فیبروم یا میوم رحمی

فیبروم چیست؟

فیبروم رحمی توده های خوش خیم هستند که در رحم رشد می کنند. تقریبا 50٪ از زنان تا سن 50 سالگی دچار فیبرومهای رحمی می شوند.

چه عواملی باعث ایجاد فیبروم می شوند؟

علت دقیق فیبروم ها مشخص نیست ، اما در زنان افرو-کارائیب شایع تر هستند. فیبروم ها معمولاً به آهستگی رشد می کنند و بعضی اوقات حتی به اندازه یک جنین 9 ماهه بزرگ بشوند!

فیبروم ها وابسته به استروژن هستند و به همین دلیل قبل از 20 سالگی نادر هستند و بعد از یائسگی کوچک می شوند.

علائم شایع چیست؟

فیبرومها باعث  ایجاد علائم مرتبط با سیکل قاعدگی می شوند. خونریزی های شیدیدتر قتعدگی ، خونریزی بین قاعدگی و خستگی ناشی از کم خونی علائم شایع است. با افزایش اندازه ، فیبروم ها می توانند به عنوان توده شکمی احساس شوند و می توانند روی مثانه فشار وارد کنند که منجر به تکرر ادرار و احساس فوریت در دفع ادرار می شود. بعضی اوقات ، رشد فیبروم از رشد عروق خونرسان به فیبروم سریع تر هست  و این مساله میتواند منجر به ایجاد درد شدید در فرد شود .

چگونه تشخیص داده میشود؟

سونوگرافی بهترین روش برای تشخیص اندازه و محل فیبروم های رحمی است.

گزینه های درمان؟

درمان به اندازه و محل فیبرومها و علائم ایجاد شده بستگی دارد. فیبروم های بدون علامت می توانند بدون  درمان باقی بمانند.

مدیریت علائم: برای کاهش خونریزی شدید قاعدگی و درمان کم خونی

برداشتن هیستروسکوپی: مناسب برای فیبروم داخل حفره (ساب موکوزال)

میومکتومی لاپاروسکوپی : برای فیبرومها به اندازه 10 سانتی متر مناسب است

میومکتومی باز : برای فیبروم های بسیار بزرگ و متعدد  مناسب است

آمبولیزاسیون شریان رحمی : با جلوگیری از خونرسانی فیبروم ها که منجر به کاهش سایز فیبروم می شود.

سونوگرافی متمرکز با MRI: درمان جدید برای فیبروم های کوچک و متوسط ​​مفید است

هیسترکتومی (لاپاراسکوپی یا باز): درمان دائمی مناسب برای خانمهایی که علائم شدیدی دارند و تعداد فرزندان خود تکمیل کرده ان

آیا فیبروم ها می توانند بر بارداری تأثیر بگذارند؟

در حضور فیبروم ها ، بارداری اغلب بدون هیچ مشکلی پیش می رود اما می تواند بر روند بارداری و زایمان تاثیر گذار هم باشد! فیبروم ها می توانند بارداری را دشوارتر کنند و همچنین می توانند خطر سقط جنین یا زایمان زودرس را افزایش دهند. به احتمال زیاد شما به سزارین احتیاج پیدا میکنید. خونریزی بعد از زایمان نیز می تواند یک مشکل باشد. به پزشک خود مراجعه کنید تا ببینید که آیا برداشتن فیبروم قبل از بارداری ضروری است یا خیر.

آیا خطر ابتلا به فیبروم بدخیم است؟

این بسیار نادر است و به عنوان 1 در 1000 ذکر شده است. اگر فیبروم ها با سرعت بسیار بالایی در حال رشد هستند ، ممکن است برای به دست آوردن اطلاعات بیشتر به اسکن MRI نیاز ب

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.