واژینیت چیست وچه علایم و درمانی دارد؟

واژینیت التهاب واژن است. تا حدودی یک سوم از زنان در طول زندگی خود علائم واژینیت را تجربه می کنند. واژینیت زنان در هر سنی را تحت تأثیر قرار می دهد اما در سال های باروری شایع است.

چه چیزی می تواند باعث واژینیت شود؟

تغییر در تعادل مخمر و باکتری هایی که به طور عادی درواژن زندگی می کنند می تواند منجر به واژینیت شود. این باعث می شود که لایه واژن ملتهب شود. عواملی که می توانند تعادل طبیعی واژن را تغییر دهند شامل موارد زیر است:

استفاده از آنتی بیوتیک ها

تغییر در سطح هورمون ناشی از بارداری ، شیردهی یا یائسگی

دوچرخه سواری

اسپرم کش ها

مقاربت جنسی

چگونه واژینیت تشخیص داده می شود؟

برای تشخیص واژینیت ، متخصص زنان و زایمان شما نمونه ای از ترشحات از واژن شما را گرفته ودر زیر میکروسکوپ نگاه می کند. متخصص زنان شما همچنین ممکن است آزمایشات دیگری را پیشنهاد کند.

چگونه واژینیت درمان می شود؟

درمان به علت واژینیت بستگی دارد. درمان ممکن است با قرص یا کرم یا ژل باشد که روی واژن اعمال می شود.

عفونت قارچی چیست؟

عفونت قارجی همچنین به نام کاندیدیازیس معروف است . این بیماری یکی از شایع ترین انواع عفونت واژن است.

چه عواملی باعث عفونت قارچی می شوند؟

عفونت قارچی توسط قارچ به نام کاندیدا ایجاد می شود. در تعداد کمی از واژن طبیعی یافت می شود. با این حال ، هنگامی که تعادل باکتریها و مخمرها در واژن تغییر کند ، ممکن است قارچ زیاد شود و علائم ایجاد کند.

چه عواملی خطر ابتلا به عفونتقارچی را افزایش می دهد؟

استفاده از برخی انواع آنتی بیوتیک خطر ابتلا به عفونت قارچی را افزایش می دهد. آنتی بیوتیکها باکتریهای واژن طبیعی را که باعث تخمیر شدن می شوند ، از بین می برند. سپس قارچ می تواند رشد کند. اگر زنی حامله باشد یا به دیابت مبتلا شود ، احتمال ابتلا به عفونت قارچی افزایش میابد. اگر سیستم ایمنی بدن ، که بدن را از بیماری محافظت می کند ، به خوبی کار نکند رشد بیش از حد قارچ میتواند رخ بدهد  .

علائم عفون تقارچی چیست؟

بیشترین علائم شایع در عفونت قارچی، خارش و سوزش از منطقه خارج از مهبل (واژن) به نام فرج است. ترشحات واژن معمولاً به رنگ سفید و پنیری است و بو ندارد. برخی از زنان مبتلا به عفونت قارچی متوجه افزایش یا تغییر دفع  ترشحات می شوند.

چه روشهای درمانی برای عفونت مخمر واژینال وجود دارد؟

عفونتهای مخمر را می توان با قرار دادن دارو در واژن یا با استفاده از قرص درمان کرد.

آیا برای درمان عفونت قارچی باید از یک داروی بدون نسخه استفاده کنم؟

درمان های بدون نسخه بی خطر هستند و اغلب در درمان عفونت های قارچی مؤثر هستند. اما بسیاری از خانم ها فکر می کنند وقتی در واقع مشکل دیگری وجود دارد ، دچار عفونت قارچی شده اند. در این موارد ، داروی مورد استفاده ممکن است باعث تاخیر در تشخیص صحیح و درمان مشکل واقعی شود.

حتی اگر قبلاً به عفونت قارچی مبتلا شده باشید ، توصیه میشود که قبل از استفاده از داروی بدون نسخه برای درمان علائم خود با پزشک متخصص زنان خود تماس بگیرید. اگر این اولین باری است که علائم  عفونت واژن داشته اید ، باید متخصص زنان خود را ببینید. اگر از داروهای بدون نسخه استفاده کرده اید و علائم شما از بین نمی رود ، به متخصص مراجعه کنید.

واژینوز باکتریایی چیست؟

واژینوز باکتریایی در اثر رشد بیش از حد باکتری هایی که به طور طبیعی در مهبل ایجاد می شوند ایجاد می شود.

علائم واژینوز باکتریایی چیست؟

علائم اصلی افزایش ترشحات با بوی ماهی قوی است. ترشحات معمولاً باریک و تیره یا خاکستری کسل کننده است ، اما ممکن است دارای رنگ سبز مایل به سبز باشد. خارش معمول نیست ، اما در صورت تخلیه زیاد ممکن است وجود داشته باشد.

واژینوز باکتریایی چگونه درمان می شود؟

چندین آنتی بیوتیک مختلف می تواند برای درمان واژینوز باکتریایی استفاده شود. آنها را می توان از طریق دهان یا به عنوان کرم یا ژل داخل مهبل وارد کرد.

تریکومونیازیس چیست؟

تریکومونیازیس بیماری ناشی از انگل میکروسکوپی Trichomonas vaginalis است. از طریق رابطه جنسی پخش می شود. زنانی که مبتلا به تریکومونیازیس هستند در معرض خطر بیشتر عفونت با سایر عفونتهای مقاربتی (STI) قرار دارند .

علائم تریکومونیازیس چیست؟

علائم تریکومونیازیس ممکن است شامل ترشحات واژینال زرد خاکستری یا سبز باشد. تخلیه ممکن است بوی ماهی داشته باشد. ممکن است سوزش ، سوزش ، قرمزی و تورم روده وجود داشته باشد. بعضی اوقات درد هنگام ادرار وجود دارد.

چگونه تریکومونیازیس درمان می شود؟

تریکومونیازیس معمولاً با یک دوز یک آنتی بیوتیک از طریق دهان درمان می شود. برای جلوگیری از عود مجدد عفونت باید با شرکای جنسی درمان شود.

واژینیت آتروفیک چیست؟

واژینیت آتروفیک ناشی از عفونت نیست بلکه می تواند باعث ترشحات و سوزش واژن شود ، مانند خشکی ، خارش و سوزش. این وضعیت ممکن است هر زمان که سطح هورمون زنانه کم باشد ، مانند دوران شیردهی و بعد از یائسگی رخ دهد. واژینیت آتروفیک با استروژن درمان می شود ، که می تواند به عنوان کرم واژن ، حلقه یا قرص استفاده شود. روان کننده محلول در آب همچنین ممکن است در طول مقاربت کمک کننده باشد

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.