واژینیسموس چیست

واژینیسموس چیست و درمان آن با استفاده از به روزترین روش ها

واژینیسموس زمانی اتفاق می افتد که ماهیچه های واژن یک زن در هنگام ورود چیزی به آن، مانند تامپون یا آلت تناسلی منقبض یا اسپاسم شوند. این درد می تواند از کمی ناراحت کننده تا کاملا دردناک متغیر باشد. اگر می خواهید بدانید واژینیسموس چیست و چگونه درمان می شود در ادامه با ما همراه باشید …

انواع واژینیسموس

دو نوع اصلی واژینیسموس وجود دارد:

واژینیسموس اولیه چیست

هنگامی که یک زن هر بار که چیزی وارد واژن او می شود، مانند آلت تناسلی (که به آن رابطه جنسی نفوذی می گویند) دچار درد می شود، یا زمانی که هرگز نتواند چیزی را وارد واژن خود کند. به آن واژینیسموس مادام العمر نیز می گویند.

واژینیسموس ثانویه چیست

هنگامی که یک زن قبلاً بدون درد رابطه جنسی داشته است، اما پس از آن این امر برایش دشوار یا غیرممکن می شود. به این بیماری واژینیسموس اکتسابی یا ثانویه می گویند.

علائم واژینیسموس چیست

رابطه جنسی دردناک (دیسپارونیا) اغلب اولین علامت واژینیسموس است. درد فقط با نفوذ رخ می دهد. معمولاً پس از خروج از بین می رود، اما نه همیشه.

برخی از زنان احساس سوزش می کنند و آن را به صورت “برخورد آلت با دیوار” توصیف می کنند.

بسیاری از زنانی که واژینیسموس دارند هنگام قرار دادن تامپون یا معاینه لگن در مطب پزشک، احساس ناراحتی می کنند.

علائم دیگر واژینیسموس عبارتند از:

• عدم امکان داشتن رابطه جنسی نفوذی یا وارد کردن تامپون به واژن
  • ترس از درد یا رابطه جنسی
  • از دست دادن میل جنسی

این علائم غیر ارادی هستند، به این معنی که زن نمی تواند بدون درمان آنها را کنترل کند.

علل واژینیسموس

پزشکان دقیقاً نمی دانند علل واژینیسموس چیست و چرا اتفاق می افتد. این بیماری معمولاً با اضطراب یا ترس از رابطه جنسی مرتبط است. اما مشخص نیست که کدام مورد اول رخ می دهد، واژینیسموس یا اضطراب.

برخی از زنان در هر شرایطی و نسبت به هر شیئی واژینیسموس دارند. برخی دیگر فقط در موارد خاص، مثلا هنگام نزدیکی با یک فرد دچار این مشکل می شوند ، اما با افراد دیگر مشکلی ندارند. یا ممکن است در هنگام مقاربت جنسی دچار واژینیسموس شوند اما با تامپون یا در طول معاینات پزشکی مشکلی نداشته باشند.

سایر مشکلات بهداشتی مانند عفونت ها و خشکی واژن نیز می تواند باعث ایجاد رابطه جنسی دردناک شود. مهم است که به پزشک مراجعه کنید تا علت آن را دریابید.

تشخیص واژینیسموس

پزشک در مورد علائم شما و سابقه پزشکی و جنسی از شما سوال می کند.

معاینه لگن را انجام می دهد و به بررسی سایر شرایط سلامتی که می توانند باعث درد شوند، می پردازد. ممکن است قبل از معاینه نیاز به درمان داشته باشید. پزشک شما تا حد امکان آهسته و ملایم حرکت می کند و همه کارهایی را که انجام می دهد توضیح خواهد داد.

درمان واژینیسموس چیست

زنان مبتلا به واژینیسموس می توانند تمریناتی را در خانه انجام دهند تا کنترل و شل شدن ماهیچه های اطراف واژن خود را بیاموزند. این عمل “حساسیت زدایی پیشرونده” نامیده می شود.

ابتدا، تمرینات کگل را با فشردن همان ماهیچه هایی که برای قطع جریان ادرار استفاده می کنید، انجام دهید:

1. ماهیچه ها را منقبض کنید.
  2. آنها را برای 2 تا 10 ثانیه نگه دارید.
  3. ماهیچه ها را شل کنید.

حدود 20 کگل را همزمان انجام دهید. شما می توانید این تمرینات را هر چند بار که می خواهید در روز انجام دهید.

پس از چند روز، هنگام انجام تمرینات، یک انگشت خود را تا حدود اولین مفصل انگشت در داخل واژن قرار دهید. می توانید ابتدا ناخن های خود را در واژن برده و از ژل روان کننده (لوبریکانت) استفاده کنید. یا تمرینات را در وان حمام انجام دهید، جایی که یک روان کننده طبیعی مانند آب وجود دارد.

با یک انگشت شروع کنید و تا سه انگشت پیش بروید. شما احساس می کنید عضلات واژن شما در اطراف انگشت شما جمع شده اند و هر وقت احساس ناراحتی کردید، می توانید انگشتان خود را خارج کنید.

پس از مدتی، شما می توانید ملحقات مخروطی شکل را به مدت 10 یا 15 دقیقه در واژن خود قرار دهید تا به عضلات شما کمک کند به فشار عادت کنند.

این درمان ها غالبا برای زنانی که علت واژینیسموس آنها ترس یا اضطراب باشد، کمک کننده است.