مشاوره قبل از بارداری


مقدمه

هدف از مراقبت های قبل از بارداری ، آموزش و ارتقا سلامت ، ارزیابی ریسک و مداخله قبل از بارداری برای کاهش احتمال پیامدهای خطرناک حاملگی است. . هر زوجی باید فرصتی برای انتخاب فرزند آوری داشته باشد . تنظیم خانواده و پیشگیری از بارداری کلید آمادگی بارداری است . حاملگی ناخواسته منجر به مراقبت های اواخر دوران بارداری می شود که در نتیجه می تواند به عوارض جانبی دوران بارداری و نتایج ضعیف پری ناتال منجر شود  .

هدف از مشاوره قبل از بارداری

در مشاوره قبل از بارداری باید درباره خطرات شناسایی شده از جمله وضعیت بیماری ، داروهای فعلی ، موانع اجتماعی ، اختلالات تشنج ، دیابت ، بیماری های قلبی ، کلیوی و سایر بیماری های طولانی مدت بررسی شود تا دوران حاملگی بی خطری داشته باشید .

اختلالات ژنتیکی

خانواده هایی که سابقه اختلالات ژنتیکی دارند باید به یک مشاور ژنتیک ارجاع داده شوند تا در مورد خطرات انتقال این اختلال به نوزاد صحبت کنند. مشاور ژنتیک همچنین می تواند خانواده را در مورد اختلالاتی که ممکن است باروری را تحت تأثیر قرار دهدراهنمایی کند.

اسید فولیک

استفاده زودهنگام از اسید فولیک از نقص لوله عصبی جلوگیری می کند. زنان در سن باروری باید در طول دوره پیش از بارداری و در طول بارداری اسید فولیک مصرف کنند .

چاقی

چاقی با خطرات متعدد پری ناتال از جمله افزایش خطر دیابت بارداری ، فشار خون بالا ، بیماری های مادرزادی قلب در جنین و خطر بالاتر، زایمان های دشوار ، سزارین و عوارض زایمان همراه است. زنان با BMI> 40 باید به متخصص رژیم غذایی مراجعه کنند. چاقی یک عامل خطر مستقل در بارداری است که  با احتمال بالاتر ابتلا به فشار خون مرتبط با بارداری ، دیابت حاملگی وابسته به انسولین و نوزادان ماکروزومی همراه است.

لاغری

زنان مبتلا به سوتغذیه ممکن است در معرض کمبود مواد مغذی باشند که خطر ابتلا به وزن کم هنگام تولد در جنین و زایمان زودرس را افزایش می دهد.

مصرف دارو

مشاوره قبل از بارداری باید شامل ارزیابی دقیق داروهایی باشد که زنان قبل از بارداری مصرف کرده اند. اختصاص زمان کافی برای انتقال به داروهای کم ضرر و بهینه سازی دوز می تواند منجر به بهبود نتایج پری ناتال و جلوگیری از ناهنجاری ها برای جنین شود.

مدیریت بیماریهای عفونی

زوجین باید در مورد درمان و خطرات احتمالی مادر و نوزاد مشاوره بگیرند.

هپاتیت B
مشاوره قبل از بارداری باید شامل بررسی یک عامل خطر برای هپاتیت B و هرگونه سابقه درمان تشخیص قبلی ویروس باشد.

ویروس نقص ایمنی انسانی (HIV)

قبل از بارداری ، والدین باید از نظر خطر ابتلا به HIV ارزیابی شوند و کسانی که مثبت شناخته شده اند باید تحت درمان قرار گیرند. در صورت مثبت شدن در دوران بارداری ، باید در زنان در معرض خطر ابتلا به اچ آی وی پیشگیری و راهنمایی شود.

کزاز
سابقه واکسیناسیون شامل سرخک ، اوریون ، سرخچه و کزاز باید مورد برسی قرار بگیرد . این ویروس ها می توانند اثرات متوسط تا شدیدی را در دوران بارداری داشته باشند یا خطر سقط جنین را افزایش دهند.

 

اگرشما هم تمایل به مشاوره ی قبل از بارداری دارید ، می توانید از خانم دکتر نفیسه مویدنیا جراح و متخصص زنان در این زمینه مشاوره بگیرید .
جهت کسب اطلاعات بیشتر و رزرو نوبت با شماره 01332135933 تماس حاصل فرمائید.

https://goo.gl/maps/jhR9nSoZRjGrtWcq6

زایمان سزارین

زایمان طبیعی

 

به این مقاله چند ستاره می دهید؟
بدون دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *