لاپاراسکوپی-کیست-تخمدان

لاپاراسکوپی کیست تخمدان و مراقبت های بعد از آن

می دانستید یکی از روش های جراحی نوین برای درمان کیست تخمدان که کمترین درد و برش را دارد ، لاپاراسکوپی کیست تخمدان می باشد؟ برای اطلاع از اینکه این عمل چیست و در چه شرایطی انجام می شود، با ما در ادامه همراه باشید.

کیست تخمدان چیست؟

تخمدان ها عضو مهمی در بدن زنان می باشد که در قسمت تحتانی بدن در دو طرف رحم قرار دارد. هز زنی دارای دو تخمدان می باشد که تخمک گذاری و هورمون های استروژن و پروژسترون در آن ها تولید می شود .کیست تخمدان کیسه های غیر سرطانی حاوی مایع است که در تخمدان ها ایجاد می شود. این عارضه زمانی اتفاق می افتد که فولیکول حاوی تخمک شکسته نشود و تخمک را از تخمدان خارج نکند . در نتیجه تجمع مایع در فولیکول ایجاد می شود و باعث ایجاد کیست تخمدان می شود.

کیست تخمدان

انواع کیست تخمدان

همه زنها در طول زندگی خود دچار کیست تخمدان می شوند اما بسیاری از این موارد علائم و نشانه ای نداشته و خوش خیم می باشد. شایع ترین انواع کیست تخمدان به شرح ذیل می باشد:
1. کیست فولیکول
به طور کلی در دوران قاعدگی کیسه ای به نام فولیکول در تخمدان وجود دارد که تخمک در آن تولید می شود و با باز شدن کیسه فولیکول تخمک از آن خارج می شود. اگر فولیکول باز نشود باعث برهم خوردن چرخه منظم شده و مایعی که درون آن مانده باعث بروز کیست تخمدان می شود.
2. کیست جسم زرد
در حالت طبیعی کیسه فولیکول بعد از فرآیند آزادسازی تخمک حل می شود. اما در صورتی که حل نشده و دهانه کیسه باز نشود. مایعی که درون کیسه جمع شده باعث کیست جسم زرد می شود.
3. کیست دموئید
در صورتی که توده های کیسه ای شکل بر روی تخمدان که معمولا از مو ، چربی و … تجمع یابد به آن کیست درموئید می گویند.
4. کیست آدنوما
توده های کیسه ای شکل خوش خیم که بر روی سطح بیرونی تخمدان ها ایجاد می شود.
5. کیست آندومتریوما
بافتی که در رحم رشدکرده و در خارج از رحم به تخمدان ها گسترش یافته و به تخمدان متصل می شود و در نهایت باعث کیستی به نام آندومتریوما می شود.

6. سندرم تخمدان پلی کیستیک

اگر تعداد زیادی کیست در داخل تخمدان وجود داشته باشد ، باعث بزرگ شدن تخمدان می شود که به این بیماری سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) گفته می شود. در صورتی که این بیماری درمان نشود باعث ایجاد نازایی می شود.

علائم مربوط به کیست های تخمدان چیست؟

کیست های تخمدان معمولاً هیچ علامتی ندارند ، اما در صورت مشاهده علائم ذیل به پزشک مراجعه کنید :
• تورم یا نفخ شکم
• درد هنگام حرکات روده
• درد لگن
• درد شدید منجر به تهوع و استفراغ
• درد در ناحیه لگن قبل یا بعد از دوران قاعدگی
• درد در هنگام رابطه جنسی
• درد شدید لگن ، سرگیچه ، تنفس کوتاه و سریع در صورت این علائم اورژانسی به پزشک مراجعه کنید.

کیست های تخمدان چگونه درمان می شوند؟

برخی از کیست ها به خودی خود از بین می روند ، در حالی که کیست های بزرگ نیاز به درمان دارند. گزینه های درمانی شامل روش های غیر جراحی و جراحی است. درمان غیر جراحی شامل موارد زیر است:

درمان دارویی کیست تخمدان

قرص های ضد بارداری به کاهش تشکیل کیست های جدید و جلوگیری از تشکیل تخمک هایی که به کیست تبدیل می شوند ، کمک می کند.
داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی مانند ایبوپروفن و استامینوفن به تسکین درد کمک می کند.

درمان کیست تخمدان با جراحی

در صورتی که کیست با دارو درمان نشود یا قطر کیست ها بین 5 تا 10 سانتی متر باشد ، جراحی برای برداشتن کیست تخمدان توصیه می شود. انواع مختلف جراحی برای برداشتن کیست ها شامل جراحی لاپاراسکوپی یا لاپاروتومی است.

در چه مواردی کیست تخمدان خارج می شود؟

کیست تخمدان در موارد زیر نیاز به برداشتن دارد:
• ایجاد درد
• مشکوک به سرطانی بودن
• بزرگ باشد: بیش از 5 سانتیمتر باشد

چگونه جراحی لاپاروسکوپی انجام می شود؟

اگر کیست ها بزرگ و غیر سرطانی باشند ، برداشتن جراحی با لاپاراسکوپی توصیه می شود. در این عمل از بیهوشی عمومی استفاده خواهد شد. در حین عمل ، یک برش کوچک در ناحیه زیر شکم و نزدیک ناف ایجاد می شود و گاز دی اکسید کربن برای بزرگ شدن ناحیه تزریق می شود ، زیرا این امر فضای بیشتری را برای جراحی فراهم می کند. سپس ، وسیله ای به نام لاپاراسکوپ از طریق برش وارد می شود. دوربین و لنز در یک سر لاپاراسکوپ به جراح کمک می کند تا داخل بدن را مشاهده کند. یک یا دو برش کوچک دیگر در اطراف اولین برش ایجاد می شود تا ابزار جراحی وارد شود. سپس کیست دست نخورده یا از طریق ساکشن برداشته می شود و به دنبال آن برش بخیه انجام می شود.

لاپاراسکوپی-کیست-تخمدان

آمادگی برای لاپاراسکوپی کیست تخمدان

پزشک متخصص زنان قبل از عمل با شما درباره جراحی و آمادگی های آن صحبت می کند:

• گزینه های بیهوشی و بی حسی
• هرگونه حساسیت که ممکن است داشته باشید.
• داروهای فعلی که مصرف می کنید: داروها یا مکمل هایی که مصرف می کنید و آیا نیاز به قطع مصرف آنها قبل از عمل دارید.
• پرهیز از غذا یا نوشیدنی بعد از نیمه شب یا شب قبل جراحی
• این که آیا نیاز به همراه در روز جراحی و بعد از جراحی دارید ؟
• آزمایشاتی که باید قبل از عمل انجام شود ، مانند تصاویر اندام های لگن
• در صورت تشخیص سرطان در حین جراحی چه اقدامی باید انجام شود؟

عمل لاپاراسکوپی کیست تخمدان چقدر طول می کشد ؟

1 تا 2 ساعت معمولا جراحی لاپاراسکوپی طول می کشد.

آیا نیاز به بستری در بیمارستان بعد از لاپاراسکوپی می باشد؟

در بسیاری از موارد می توانید روز بعد به خانه بروند. اگر مشکلی وجود داشته باشد با تشخیص پزشک متخصص ، ممکن است لازم باشد بیشتر بمانید.

درد بعد از لاپاراسکوپی کیست تخمدان

درد در چند روز اول جراحی شایع است. دارو و مراقبت های لازم به تسکین درد کمک می کند.

مراقبت های بعد از عمل لاپاراسکوپی کیست تخمدان

در صورت درد مسکن مصرف کنید.
راه رفتن بعد از عمل اما طبق راهنمایی پزشک
در صورت عطسه یا سرفه جلوی زخم خود را بگیرید.
از مایعات و نوشیدنی های زیاد مصرف کنید.

دکتر نفیسه موید نیا متخصص زنان در رشت  ،بورد تخصصی جراحی های زیبایی زنان ، زایمان و نازایی از بهترین روش های جدید تخصصی ، ابداعی و ترکیبی جهان برای درمان بیماری های زنان و جراحی های زیبایی استفاده می کند. برای مشاوره و نوبت با شماره های ۰۹۹۱۰۵۳۵۸۶۹ و ۰۱۳۳۲۱۳۵۹۳۳ تماس بگیرید.برای ارتباط با دکتر به پیج اینستاگرام  مراجعه کنید.

عوارض لاپاراسکوپی کیست تخمدان

عوارض بعد از لاپاراسکوپی بندرت هستند ، اما همه روشهای جراحی دارای خطرات خاصی هستند. پزشک برخی مشکلات احتمالی را بررسی می کند ، مانند:
• خونریزی بیش از حد
• مشکلات ناشی از بیهوشی ، مانند خس خس سینه یا گلودرد
• لخته شدن خون
• آسیب به سایر اندام ها
• کیست بعد از برداشتن برمی گردد
• نیاز به برداشتن یک یا هر دو تخمدان
مواردی که ممکن است باعث بروز این مشکلات شود عبارتند از:
• نوشیدن الکل
• بیماریهای مزمن ، مانند دیابت یا چاقی
• سابقه جراحی شکم
با دکتر خود تماس بگیرید
در صورت بهبود نیافتن یا موارد زیر با پزشک تماس بگیرید:
علائم عفونت مانند تب و لرز
قرمزی ، تورم ، خونریزی زیاد یا ترشح از محل برش ها
دردی که نمی توانید با دارویی که به شما داده شده است کنترل کنید
خونریزی واژینال که بیش از یک پد در ساعت خیس می کنید
درد ، سوزش ، فوریت یا تکرر ادرار یا خون دائمی در ادرار
تورم ، قرمزی یا درد در پاها

چه زمانی لاپاروتومی انجام می شود؟

در صورت وجود کیست های بزرگتر و سرطانی ، کیست ها به همراه اندام های اطراف آن مانند تخمدان و رحم از طریق یک برش بزرگتر به نام جراحی لاپارامی برداشته می شود.
زمانهای بهبودی سریع تری نسبت به جراحی باز داشته باشد که از برش بزرگتر شکمی استفاده می کند.