علائم و درمان آندومتریوز

مقدمه
آندومتریوز چیست؟

آندومتریوز نوعی اختلال است که در آن بافتی مشابه بافتی که پوشش داخلی رحم را تشکیل می دهد در خارج از حفره رحم رشد می کند. به پوشش رحم آندومتر گفته می شود.

آندومتریوز هنگامی اتفاق می افتد که بافت آندومتر روی تخمدان ، روده و بافت های لگن رشد کند. گسترش بافت آندومتر به خارج از منطقه لگن غیرمعمول است ، اما غیرممکن نیست. بافت آندومتر که در خارج از رحم رشد می کند به عنوان کاشت آندومتر شناخته می شود.
آندومتریوز یک بیماری شایع زنان است که 10 درصد از زنان به آن مبتلا هستند.
علائم آندومتریوز
آندومتریوز می تواند به خصوص در دوران قاعدگی باعث ایجاد درد (گاهی اوقات شدید) و اختلال در باروری شود. خوشبختانه درمان های مؤثر برای تسکین علائم آن وجود دارند. علائم اصلی آندومتریوز درد لگن است که اغلب با دوره قاعدگی شروع می شود. اگرچه بسیاری از خانم ها در دوره قاعدگی دچار گرفتگی می شوند، افراد مبتلا به آندومتریوز معمولاً درد قاعدگی شدیدی را توصیف می کنند که بدتر از درد معمولی است و با گذشت زمان بیشتر می شود.
علائم و نشانه های رایج آندومتریوز شامل موارد زیر است:
• درد با مقاربت. درد در طول یا بعد از رابطه جنسی با آندومتریوز شایع است.
• درد با دفع مدفوع و یا ادرار کردن. خانم ها در صورت ابتلا به آندومتریوز احتمال دارد درد با دفع ادرار یا مدفوع را در طول دوره قاعدگی تجربه کنند.
• خونریزی بیش از حد. ممکن است گاهی دوره های قاعدگی طولانی یا خونریزی بین دوره های قاعدگی را تجربه شود.
• ناباروری. گاهی اوقات، آندومتریوز برای اولین بار در افرادی که به دنبال درمان نازایی هستند تشخیص داده می شود.
• دوره های قاعدگی دردناک (دیسمنوره). درد و گرفتگی لگن ممکن است قبل از شروع دوره قاعدگی و چندین روز در طول یک دوره انتشار یابد و حتی با درد کمر و شکم همراه باشد.
آندومتریوز امکان دارد باعث خستگی، اسهال، یبوست، نفخ یا حالت تهوع به خصوص در دوران قاعدگی شود. شدت درد، لزوماً یک شاخص مناسب برای میزان آندومتریوز نیست. ممکن است آندومتریوز خفیف با درد شدید و یا اندومتریوز مزمن با درد کم یا بدون درد باشد.
درمان آندومتریوز
داروهای مسکن
مسکن های معمولی مانند ایبوپروفن یا مسکن های قوی تر با تجویز پزشک
هورمون درمانی
مصرف هورمون های مکمل گاهی اوقات می تواند درد را تسکین داده و پیشرفت آندومتریوز را متوقف کند . پیشگیری از بارداری های هورمونی با جلوگیری از رشد ماهانه و تجمع بافت آندومتر ، باروری را کاهش می دهد قرص های ضد بارداری ، وصله ها و حلقه های واژن می توانند درد را در آندومتریوز کاهش دهند یا حتی از بین ببرند
جراحی
لاپاراسکوپی هم در تشخیص آندومتریوز و هم در درمان آن کمک زیادی می کند . در لاپاراسکوپی بزرگ نمایی خوبی وجود دارد و نور مناسبی که طی انجام لاپاراسکوپی در محدوده مورد نظر ایجاد می شود پزشک را در تشخیص و درمان این بیماری کمک کند. آندومتریوز ممکن است خود را با کیست، ضایعات عمیق و درد شدید در بیمار نشان دهد .

اگر شما هم  علائم آندومتریوز دارید و از آن  رنج می برید میتوانید از تخصص و مهارت خانم دکتر نفیسه مویدنیا جراح و متخصص زنان در این زمینه بهره مند شوید .

جهت کسب اطلاعات بیشتر و رزرو نوبت با شماره 01332135933 تماس حاصل فرمائید .

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.