کم خونی در بارداری

مقدمه

بدن ما هنگام باردار شدن تغییرات چشمگیری را تجربه می کند. میزان خون در بدن شما حدود 20-30 درصد افزایش می یابد که باعث افزایش آهن و ویتامین های مورد نیاز بدن در ساخت هموگلوبین می شود. هموگلوبین پروتئین موجود در گلبول های قرمز خون است که اکسیژن را به سلول های دیگر بدن منتقل می کند.

بسیاری از خانمها فاقد مقدار کافی آهن مورد نیاز برای سه ماهه دوم و سوم هستند ، کم خونی در دوران بارداری می تواند احساس ضعف و خستگی در شما ایجاد کند ، در این دوران بیشتر در معرض خطر کم خونی (فقر آهن) قرار دارید ، بیماری که در آن سلول های قرمز خون برای حمل اکسیژن کافی به بافت های بدن ندارید.

چه عواملی باعث کم خونی فقر آهن در دوران بارداری می شود؟

بدن شما از آهن برای ساختن هموگلوبین ، پروتئینی در گلبول های قرمز خون که اکسیژن را به بافت های شما می رساند ، استفاده می کند. در دوران بارداری به میزان دو برابر آهن مورد نیاز زنان غیر باردار نیاز دارید. بدن شما برای تولید خون بیشتر جهت تأمین اکسیژن کودک به این آهن نیاز دارد. اگر ذخیره کافی آهن نداشته باشید یا آهن کافی در دوران بارداری دریافت نکنید ، می توانید دچار کم خونی یا فقر آهن شوید.

کم خونی در دوران بارداری چه تاثیری بر کودک دارد؟

کم خونی شدید در دوران بارداری احتمال زایمان زودرس ، داشتن کودک کم وزن و افسردگی پس از زایمان را افزایش می دهد. همچنین افزایش خطر مرگ نوزاد را بلافاصله قبل یا بعد از تولد نشان می دهد.

عوامل خطر کم خونی در دوران بارداری چیست؟

در صورت افزایش خطر ابتلا به کم خونی در دوران بارداری:

• دو بارداری با فاصله نزدیک داشته باشید

• بیش از یک نوزاد باردار هستید (دوقلو یا چند قلو)

• به دلیل حالت تهوع صبحگاهی مرتبا استفراغ می کنید

• آهن کافی مصرف نکنید

• قبل از بارداری جریان قاعدگی شدید داشته باشید

• قبل از بارداری سابقه کم خونی داشته باشید

علائم کم خونی فقر آهن در دوران بارداری چیست؟

علائم و نشانه های کم خونی شامل موارد زیر است:

• خستگی

• ضعف

• پوستی کم رنگ یا زردرنگ

• ضربان قلب نامنظم

• تنگی نفس

• سرگیجه یا سبکی سر

• درد قفسه سینه

• دست و پای سرد

• سردرد

با این حال به خاطر داشته باشید که علائم کم خونی اغلب شبیه علائم عمومی بارداری هستند. صرف نظر از اینکه علائمی دارید یا خیر ، آزمایش خون برای غربالگری کم خونی در دوران بارداری انجام می شود. اگر نگران میزان خستگی یا علائم دیگر هستید ، با متخصص زنان و زایمان خود صحبت کنید.

چگونه می توان از کم خونی در دوران بارداری پیشگیری و درمان کرد؟

ویتامین های قبل از تولد معمولاً حاوی آهن هستند. مصرف یک ویتامین قبل از تولد که حاوی آهن است می تواند به پیشگیری و درمان کم خونی فقر آهن در دوران بارداری کمک کند. در برخی موارد پزشک شما ممکن است مکمل آهن جداگانه ای را برای شما تجویز کند .

همچنین تغذیه مناسب می تواند از کم خونی فقر آهن در دوران بارداری جلوگیری کند. منابع غذایی آهن شامل گوشت قرمز بدون چربی ، مرغ و ماهی است. سایر گزینه ها شامل غلات صبحانه غنی شده با آهن ، آب آلو خشک و نخود فرنگی است.

آهن موجود در فرآورده های حیوانی مانند گوشت به راحتی جذب می شود. برای افزایش جذب آهن از منابع گیاهی و مکمل ها ، آنها را با یک ماده غذایی جفت کنید یا نوشیدنی حاوی ویتامین C  مانند آب پرتقال ، آب گوجه فرنگی یا توت فرنگی  بنوشید. اگر مکمل های آهن را با آب پرتقال مصرف می کنید ، از انواع غنی شده با کلسیم خودداری کنید. اگرچه کلسیم یک ماده مغذی ضروری در دوران بارداری است ، اما کلسیم می تواند جذب آهن را کاهش دهد .

معمولا پزشک شما آزمایشات دوره ای خون را بررسی کرده و مکمل های لازم را برای شما تجویز می کند و از نظر غذایی مشاوره لازم می دهد . البته باید به آزمایشات قبل از بارداری بیشتر توجه کنید که اگر مشکلی وجود داشته باشد قبل از بارداری حل شود .

 

اگر شما هم از کم خونی در دوران بارداری رنج می برید ، می توانید از تخصص و مهارت خانم دکتر نفیسه مویدنیا جراح و متخصص زنان و زایمان رشت در این زمینه بهره مند شوید .

جهت کسب اطلاعات بیشتر و رزرو نوبت با شماره ۰۱۳۳۲۱۳۵۹۳۳ تماس حاصل فرمائید .

 

https://goo.gl/maps/BXab7mjNfvTjjREV9

 

مطالب مرتبط
یک پاسخ
  1. سلام‌خانم‌دکتر ، ممنون از سایت خوبتون و اطلاعات مفیدی که ارائه میکنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *