علت نازایی زنان

مقدمه

تلاش برای بارداری با رابطه جنسی مکرر به مدت حداقل یک سال و عدم موفقیت در بارداری ( نازایی ) گفته می شود . نازایی ممکن است در زن یا مرد و یا هر دو باشد. نازایی زنان حدود یک سوم موارد و نازایی مردان حدود یک سوم دیگر موارد ناباروری را شامل میشود. علت نازایی یا نامشخص است و یا ترکیبی از عوامل مردانه و زنانه عامل آن است. نازایی در زنان ممکن است سخت تر تشخیص داده شود. درمانهای زیادی وجود دارند که بسته به علت و علائم نازایی استفاده می شوند.

ناباروری در زنان

ناباروری معمولاً به دلیل مشکلات تخمک گذاری (آزاد شدن ماهانه تخمک از تخمدان ها) ایجاد می شود.
برخی از مشکلات باعث ترشح تخمک می شود و بعضی دیگر از تخمک در برخی از چرخه ها جلوگیری می کنند اما برخی دیگر از آن جلوگیری نمی کند.
مشکلات تخمک گذاری می تواند نتیجه این موارد باشد:
سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS)
مشکلات تیروئید ، هم غده تیروئید بیش فعال و هم غده تیروئید کم کار می تواند از تخمک گذاری جلوگیری کند
نارسایی زودرس تخمدان

علت نازایی زنان

فیبروم

وجود فیبروم در رحم یا اطراف آن می تواند روی باروری تأثیر بگذارد. در برخی موارد ، آنها ممکن است از اتصال تخمک بارور شده به رحم جلوگیری کنند یا ممکن است لوله رحمی را مسدود کنند.

آندومتریوز

آندومتریوز به شرایطی گفته می شود که تکه های کوچکی از پوشش رحم (آندومتر) در مکان های دیگر مانند تخمدان شروع به رشد می کنند.
این می تواند به تخمدان ها یا لوله های رحمی آسیب برساند و مشکلات باروری ایجاد کند.

بیماری التهابی لگن

بیماری التهابی لگن (PID) عفونت دستگاه تناسلی فوقانی زنان است که شامل رحم ، لوله های رحمی و تخمدان ها می شود.
این غالباً در اثر عفونت رابطه جنسی ایجاد می شود ، می تواند باعث آسیب و زخم شدن لوله های فالوپ شود و در نتیجه حرکت تخمک به داخل رحم غیرممکن است.

عوارض جانبی برخی از انواع داروها می تواند بر قدرت باروری شما تأثیر بگذارد.
این شامل:
داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی (NSAIDs) : استفاده طولانی مدت یا دوز بالا مانند ایبوپروفن یا آسپرین ، بارداری را دشوارتر می کند
شیمی درمانی : داروهایی که برای شیمی درمانی استفاده می شوند گاهی اوقات باعث نارسایی تخمدان می شوند ، به این معنی که تخمدان شما دیگر قادر به عملکرد صحیح نخواهد بود
داروهای عصبی : داروهای ضد روان پریشی ، که اغلب برای درمان روان پریشی استفاده می شود ، گاهی اوقات می تواند باعث از دست رفتن دوره های قاعدگی یا ناباروری شود

برخی عوامل ممکن است شما را در معرض خطر بالاتر ناباروری قرار دهد ، از جمله:
سن: کیفیت و کمیت تخمک های زن با افزایش سن شروع به کاهش می کند . این امر بارداری را دشوارتر می کند و خطر سقط جنین را افزایش می دهد.
سیگار کشیدن : علاوه بر آسیب رساندن به دهانه رحم و لوله های رحمی ، خطر سقط جنین و حاملگی خارج رحمی را افزایش می دهد. همچنین تصور می شود که تخمدان های شما پیر شده و تخمک های شما زودرس تخلیه شود. قبل از شروع درمان باروری سیگار را ترک کنید.
وزن : اضافه وزن یا کمبود وزن قابل توجه ممکن است بر تخمک گذاری طبیعی تأثیر بگذارد. رسیدن به شاخص توده بدنی سالم BMI) ) ممکن است دفعات تخمک گذاری و احتمال بارداری را افزایش دهد.
استرس : استرس را کاهش دهید. برخی مطالعات نشان داده است که زوجینی که استرس روانی دارند با درمان ناباروری نتایج ضعیف تری دارند.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

این بستگی به سنتان دارد:
اگر بالای 35 سال سن دارید بیشتر پزشکان توصیه می کنند حداقل یک سال پیش از این که درمانی را بخواهید پیش بگیرید، برای بارداری تلاش کنید.
اگر بین 35 تا 40 سال دارید پس از شش ماه تلاش برای بارداری، با پزشک صحبت کنید.
اگر بالای 40 سال سن دارید ممکن است از شما خواسته شود فورا آزمایش بدهید یا درمان را شروع کنید.

اگر شماهم علائم و نشانه های نازایی دارید ، میتوانید از تخصص و مهارت خانم دکتر نفیسه مویدنیا جراح و متخصص زنان و زایمان رشت در این زمینه بهره مند شوید .
جهت کسب اطلاعات بیشتر و رزرو نوبت با شماره ۰۱۳۳۲۱۳۵۹۳۳ تماس حاصل فرمائید .

مطالعه بیشتر : غربالگری های زنان

مقاله مرتبط : بارداری با IUI

بهترین متخصص زنان رشت

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.