سپتوم واژن چیست ؟

سپتوم واژن وضعیتی است که در صورت عدم رشد کامل سیستم تولید مثل زنان اتفاق می افتد. دیواره ای از بافت در واژن باقی می گذارد که از خارج قابل مشاهده نیست.

دیواره بافت می تواند به صورت عمودی یا افقی اجرا شود و واژن را به دو قسمت تقسیم کند. بسیاری از دختران تا رسیدن به سن بلوغ ، وقتی درد ، ناراحتی یا جریان قاعدگی غیرمعمول گاهی اوقات شرایط را نشان می دهد ، متوجه نمی شوند که دارای تیغه واژن هستند. بعضیخانم ها متوجه مشکل خود نمی شوند تا وقتی که از نظر جنسی فعال می شوند و در حین رابطه درد دارند. با این حال ، برخی از زنان با سپتوم واژن هرگز علائمی ندارند.

انواع سپتوم واژن

سپتوم واژن دو نوع دارد. نوع آن بر اساس موقعیت سپتوم است.

تیغه واژن طولی

یک تیغه طولی واژن (LVS) گاهی واژن دوتایی نامیده می شود زیرا دو حفره واژن ایجاد می کند که توسط دیواره عمودی بافت از هم جدا شده اند. یک دهانه واژن ممکن است از دهانه دیگر کوچکتر باشد.

در طی رشد ، واژن به صورت دو کانال آغاز می شود. آنها معمولاً در طی سه ماهه آخر بارداری یک حفره واژن ایجاد می کنند. اما گاهی این اتفاق نمی افتد

برخی از دختران با شروع قاعدگی و استفاده از تامپون متوجه می شوند که LVS دارند. با وجود قرار دادن تامپون ، آنها هنوز هم ممکن است نشت خون را ببینند. داشتن LVS نیز به دلیل دیواره اضافی بافت می تواند رابطه جنسی را دشوار یا دردناک کند.

سپتوم واژن

تیغه عرضی واژن

یک تیغه عرضی واژن (TVS) به صورت افقی اجرا می شود و واژن را به یک حفره بالا و پایین تقسیم می کند. ممکن است در هرجای واژن ایجاد شود. در بعضی موارد ، می تواند واژن را به طور نسبی یا کامل از بقیه دستگاه تولید مثل قطع کند.

دختران معمولاً هنگام شروع قاعدگی متوجه می شوند که TVS دارند زیرا بافت اضافی می تواند جریان خون قاعدگی را مسدود کند. در صورت جمع شدن خون در دستگاه تولید مثل ، این می تواند به درد شکم نیز منجر شود.

برخی از زنان با TVS سوراخ کوچکی در تیغه بینی دارند که اجازه می دهد خون قاعدگی از بدن خارج شود. با این حال ، ممکن است این سوراخ به اندازه کافی بزرگ نباشد که بتواند خون را از بین ببرد و باعث ایجاد دوره هایی طولانی تر از متوسط ​​دو تا هفت روز شود.

بعضی از خانمها همچنین وقتی از نظر جنسی فعال می شوند این موضوع را کشف می کنند. سپتوم می تواند واژن را مسدود کرده یا آن را بسیار کوتاه کند که این امر معمولاً رابطه جنسی را دردناک یا ناراحت کننده می کند.

علت

زمانی اتفاق می افتد که دو حفره واژن که در ابتدا واژن را تشکیل می دهند قبل از تولد در یکی ادغام نشوند. نتیجه آن است که مجاری داخل واژن در طی رشد به طور صحیح ادغام یا رشد نمی کنند.

چگونه تشخیص داده می شود؟

سپتوم های واژن معمولاً به تشخیص پزشک احتیاج دارند زیرا شما نمی توانید آنها را از خارج مشاهده کنید. اگر علائمی از سپتوم واژن دارید ، مانند درد یا ناراحتی در هنگام رابطه جنسی ، مهم است که با پزشک خود در میان بگذارید . بسیاری از موارد می توانند علائمی شبیه علائم تیغه رحم واژن مانند آندومتریوز ایجاد کنند.

متخصص زنان و زایمان ابتدا معاینه لگن انجام می دهد . در صورت لزوم سونوگرافی ، یا MRI برای تشخیص درخواست می شود .

بیماری رخ می دهد ، بررسی کند. به عنوان مثال ، برخی از زنان با سپتوم واژن اندام های اضافی در دستگاه تناسلی فوقانی خود مانند رحم مضاعف دارند.

چگونه درمان می شود؟

سپتوم های واژن همیشه نیاز به درمان ندارند ، به خصوص اگر علائمی ایجاد نکنند یا بر باروری تأثیر نگذارند. اگر علائمی دارید یا پزشک تشخیص می دهد سپتوم واژن شما می تواند منجر به عوارض بارداری شود ، می توانید آن را با جراحی بردارید.

برداشتن سپتوم واژن یک فرایند بسیار ساده است که شامل حداقل زمان بهبودی است. در طی این روش ، پزشک شما بافت اضافی را بر می دارد . با پیروی از این روش ، احتمالاً متوجه خواهید شد که رابطه جنسی دیگر ناراحت کننده نیست

اگر شما هم علائم سپتوم واژن دارید و از آن رنج میبرید ،  میتوتنید از تخصص و مهارت خانم دکتر نفیسه مویدنیا جراح و متخصص زنان و زایمان رشت در این زمینه بهره مند شوید .

جهت کسب اطلاعات بیشتر و رزرو نوبت با شماره ۰۱۳۳۲۱۳۵۹۳۳ تماس حاصل فرمائید .

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.