زگیل تناسلی و دختران مجرد

مقدمه

زگیل‌های تناسلی برجستگی‌های دانه‌ای یا خوشه ایی هستند که در نواحی دستگاه تناسلی (لابیا، مقعد و رکتوم) زنان و مردان و حتی دختران مجرد ظاهر می‌شوند. زگیل‌های تناسلی ضایعات ویروسی می‌باشند که به‌صورت توده‌هایی با اندازه‌ای کوچک و به رنگ گوشت هستند .آن‌ها در اثر ویروس پاپیلومای انسانی HPV ایجاد می شوند. زگیل‌های تناسلی عموماً از طریق تماس پوست به پوست بین شرکای جنسی منتقل می‌شوند. دختران باکره، در صورت داشتن زگیل قابل مشاهده در دستگاه تناسلی یا مناطق اطراف آن، معالجه خواهند شد. درمان به طور معمول یا با یک کرم یا لوسیون انجام می‌شود که به طور مستقیم در ناحیه آسیب دیده استعمال می‌شوند و یا با برداشتن فیزیکی زگیل از طریق انجماد، بسته به وضعیت هر بیمار، انجام می‌شود .

ابتلا دختران مجرد به زگیل تناسلی

زگیل‌های تناسلی بسیار مسری هستند و می‌توانند در طی رابطه جنسی دهانی، دستگاه تناسلی یا مقعد از طریق یک شریک جنسی آلوده شیوع پیدا کنند. برای انتقال ویروس نیازی به رابطه جنسی دخولی نیست، در صورتی که منطقه آلوده کاملاً تحت پوشش کاندوم نباشد، می‌تواند از طریق تماس پوست به پوست منتقل شود. زگیل تناسلی نمی‌تواند از طریق بوسیدن، در آغوش گرفتن، حمام رفتن، استفاده از حوله مشترک یا صندلی توالت سرایت کند.

در حالی که اکثرا فکر می کنید HPV عمدتا از طریق رابطه جنسی مقعد یا واژینال پخش می شود، مطالعات جدید چیز دیگری را نشان می دهد، شما می توانید به HPV مبتلا شوید حتی اگر هرگز رابطه جنسی نداشته باشید.

در بیشتر آرایشگاه ها از ظرف موم مشترک برای تمام افراد استفاده می کنند. در چنین شرایطی حتی اگر یکی از مشتریان هم مبتلا به زگیل تناسلی باشد، امکان مبتلا شما نیز وجود دارد .

علائم زگیل تناسلی

انواع خاصی از زگیل تناسلی، نواحی دستگاه تناسلی، دهان و گلوی دختران مجرد را آلوده می‌کند. در زیر برخی از علائم زگیل تناسلی در دختران باکره آورده شده است:

• زگیل‌ها معمولاً به رنگ خاکستری یا گوشتی مشخص می‌شوند و در ناحیه‌ی لگن، داخل مهبل، گردن رحم و اطراف مقعد ایجاد می‌شوند.

• بسیاری از اوقات، ظاهر و حضور مداوم این زگیل‌ها بدون درد است، اما ممکن است باعث بروز خارش، ترشحات غیرمعمول و قرمزی شوند.

• گاهی اوقات، مبتلایان به زگیل تناسلی به دلیل شرایط پیشرفته، درد زیادی را احساس می‌کنند.

• در بعضی موارد، HPV می‌تواند به فردی منتقل شود حتی اگر شریک زندگی وی هرگز بیماری در او ظاهر نشده باشد و علائم عفونت را مشاهده نکرده است

شخیص

هنگامی که شما به عنوان یک دختر مجرد به مطب مراجعه می‌کنید ، هر کاری که می‌توانند انجام می‌دهند تا به شما کمک کنند تا احساس راحت‌تری داشته باشید. پزشک معمولاً از طریق معاینه مستقیم و دیداری می‌تواند زگیل تناسلی را تشخیص دهد. این شامل معاینه کامل ران‌ها و ناحیه لگن می‌باشد. در برخی موارد، بیوپسی (نمونه‌برداری) از ضایعه برای تایید تشخیص زگیل تناسلی ضروری است.

پزشک معالج شما اطلاعاتی در مورد وضعیت و درمان‌های موجود ارائه می‌دهد. ممکن است نیاز به معاینه زگیل تان باشد تا بتواند یک دوره درمانی مناسبی را برایتان تعیین کند. این اطلاعات منجر به ایجاد یک برنامه درمانی متناسب با نیازهای شما خواهد شد.

درمان زگیل تناسلی

متخصص زنان و زایمان بسته به عوامل خاصی مانند اندازه و محل قرارگیری زگیل‌های دستگاه تناسلی، اقدامات مختلفی را برای درمان زگیل‌های تناسلی در دختران مجرد ارائه می‌دهند. درمان‌های مختلف شامل دارو، برداشتن جراحی یا کرایوتراپی (فریز کردن) می‌باشد. اگرچه زگیل‌های نرم به تمام درمان‌های دارویی پاسخ می‌دهند، اما زگیل‌های سخت ممکن است با درمان جراحی و فیزیکی مانند کرایوتراپی، برش، الکتروکاتری (electrocautery) و یا لیزر درمانی بهتر درمان شوند.

برای رفع کامل زگیل‌ها، ممکن است به چندین جلسه‌ی درمانی نیاز باشد. درمان زگیل‌های تناسلی فقط مبتلایان را از علائم و ناراحتی‌های ایجادشده توسط ویروس خلاص می‌کند.

هزینه درمان

درمان زگیل‌های تناسلی یک روند منحصربه‌فرد برای هر شخص است. عوامل متعددی وجود دارد که در تعیین دوره مناسب برای درمان متناسب با نیازهای شما نقش دارند. به همین دلیل ممکن است هزینه‌های نهایی بین بیماران متفاوت باشد. تنها راه پی بردن به هزینه‌ی دقیق برای درمان زگیل تناسلی‌تان، حضور در یک جلسه‌ی مشاوره با یک متخصص زنان و زایمان است.

مراقبت بعد درمان

پزشک برای اطمینان از عدم عود مجدد، ویزیت‌های پیگیری را ترتیب می‌دهد زیرا زگیل‌های تناسلی می‌توانند در برابر درمان بسیار مقاوم باشند. دستورالعمل مراقبت بعد از درمان نیز به کلیه بیماران داده می‌شود. باید بدانید که زگیل یک‌شبه از بین نمی‌رود. همچنین ممکن است آن‌ها دوباره برگردند و دوباره به درمان نیاز داشته باشید

توصیه

فقط درصد کمی از گونه های HPV می تواند منجر به سرطان دهانه رحم شود و اغلب به زگیل های تناسلی منجر می شود که، قطعا ناخوشایند است ولی به اندازه سرطان بد نیست. به این ترتیب، باید هر کاری که می توانید انجام دهید تا HPV را از بین ببرید تا از عوارض جدی آن بعدا در زندگی جلوگیری کنید.

تاثیر واکسن

پسران و دخترانی که 11 یا 12 ساله هستند، باید واکسن های HPV را دریافت کنند. درست است که از تمام انواع عفونت HPV جلوگیری نمی کند ولی می تواند شما را در مقابل بسیاری از انواع جدی تر محافظت کند.

اهمیت غربالگری زنان

زنان بالای 21 سال باید به طور منظم غربال گری سرطان گردن رحم (تست پاپ اسمیر )را انجام دهند تا این که بدانند به ویروس مبتلا شده اند یا نه. تشخیص زود هنگام سلول های سرطانی تنها راه جلوگیری از گسترش کامل سرطان است.

اگر شما هم مجرد هستید و به زگیل تناسلی مبتلا شده اید و از آن رنج می برید ،میتوانید از تخصص و مهارت خانم دکتر نفیسه مویدنیا جراح و متخصص زنان و زایمان رشت  بهره مند شوید .

جهت کسب اطلاعات بیشتر و رزرو نوبت با شماره ۰۱۳۳۲۱۳۵۹۳۳ تماس حاصل فرمائید .

مقالات مرتبط : زگیل مقعدی _ پزشک زنان _ رشت ، زگیل ناحیه تناسلی ,علائم , دلایل , تشخیص و درمان ، علایم و درمان ویروس HPV و زگیل تناسلی

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.