نکاتی که در دوران شیردهی باید به آنها توجه کنید!

نکات-مهم-در-شیردهی-نوزاد

نکات-مهم-در-شیردهی-نوزاد


وقتی دوران بارداری به اتمام می‌رسد و نوزاد متولد می شود، بانوان وارد دوره جدیدی به نام شیردهی میشوند. دورانی که از اهمیت فراوانی برخوردار است و باید نکاتی را در آن رعایت نمود تا شیردهی به بهترین نحو صورت گیرد. با ما همراه باشید تا شما را با مهم ترین نکاتی که در دوران شیردهی باید به آن توجه کنید آشنا کنیم.

 

رشد کودک با شیرخوارگی

 

ابتدا باید بدانیم که شیرخوارگی یعنی چه؟ شیرخوارگی به معنی تغذیه نوزاد با شیر مادر است، که به صورت مکیدن مستقیم از پستان مادر صورت می‌گیرد. بسیاری از متخصصین کودکان بر روی این موضوع تاکید دارند که شیردهی نوزاد به مدت ۶ ماه باید انجام شود و در این ۶ ماه، کودک به غذای کمکی، آب و آبمیوه نیز احتیاجی نخواهد داشت و شیر مادر برایش کافی است. بعد از گذشت شش ماه نیز با شروع غذای کمکی، شیردهی تا دو سال باید ادامه داشته باشد، تا مواد مغذی به بدن کودک منتقل شود.

نکات-مهم-در-شیردهی-نوزاد
نکات-مهم-در-شیردهی-نوزاد

نوزاد چند وعده باید شیر مادر بخورد؟

 

خوردن شیر در کودکان متفاوت است، بعضی از کودکان وعده های غذایی کوچک و مکرر را ترجیح می دهند، برخی نیز تغذیه کامل با فواصل طولانی تر که البته این مورد با رشد کودک و بزرگ تر شدن آن تغییر خواهد کرد‌. نوزادان در بدو تولد غالباً هر دو تا سه ساعت نیاز به شیر مادر دارند، بعد از گذشت مدتی و معمولاً دو‌ماهگی هر ۳ تا ۴ ساعت شیر را می خورند و تا شش ماهگی این مدت زمان به هر ۵ ساعت خواهد رسید. بعد از گذشت شش ماهگی و شروع غذای کمکی نیز بسته به میزان مقوی بودن غذای کمکی و حجم آن، کودکان به شیر مادر نیاز پیدا میکند.

 

از کجا بفهمیم نوزاد گرسنه است؟

 

  • اصلی ترین نشانه ی نیاز به شیر گریه نوزاد است.
  • لیسیدن لبها یا بیرون آوردن زبان
  • دهانگردی که منظور همان حرکت فک، دهان و سر است که برای جستجو و پیدا کردن سینه مادر است.
  • مکیدن انگشتان و قرار دادن دست در دهان
  • باز کردن دهان
  • سر و صدا کردن
  • مکیدن لوازم در دسترس

 

فواید شیردهی کودک

 

بهترین تغذیه برای نوزادان و کودکان شیر مادر است زیرا:

  • شیر مادر سرشار از ویتامین ها، پروتئین ها، چربی ها و هر آنچه که نوزاد در بدو تولد به رشد نیاز دارد، می‌باشد.
  • شیر مادر حاوی آنتی‌بادی هایی است که نوزاد را در برابر ویروسها، باکتریها و مریضی ها ایمن خواهد کرد.
  • تغذیه با شیر مادر خطر ابتلای کودک را به آسم و آلرژی ها از بین می‌برد.
  • عفونت های گوشی، بیماری‌های تنفسی، اسهال، میزان بستری و… در نوزادانی که با شیر مادر تغذیه می‌کنند بسیار کمتر به نسبت به سایر نوزادانی است که با شیر خشک تغذیه می‌شوند.
  • یکی از مهمترین فواید شیر مادر افزایش ضریب هوشی نوزادان است.
  • حس امنیت در زمان شیردهی به نوزاد به دلیل قرارگیری در آغوش مادر افزایش پیدا میکند،
  • نوزادانی که با شیر مادر تغذیه می کنند، وزن مناسبی دارند.
  • سندروم مرگ ناگهانی  در آنها بسیار کمتر دیده می شود.
 دکتر نفیسه موید نیا متخصص زنان در رشت  ،بورد تخصصی جراحی های زیبایی زنان ، زایمان و نازایی در بیمارستان های فامیلی ، پارس ، قائم، گلسار و بیمارستان ستون کاران زایمان انجام می دهد. برای مشاوره و نوبت با شماره های ۰۹۹۱۰۵۳۵۸۶۹ و ۰۱۳۳۲۱۳۵۹۳۳ تماس بگیرید.مشاهده مطالب بیشتر می توانید به پیج اینستاگرام مراجعه کنید.

 

فواید شیردهی برای مادران

 

درست خواندید شیردهی برای مادران نیز تا فواید زیادی دارد. سوختن کالری اضافی ایجاد شده در بارداری، کاهش خونریزی پس از زایمان، کاهش خطر ابتلا به سرطان پستان و تخمدان، خطر کاهش ابتلا به پوکی استخوان، از جمله این مزایاست.

 

دوشیدن شیر و نگه داشتن شیر خوب است؟

 

مادران می‌توانند که شیر خود را با دست یا دستگاه شیر دوش دوشیده و در زمان مناسب آن را به کودک بدهند. در صورت نگهداری شیر مادر در یخچال تا دو روز می‌توان آن را با خیال راحت استفاده کرد و در صورت انجماد نیز میتوان شیر را تا مدت شش ماه در فریزر نگهداری کرد و آن را به کودک داد. برای باز کردن شیر فریز شده بهتر است از ماکروفر استفاده نکنید و به جای آن شیر را در یخچال و یا در کاسه ی آب گرم ذوب کنید.

 

حرف آخر

 

 

اگر تازه مادر شده اید و در دو راهی انتخاب قرار گرفته اید که آیا شیر خودتان را به نوزادتان بدهید یا شیر خشک بهتر است که با توجه به توانایی جسمی خودتان تصمیم بگیرید و همچنین از فواید زیاد شیر مادر برای نوزاد متولد شده غافل نشوید.

به این مقاله چند ستاره می دهید؟
بدون دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *