هر آنچه در مورد تخمک گذاری باید بدانید

مقدمه

تخمک گذاری به ترشح تخمک در دوران قاعدگی در زنان اشاره دارد. بخشی از تخمدان به نام فولیکول تخمدان ، تخمک تخلیه می کند. تخمک یا گامت ماده نیز شناخته می شود. فقط با رسیدن به بلوغ آزاد می شود.

پس از آزاد شدن ، تخمک به سمت پایین لوله رحمی حرکت می کند ، جایی که ممکن است توسط اسپرم بارور شود. تخمک گذاری و ترشح هورمونی در طی چرخه قاعدگی توسط بخشی از مغز به نام هیپوتالاموس کنترل می شود.

تخمک گذاری چه زمانی اتفاق می افتد؟

قاعدگی زن به طور متوسط بین 28 تا 32 روز طول می کشد. آغاز هر چرخه اولین روز قاعدگی در نظر گرفته می شود. ترشح تخمک معمولاً 12 تا 16 روز قبل از پریود بعدی اتفاق می افتد.

بیشتر زنان در سنین 10 تا 15 سالگی قاعدگی می کنند. در همان زمان ، آنها شروع به تخمک گذاری می کنند و قادر به بارداری می شوند. این زمانی است که از آن به عنوان منارک یاد می شود.

تخمک گذاری به طور معمول پس از یائسگی ، به طور متوسط بین سنین 48 تا 50 سال متوقف می شود ، اما هنوز هم در زمان منتقل شدن به یائسگی رخ می دهد. این به عنوان دوره یائسگی شناخته می شود.

اختلال تخمک گذاری

مشکلات مربوط به روند تخمک گذاری می تواند منجر به ناباروری یا مشکل بارداری شود.

سندرم تخمدان پلی کیستیک

یک زن مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) تخمدان ها را بزرگ کرده است ، اغلب کیست های کوچک و پر از مایع روی آنها قرار دارد. این می تواند منجر به عدم تعادل هورمونی شود که می تواند تخمک گذاری را مختل کند.

سایر علائم می تواند شامل مقاومت به انسولین ، چاقی ، رشد غیرطبیعی مو و آکنه باشد.  (PCOS) علت اصلی ناباروری در زنان است.

اختلال عملکرد هیپوتالاموس

این اتفاق زمانی می افتد که تولید هورمون های FSH و LH مختل شود. اینها هورمونهایی هستند که تخمک گذاری را تحریک می کنند. این می تواند چرخه قاعدگی را تحت تأثیر قرار دهد.

چرخه های قاعدگی نامنظم و آمنوره که به معنای عدم قاعدگی است ، معمول است.

از دلایل اختلال عملکرد هیپوتالاموس می توان به استرس بیش از حد جسمی یا عاطفی ، وزن بسیار زیاد یا کم بدن یا افزایش یا کاهش وزن قابل توجه اشاره کرد.

ورزش بیش از حد ، وزن کم بدن و تومورهای هیپوتالاموس نیز می تواند منجر به اختلال عملکرد هیپوتالاموس شود.

نارسایی زودرس تخمدان

این زمانی است که تولید تخمک زودرس متوقف می شود ، به دلیل کاهش سطح استروژن. می تواند به دلیل یک بیماری خود ایمنی ، ناهنجاری های ژنتیکی یا سموم محیطی باشد. این بیماری معمولاً قبل از 40 سالگی زنان را مبتلا می کند .

هیپرپرولاکتینمی یا پرولاکتین اضافی

در موقعیت های خاص مانند استفاده از دارو یا ناهنجاری در غده هیپوفیز که هورمون تولید می کند ، زنان می توانند مقادیر زیادی پرولاکتین تولید کنند. این به نوبه خود می تواند باعث کاهش تولید استروژن شود. پرولاکتین اضافی دلیل کمتری در عملکرد تخمک گذاری است.

اهمیت زمان تخمک‌گذاری

طول عمر تخمک پس از تخمک‌گذاری بین ۱۲ تا ۲۴ ساعت است و بعد از آن تخمک تجزیه می‌شود و بارور نخواهد شد. لقاح باید در مدت زمان ۱۲ تا ۲۴ ساعت پس از تخمک‌گذاری اتفاق بیفتد، به همین دلیل برای افزایش شانس باروری در هر دوره از تخمک‌گذاری لازم است هنگام تخمک‌گذاری، اسپرم‌ها در آن محل حضور داشته باشند تا بتوانند تخمک را بارور کنند. به همین دلیل، دانستن این موضوع که آیا تخمک‌گذاری انجام شده است و دقیقاً در چه زمانی انجام می‌شود، به زن و مرد کمک می‌کند که برای باردار شدن در زمان‌های درست نزدیکی داشته باشند.

توجه به علائم تخمک‌گذاری و ثبت دمای پایۀ بدن، ترشحات و زمان شروع عادت ماهانه و طول دورۀ آن به زن کمک می‌کند که مدت زمان مرحلۀ لوتئال خود را تعیین کند. دانستن طول مرحلۀ لوتئال که دورۀ پس از آزاد شدن تخمک تا شروع عادت ماهانه است، به او کمک می‌کند که بداند چه موقعی باید منتظر شروع عادت ماهانۀ خود باشد و زمان‌های باروری خود را که شانس باردار شدن در آن زمان بالاست، به دقت بشناسد. همچنین او می‌تواند به درستی بداند که چه زمانی باید منتظر پاسخ مثبت تست بارداری باشد.

اگر تمایل به بارداری دارید باید با متخصص زنان و زایمان درباره روند تخمک گذاری و دفعات نزدیکی مشورت کنید ، که امکان باردار شدن را افزایش می‌دهد. ضمن اینکه تشخیص موارد و علائم غیرعادی روند تخمک گذاری شما را تحت‌ نظر قرار خواهد داد .

 

 

شما هم می توانید از تخصص و مهارت خانم دکتر نفیسه مویدنیا جراح و متخصص زنان و زایمان رشت در این زمینه بهره مند شوید .

جهت کسب اطلاعات بیشتر و رزرو نوبت با شماره ۰۱۳۳۲۱۳۵۹۳۳ تماس حاصل فرمائید .

 

https://goo.gl/maps/BXab7mjNfvTjjREV9

مطالب مرتبط
یک پاسخ
  1. سلام.وقتتون بخیر.من یک مشاوره ازتون میخاستم اخه تعریف تون زیادشنیدم.من ۳۰ سالمه و ۳تا دختر دارم.ایا میشه ب روش تخمک گذاری سه قلو یا دوقلو پسر دار بشم.ممنون میشم جواب بدهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *