علت و درمان آدنومیوز

مقدمه

آدنومیوز چیست؟

آدنومیوز شرایطی است که در آن پوشش داخلی رحم (آندومتر) از دیواره عضله رحم (میومیتوم) شکسته می شود. آدنومیوز می تواند باعث گرفتگی قاعدگی ، فشار در شکم و نفخ قبل از قاعدگی شود و در دوره های سنگین منجر شود. این شرایط می تواند در کل رحم واقع شود یا در یک نقطه قرار گیرد.

اگرچه آدنومیوز یک بیماری خوش خیم (و نه تهدید کننده زندگی) محسوب می شود ، اما درد مکرر و خونریزی شدید همراه با آن می تواند بر کیفیت زندگی یک زن تأثیر منفی بگذارد.

علائم آدنومیوز چیست؟

در حالی که برخی از زنان مبتلا به آدنومیوز هیچ علائمی ندارند ، این بیماری می تواند منجر به موارد زیر شود:

خونریزی شدید و طولانی مدت قاعدگی

گرفتگی شدید قاعدگی

فشار و نفخ شکم

چه موقع به پزشک مراجعه کنیم ؟

اگر در دوران قاعدگی خونریزی طولانی مدت ، شدید یا گرفتگی شدید دارید که در فعالیت های منظم شما تداخل ایجاد می کند ، به متخصص زنان و زایمان مراجعه کنید .

چه کسی آدنومیوز می شود؟

آدنومیوز یک بیماری شایع است. این بیماری اغلب در زنان میانسال و زنانی که بچه دار شده اند تشخیص داده می شود. برخی مطالعات همچنین حاکی از آن است که زنانی که قبلاً جراحی رحم انجام داده اند ممکن است در معرض آدنومیوز باشند.

اگرچه علت آدنومیوز مشخص نیست ، مطالعات نشان داده است که هورمونهای مختلف – از جمله استروژن ، پروژسترون ، پرولاکتین و هورمون تحریک کننده فولیکول – ممکن است باعث ایجاد این بیماری شوند.

عوارض

اگر در طول دوره های قاعدگی غالباً دچار خونریزی طولانی مدت شده اید ، می توانید دچار کم خونی مزمن شوید که باعث خستگی و سایر مشکلات سلامتی می شود.

اگرچه مضر نیست ، اما درد و خونریزی بیش از حد مرتبط با آدنومیوز می تواند سبک زندگی شما را مختل کند. ممکن است از انجام فعالیتهایی که در گذشته از آنها لذت می برید خودداری کنید زیرا دردی دارید یا نگران این هستید که دچار خونریزی شوید.

تشخیص آدنومیوز

اسکن MRI بهترین مطالعه تصویربرداری برای تشخیص آدنومیوز است. ویژگی مشخص در MRI ، یک ناحیه اتصال ضخیم است که لایه داخلی نازک دیواره عضله رحم است. بعضی اوقات آدنومیوز توده ای تشکیل می دهد و در مطالعات تصویربرداری به اشتباه به عنوان فیبروم شناخته می شود. از سونوگرافی می توان برای یافتن آدنومیوز نیز استفاده کرد اما حساسیت آن نسبت به MRI کمتر است. بزرگ شدن رحم “کروی” ، پوشش آندومتر ضخیم شده و دیواره رحم ناهمگن از ویژگی های سونوگرافی است که نشانه های آدنومیوز است.

درمان

آدنومیوز تهدید کننده زندگی نیست. بسیاری از روش های درمانی برای تسکین علائم شما در دسترس هستند. هیسترکتومی تنها درمانی است که می تواند آنها را به کلی از بین ببرد. با این حال ، این وضعیت اغلب پس از یائسگی به خودی خود برطرف می شود.

آدنومیوز همان اندومتریوز نیست. این شرایط زمانی اتفاق می افتد که بافتهای آندومتر در خارج از رحم کاشته شوند. زنان مبتلا به آدنومیوز نیز ممکن است آندومتریوز داشته باشند یا دچار آن شوند.

شما هم میتوانید از تخصص و مهارت خانم دکتر نفیسه مویدنیا جراح و متخصص زنان و زایمان رشت در این زمینه بهره مند شوید .

جهت کسب اطلاعات بیشتر و رزرو نوبت با شماره ۰۱۳۳۲۱۳۵۹۳۳ تماس حاصل فرمائید .

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.