چه عواملی باعث خونریزی بعد از رابطه جنسی می شود؟

اگر در هنگام یا بعد از رابطه جنسی خونریزی دارید سریعا به متخصص زنان مراجعه کنید.

غالباً مورد نگران کننده ای وجود ندارد یا به دلیل شرایطی که به راحتی قابل درمان باشد ایجاد می شود ، اما در موارد نادر می تواند نشانه ای از سرطان دهانه رحم باشد. اگر متوجه شدید که بعد از رابطه جنسی خونریزی می کنید ، مهم است که برای یافتن علت مورد بررسی قرار بگیرید.

دلایل خونریزی بعد ازرابطه جنسی عبارتند از:

*    عفونتهای مقاربتی مانند کلامیدیا یا سوزاک یا عفونتهای باکتریایی مانند بیماری التهابی لگن (PID)

*   آسیب هایی مانند خشکی واژن ناشی از زایمان ، یا از اصطکاک و عدم روانسازی در هنگام رابطه جنسی

*   خشکی واژن (آتروفی یا واژینیت آتروفیک) ناشی از تغییرات هورمونی (سطح پایین تر استروژن) در زنان یائسه ، که باعث کاهش ترشح واژن و نازک شدن بافت واژن می شود ، که می تواند منجر به خونریزی شود.

*قرص ضد بارداری هورمونی می تواند پوشش رحم را بی ثبات کند و باعث ریزش آن بصورت تصادفی شود

*   پولیپ دهانه رحم

*    التهاب دهانه رحم (برون دهی رحم ، که در مرحله تخمک گذاری چرخه قاعدگی شایع است)

*    تخمک گذاری ، در اواسط چرخه قاعدگی در حدود روز 14 ، می تواند باعث ریزش نواحی کوچک آندومتر (آندومتر رحمی) شود ، به دلیل افزایش سن در استروژن

*سرطان دهانه رحم یا واژن (در موارد نادر)

برای تشخیص علت اصلی خونریزی واژن بعد از رابطه جنسی ، پزشک ممکن است بسته به علائم دیگر شما ، معاینه داخلی لگن (به صورت دستی) ، معاینه دهانه رحم با استفاده از اسپکولوم یا کولپووسکوپی یا آزمایش حاملگی را توصیه کند.

سؤالات متداول

من بعد از رابطه جنسی متوجه خونریزی شده ام. آیا باید نگران باشم؟

در بسیاری از موارد ، خونریزی بعد از رابطه جنسی چیزی نگران کننده نیست ، اما می تواند نشانه ای از بیماری های بدخیم باشد ، بنابراین همیشه توصیه می شود در صورت مشاهده خونریزی بعد از رابطه جنسی ، فوراً به پزشک مراجعه کنید.

دلایل خونریزی بعد ازرابطه جنسی چیست؟

جدی ترین علل سرطان ، STI ها و عفونت های باکتریایی است. دلایل شایع تر خشکی واژن ، عدم روانسازی واژن در هنگام رابطه جنسی یا تغییرات هورمونی است.

از چه روشهای تشخیصی استفاده خواهد شد؟

بسته به علائم دیگر شما ، پزشک ممکن است معاینه داخلی لگن را به شما بدهد ، دهانه رحم شما را با یک اسپکولوم معاینه کند ، یا تست حاملگی را انجام دهد.

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.