سندروم پیش از قاعدگی یا PMSچیست و چگونه درمان می شود؟

سندروم پیش از قاعدگی چیست؟

سندروم پیش از قاعدگی یا pms مجموعه ای از علائم جسمی و روحی می باشد که 1-2 هفته قبل از قاعدگی شروع می شوند و اغلب با شروع خونریزی متوقف می شوند.PMS، اصطلاحی است که معمولاً برای توصیف طیف گسترده ای از علائم جسمی و روانی مرتبط با چرخه قاعدگی بکار می رود. حدود 30 تا 40 درصد از خانم ها علائم آنقدر شدید دارند که باعث اختلال در سبک زندگی آنها می شود. علائم PMS از علائم معمولی خفیف قبل از قاعدگی که تا 75 درصد از کل خانم ها تجربه می کنند تا علائم شدیدتر را شامل می شود. بیش از 150 علائم سندرم PMS وجود دارد که شایع ترین آنها افسردگی است. علائم معمولاً در حدود پنج تا هفت روز قبل از پریود ایجاد شده و پس از شروع دوره یا زودتر از آن، ناپدید می شوند.

سندروم-پیش-از-قاعدگی-یا-pms

علائم سندروم پیش از قاعدگی

سندرم قبل از قاعدگی (PMS) دارای علائم و نشانه های متنوعی است ، از جمله: تغییرات خلقی ، سینه های حساس ، اشتهای بیش از حد مصرف مواد غذایی ، خستگی ، تحریک پذیری و افسردگی. تخمین زده می شود که از هر 4 زن ، 3 نفر به نوعی سندرم قبل از قاعدگی را تجربه کرده باشند.

علائم معمولاً عود می کنند. اما تغییرات جسمی و عاطفی که تجربه می کنید ممکن است از مقدار کم تا شدید متفاوت باشد.نباید اجازه دهید این مشکلات زندگی شما را کنترل کنند. درمان ها و تنظیم سبک زندگی می تواند به شما در کاهش یا مدیریت علائم و نشانه های سندرم قبل از قاعدگی کمک کند.

علائم جسمی مرتبط با PMS شامل موارد زیر است:
• نفخ
• سینه های متورم و دردناک
• مشکل در حرکات ارادی و حرکت
جوش صورت
افزایش وزن

علائم روانی مرتبط با PMS شامل موارد زیر است:

• خلق افسرده
  • اضطراب
  • حمله های گریه
  • بی خوابی
  • عصبانیت
  • نوسانات و تنش
  • گریه

سندروم پیش از قاعدگی از چه سنی شروع می شود؟

معمولا سندروم پیش از قاعدگی بعد از بلوغ اتفاق می افتد. آگاهی و درک اطرافیان از شخصی که مبتلا به این سندروم می باشد بسیار مهم است. زیرا علائم آن به تنهایی دارای بار منفی برای شخص مبتلا می باشد و عدم درک از سمت اطرافیان تحمل بیماری را برای فرد تشدیدتر می کند. از آنجائیکه هر ماه علائم برای فرد پدیدار می شود، ممکن است فرد از خود ناراضی شود و نسبت به مسائل خود تحریک پذیرتر می شود و در نهایت دچار افسردگی شود.

سن شروع سندروم pms

علت سندروم پیش از قاعدگی

با توجه به تحقیقات انجام شده درباره علت PMS علت قطعی و مسلمی وجود ندارد اما تغییرات غدد درون ریز و تغییر در وضعیت ترشح هورمون ها ممکن است باعث بروز سندروم پیش از قاعدگی شود. مواردی ممکن است علائم این سندروم را تشدید کند که شامل موارد ذیل می باشد:

• استرس
  • مصرف دخانیات
  • اختلال افسردگی به صورت مزمن
  • اختلال در خواب
  • کم تحرکی
  • کمبود برخی ویتامین ها و مواد معدنی
  • مصرف بالای الکل و کافئین
  • بیماری هایی از جمله آلرژی، آسم و میگرن
علائم سندروم پیش از قاعدگی

درمان سندروم پیش از قاعدگی

ممکن است برخی خانم ها علائم خلقی را از زمان بلوغ تا یائسگی داشته باشند که در افراد مختلف شدت آن متفاوت است. در برخی افراد علائم شدیدتر است که نیاز به درمان دارویی دارد و در برخی افراد علائم کمتر است که نیازی به درمان نیست.

تغییر سبک زندگی به کاهش علائم سندروم پیش از قاعدگی موثر می باشد. داشتن برنامه غذایی حاوی مواد معدنی، ویتامین ها بخصوص کلسیم، خوردن مقادیر زیادی از سبزیجات، مصرف کم شکلات، نمک و مشروبات الکلی، ورزش کردن در بهبود علائم این سندروم موثر است.

بدانید داشتن این علائم تا حدودی طبیعی است اما اگر این علائم زندگی روزمره شما را مختل کند یا مشکلی در زندگی اجتماعی شما ایجاد کند، باید پیگیر درمان باشید.

در افرادی که علائم شدید جسمی و روانی دارند، علاوه بر تغییر روش زندگی، درمان دارویی هم الزام پیدا می کند. در این صورت هم به پزشک متخصص زنان مراجعه کنید و هم به یک روانپزشک .

قرص برای سندروم پیش از قاعدگی

داروهای درمانی سندروم پیش از قاعدگی یا PMS

موفقیت داروها در تسکین علائم در زنان متفاوت است. داروهای تجویز شده معمول برای سندرم قبل از قاعدگی عبارتند از:

*داروهای ضد افسردگی. مهارکننده های انتخابی جذب مجدد سروتونین (SSRIs)

*داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی (NSAIDs).

*داروهای ادرار آور

*ورزش و محدود کردن مصرف نمک

*اسپیرونولاکتون (آلداکتون)  نیز می تواند به کاهش برخی از علائم PMS کمک کند.

*قرص ضدبارداری هورمونی. این داروهای تجویز شده تخمک گذاری را متوقف می کنند ، که ممکن است علائم PMS را تسکین دهد.

درک بیماری سندروم پیش از قاعدگی

از آنجائیکه در کشور ما فرهنگ مبتنی بر حیا و شرم در زنان پررنگ تر از مردان است، مشکلات و بیماری های مربوط به دختران و زنان معمولا از خانواده پنهان نگاه داشته می شود. بخصوص مادران این مسئله را از پدر خانواده پنهان می کنند. زمانی که آگاهی درباره این سندروم در جامعه وجود داشته باشد، اعضای خانواده بهتر می توانند این موضوع را درک کنند.

سندروم-pms
اگر شما هم از علایم و اختلالات پیش از قاعدگی رنج میبرید میتوانید برای مشاوره های لازم به مطب خانم دکتر نفیسه مویدنیا متخصص زنان، دارای بورد جراحی زیبایی زنان مراجعه کنید یا با شماره های ۰۹۹۱۰۵۳۵۸۶۹ و ۰۱۳۳۲۱۳۵۹۳۳ تماس بگیرید.مشاهده مطالب بیشتر می توانید به پیج اینستاگرام مراجعه کنید.

سوال :

من افسردگی پیش از پریود دارم درمانی داره؟

پاسخ دکتر نفیسه مویدنیا متخصص زنان رشت:

سندروم پیش از قاعدگی یا pms نشانه ها و علایم متنوعی دارد مانند تغییرات خلقی ، حساسیت سینه ها ، هوس کردن بعضی از غداها ، خستگی ، و غیره دارد اولا توصیه میشود از یوگا و پرهیز غذایی استفاده کنید و اگر جوابگو نبود به مطب متخصص زنان مراجعه کنید.