علل و درمان واژینیسموس(دخول دردناک)

علل و درمان واژینیسموس (دخول و رابطه ناممکن یا دردناک)

واژینیسموس به حالتی اطلاق میشود که عضلات کف لگن در اطراف واژن حین دخول به طور غیرارادی منقبض می شوند. اینحالت از دخول دررابطه جنسی، معاینات زنان و استفاده از تامپون یاکاپ قاعدگی جلوگیری می کند.ویک حالت غیرارادی است که غالبا مربوط به ترس ازدخول در رابطه است .

واژینیسموس را به دو دسته کلی تقسیم میکنند:

• واژینیسموس اولیه :زمانی است که فرد هرگز نتوانسته رابطه همراه با دخول داشته باشد یا اگر تجربه داشته، به شدت دردناک بوده است.
  • واژینیسموس ثانویه: زمانی است که فرد قبلا رابطه جنسی بدون درد داشته است و بعدا دچار درد در رابطه شده است، گزارش ها حاکی از آن است که تنها ۰٫۵ الی۱٪ زنان را در سطح جهانی به واژینیسموس مبتلا میشوند. که این آمار به جهت عدم مراجعه مبتلایان و تشخیص اشتباه کمتر از میزان واقعی تخمین زده شده است.

واژینیسموس می تواند تاثیر منفی بر کیفیت جنسی زندگی شما داشته باشد،و روابط عاطفی شما را تحت تاثیر قرار دهد و اعتماد به نفس شما را پایین بیاورد. حتی می تواند منجر به ناباروری ،به جهت عدم امکان دخول بشود.

درمان های محافظه کارانه برای واژینیسموس اغلب بسیار موثر هستندو پیشرفت ها و بهبود را می توان تنها در عرض چند هفته ملاحظه کرد.

علائم واژینیسموس چه هستند؟

اگر فردی از واژینیسموس رنج ببرد باز هم ممکن است در حین رابطه جنسی احساس برانگیختگی و تحریک جنسی داشته باشد و از رابطه جنسی بدون دخول لذت ببرد. واژینیسموس همچنین ممکن است داِئمی نباشد و گاهی رابطه جنسی راحت نیز تجربه کند. با این حال، در اغلب موارد دچار مشکل میباشد.

علائم عبارتند از:

• احساس درد و سوزش حین رابطه جنسی (dyspareunia)
  • ناتوانی در رابطه جنسی توام با دخول
  • ناتوانی در تحریک جنسی

.خشکی واژن

• ناتوانی در استفاده از تامپون و کاپ قاعدگی
  • ناتوانی در ارگاسم
  • ترس و اضطراب در دخول
  • ناتوانی در تحمل معاینه زنان

برخی بیماری های مقاربتی (STD’s) و یک سری از بیمارهای دیگرعلایم مشابه با واژینیسموس دارندکه از طریق معاینه امکان تشخیص و افتراق دارند.

چه چیزی باعث واژینیسموس می شود؟

واژینیسموس می تواند به چندین علت رخ دهد. یک سری عوامل فیزیکی مانند عفونتو یک سری عوامل روانی مانند اعتقاد به اینکه رابطه جنسی شرم آور یا اشتباه است در بروز آن دخیل میباش

علل فیزیکی واژینیسموس

• سوزش ناشی از عفونت واژن
  • سوء مصرف مواد مخدر یا الکل – که اغلب منجر به اختلال عملکرد جنسی و پاسخ جنسی بدن می شود.
  • درد مزمن لگن (ولودینیا)

. شرایطی که برانگیختگی یا تحریک  جنسی را کاهش می دهد – مانند بیماریMS و آسیب نخاعی.

• تغییرات هورمونی مانند یائسگی.

علل روانی واژینیسموس

• ترس از کوچکی واژن
  • عدم اعتماد به نفس راجب به ظاهر اندام تناسلی
  • تجربه های جنسی بد قبلی که لزوماً تجاوز جنسی نیست.
  • معاینات پزشکی ناخوشایندو نامطلوب قبلی
  • اعتقاد به اینکه رابطه جنسی شرم آور یا اشتباه است – اغلب به دلیل تربیت مذهبی سخت گیرانه و/یا باورهای جنسی سخت گیرانه است.
  • مشکلات عاطفی در رابطه
  • آماده نشدن خانم و عدم تحریک کافی جنسی توسط شریک جنسی

درمان واژینیسموس

پزشک شما اغلب برای کنترل ترس و اضطراب شما را به روانپزشک ارجاع می دهد. بیشتر درمان ها را می توان در خانه با شریک جنسی تمرین کرد.

نکته مهم: جراحی درمان مناسبی برای واژینیسموس نیست. متاسفانه به جهت تشخیص اشتباه با سایر بیماریها ،ممکن است این بیماران تحت جراحی قرار بگیرند. عمل جراحی لگن خطر ابتلا به سایر اختلالات کف لگن را افزایش می دهد چرا که آسیب عصبی و عضلانی در این جراحی ها شایع است. بنابراین تشخیص دقیق بیماری قبل جراحی ضروری میباشد.

تمرینات کگل (کف لگن) – اغلب وقتی بیمار با مشکل رابطه جنسی دردناک مراجعه می کند، پزشک او را به انجام تمرینات کگل تشویق می کند. این تمرینات به تقویت عضلات کف لگن کمک می کنند و برای درمان بیماری هایی نظیر واژینیسموس و بی اختیاری ادراری در بانوان و انزال زودرس در آقایان توصیه می شود. طی انجام تمرینات، انقباض و شل کردن بخشی از عضلات کف لگن صورت می گیرد که به عضلات کگل معروف شده اند.

برای اینکه اثرات قابل توجه تمرینات کگل را دریابید لازم است هر روز چندین نوبت و هر نوبت چندین دقیقه تمرینات را انجام بدهید و مدت یک تا سه ماه روی انجام تمرینات تمرکز کنید. این تمرینات هم چنین از افتادگی رحم پیش گیری می کند.

برای اینکه کاملا متوجه شوید باید روی کدام عضلات خود کار کنید، کافی است یک بار در حال ادرار کردن جریان ادرار خود را متوقف کنید. عضلاتی که باعث توقف جریان ادرار می شوند، همان عضلاتی هستند که می خواهیم تقویتشان کنیم. متوقف کردن ادرار یک یا نهایت دو بار در ماه به عنوان یک تمرین توصیه می شود. اما توجه داشته باشید که بیش از دو بار در ماه این کار را نکنید؛ چراکه می تواند نتیجه ی عکس داشته باشد و منجر به ضعف عضلات شود. هم چنین ممکن است به مثانه و کلیه هایتان آسیب برساند. برای این منظور تمرینات کگل و نیز تمرینات دیگری که به تقویت عضلات کف لگن کمک می کنند، توصیه می شود.

روش انجام تمرینات کگل: قبل از انجام این تمرینات حتما مثانه خود را خالی کنید. انجام تمرینات کگل با مثانه پر یا حتی نیمه پر، علاوه بر اینکه می تواند درد ایجاد کند، ممکن است منجر به خروج ادرار شود.

می توانید تمرینات را در حالت نشسته روی صندلی و یا خوابیده انجام دهید. اگر پوزیشن خوابیده را انتخاب می کنید باید به پشت بخوابید، دستان خود را کنار بدن خود قرار دهید و زانوهایتان را خم کنید. سرتان هم باید پایین باشد تا فشار و دردی روی گردن وارد نشود. عضلات شکم و باسن خود را کاملا ریلکس نگه دارید.

عضلات کف لگن خود را شل کنید. طوری که انگار می خواهید ادرار کنید. بعد عضلات لگنی خود را به آرامی به سمت داخل و بالا بکشید (طوری که خودتان انقباض و حرکت آن را به سمت بالای بدن خود حس کنید) و 5 ثانیه نگه دارید. اگر حس می کنید 5 ثانیه زیاد است، می توانید در ابتدا با 2 یا 3 ثانیه شروع کنید. بعد از انقباض، به مدت 10 ثانیه استراحت کنید. هر هفته می توانید زمان انقباض را بیشتر کنید تا به 10 ثانیه برسد. پس از آن هر نوبت 10 ثانیه فشار وارد کنید و سپس 10 ثانیه استراحت کنید.

این کار را 10 بار تکرار کنید. می توانید روزی 3 یا 4 بار این تمرین را تکرار کنید. اما بیش تر از این میزان توصیه نمی شود. انجام درست این تمرینات و دانستن تکنیک صحیح آن بسیار حائز اهمیت است و انجام آن به افرادی که تکنیک صحیح آن را نمی دانند توصیه نمی شود؛ چرا که ممکن است وضعیت بیماری را وخیم تر کند و نتیجه عکس بدهد.

اگر به طور منظم تمرینات را انجام دهید، می توانید امیدوار باشید که پس از چند ماه نتایج آن را ببینید. بعضی از خانم ها نتایج بسیار خوبی می گیرند؛ هرچند در برخی دیگر نتایج تنها به پیشگیری از بدتر شدن مشکلات کمک می کند. متاسفانه بعضی از خانم ها پس از چند هفته نتیجه ای نمی بینند و تمرینات را رها می کنند. در صورتی که رسیدن به نتایج مناسب نیازمند تمرین مداوم است.

• دیلاتور واژن(هگر)که برای کاهش میزان حساسیت در برابر دخول واژن از این دیلاتور ها استفاده میشودکه سایز آنها به تدریج افزایش پیدا میکند و با ژل روان کننده وارد واژن می شوند. این درمان دارای میزان موفقیت بالا میباشد.
  • تکنیک های آرامش – ازجمله هیپنوتیزم و رفتار درمانی شناختی میتوانند بسیار موثر باشند.
  • مشاوره و صحبت با شریک زندگی : صحبت کردن در مورد نگرانی های خود و افزایش صمیمیت در رابطه به آرامی، نیز میتواند به شما کمک کند.
  • داروهای بی حس کننده مثل لیدوکائین گهگاه به عنوان درمان تجویز می شود.
  • درمان جایگزینی هورمون (HRT) – برای زنانی که هیسترکتومی داشته اند یا در حال نزدیک شدن به یائسگی هستند، تصور می توجه داشته باشید مطالعات کمی این روش را تایید کرده اند.
  • تزریق سم بوتولینوم (بوتاکس) – مقدار کمی از شواهد وجود دارد که نشان می دهد تزریق بوتاکس می تواند عضلات اطراف واژن را بی حس کند و به طور موقت از انقباضات غیرارادی جلوگیری کند. پس از چند دور تزریق, شواهدی از بهبود وجود دارد با این حال تزریق بوتاکس درمان دائمی نیست.

چنانچه شما هم به واژینیسموس مبتلا هستید و تاکنون رابطه جنسی کامل و لذتبخشی را تجربه نکرده اید حتما این روش را امتحان کنید. هم اینک مطب خانم دکتر مویدنیا آماده ارائه خدمات به شما عزیزان است. جهت کسب اطلاعات بیشتر و یا دریافت وقت ویزیت با شماره تلفن 01332135933 تماس حاصل فرمایید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.