خشکی پوست و مو

یبوست

عادت ماهانه نامنظم در زنان

این علائم منحصر به کم کاری تیروئید نیستند. در واقع برخی از آنها در زنان باردار شایع است. با آزمایش خون مشخص می شود که این علائم به دلیل کم کاری تیروئید است.

برخی از افراد مبتلا به کم کاری تیروئید خفیف یا زودرس ممکن است هیچ علائمی نداشته باشند.

توصیه

1- مادرانی که قبل از بارداری به کم کاری تیروئید مبتلا بوده اند و یا در حین بارداری دچار کم کاری تیروئید شده اند، باید دقت کنند که هر شش هفته یک بار، آزمایش تیروئید بدهند تا مطمئن شوند مقادیر هورمون های تیروئید در بدن آنها در حد طبیعی است .

2- اگر خانم بارداری متوجه افزایش وزن غیر طبیعی خود در این دوران شد، باید با متخصص زنان و زایمان مشورت کند .

3- در طول چند ماه اول بارداری، جنین به هورمون های تیروئید مادر بسیار وابسته می باشد و هورمون های بدن مادر، نقش مهمی را در رشد طبیعی مغز جنین ایفا می کنند. بنابراین کمبود هورمون تیروئید، تاثیر منفی روی ضریب هوشی و فعالیت های مغزی جنین دارد .

4- اگر خانمی باردار شد و از مشکلات تیروئید خود آگاه نبود، با آزمایش خونی که طی سه ماه اول بارداری انجام می دهد، می تواند به کم کاری تیروئید خود پی ببرد و اقدامات درمانی را برای جلوگیری از عوارض آن انجام دهد.

5- اگر در بارداری اول به کم کاری تیروئید مبتلا شدید، احتمال اینکه در بارداری های بعدی هم به آن مبتلا شوید بسیار زیاد است.
با تشخیص و درمان به موقع کم کاری تیروئید، هیچ مشکلی برای نوزاد ایجاد نخواهد شد.

اگر شما هم باردار هستید ، میتوانید از تخصص و مهارت خانم دکتر نفیسه مویدنیا  جراح و متخصص زنان و زایمان رشت در این زمینه بهره مند شوید .
جهت کسب اطلاعات بیشتر و رزرو نوبت با شماره ۰۱۳۳۲۱۳۵۹۳۳ تماس حاصل فرمائید .

مقالات مرتبط : فشارخون در بارداری ، تشخیص و درمان دیابت حاملگی ، حالت تهوع در بارداری ، زایمان طبیعی یا زایمان سزارین کدام یک بهتر است ؟

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.