علایم و درمان سندرم پیش از قاعدگی

مقدمه

سندرم قبل از قاعدگی (PMS) دارای علائم و نشانه های متنوعی است ، از جمله: تغییرات خلقی ، سینه های حساس ، اشتهای بیش از حد مصرف مواد غذایی ، خستگی ، تحریک پذیری و افسردگی. تخمین زده می شود که از هر 4 زن ، 3 نفر به نوعی سندرم قبل از قاعدگی را تجربه کرده باشند.

علائم معمولاً عود می کنند. اما تغییرات جسمی و عاطفی که تجربه می کنید ممکن است از مقدار کم تا شدید متفاوت باشد.

نباید اجازه دهید این مشکلات زندگی شما را کنترل کنند. درمان ها و تنظیم سبک زندگی می تواند به شما در کاهش یا مدیریت علائم و نشانه های سندرم قبل از قاعدگی کمک کند.

علائم سندرم قبل از قاعدگی (PMS)
PMS، اصطلاحی است که معمولاً برای توصیف طیف گسترده ای از علائم جسمی و روانی مرتبط با چرخه قاعدگی بکار می رود. حدود 30 تا 40 درصد از خانم ها علائم آنقدر شدید دارند که باعث اختلال در سبک زندگی آنها می شود. علائم PMS از علائم معمولی خفیف قبل از قاعدگی که تا 75 درصد از کل خانم ها تجربه می کنند تا علائم شدیدتر را شامل می شود. بیش از 150 علائم سندرم PMS وجود دارد که شایع ترین آنها افسردگی است. علائم معمولاً در حدود پنج تا هفت روز قبل از پریود ایجاد شده و پس از شروع دوره یا زودتر از آن، ناپدید می شوند.
علائم جسمی مرتبط با PMS شامل موارد زیر است:
• نفخ
• سینه های متورم و دردناک
• مشکل در حرکات ارادی و حرکتی
علائم روانی مرتبط با PMS شامل موارد زیر است:
• عصبانیت
• نوسانات و تنش
• گریه و افسردگی

درمان

برای بسیاری از زنان ، تغییر سبک زندگی می تواند به تسکین علائم PMS کمک کند. اما بسته به شدت علائم ، پزشک ممکن است یک یا چند دارو برای سندرم قبل از قاعدگی تجویز کند.

موفقیت داروها در تسکین علائم در زنان متفاوت است. داروهای تجویز شده معمول برای سندرم قبل از قاعدگی عبارتند از:

*داروهای ضد افسردگی. مهارکننده های انتخابی جذب مجدد سروتونین (SSRIs)

*داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی (NSAIDs).

*داروهای ادرار آور

*ورزش و محدود کردن مصرف نمک

*اسپیرونولاکتون (آلداکتون)  نیز می تواند به کاهش برخی از علائم PMS کمک کند.

*قرص ضدبارداری هورمونی. این داروهای تجویز شده تخمک گذاری را متوقف می کنند ، که ممکن است علائم PMS را تسکین دهد.

اگر شما هم از علایم و اختلالات پیش از قاعدگی رنج میبرید میتوانید برای مشاوره های لازم از تخصص و مهارت خانم دکتر نفیسه مویدنیا جراح و متخصص زنان در این زمینه بهره مند شوید .
جهت کسب اطلاعات بیشتر و رزرو نوبت با شماره 01332135933 تماس حاصل فرمائید .

ویژگی های پزشک خوب

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.